ایسنا نوشت: پدری که به اتهام کودک‌آزاری به تحمل شش ماه حبس محکوم‌شده بود به علت ابراز ندامت و حسن سابقه، عدم سابقه کیفری و اوضاع‌واحوال فردی، اجتماعی و خانوادگی مشمول مجازات جایگزین حبس شد.

فصل نهم قانون مجازات اسلامی جدید مصوب سال 92 به مجازات جایگزین حبس اشاره دارد. بر اساس این قانون، قضات محاکم می‌توانند با توجه به شرایط متهم و داشتن برخی شروط لازم و قانونی از مجازات جایگزین حبس در حق محکوم استفاده کنید.

یکی از سیاست‌های اصلی قوه قضاییه که در سال‌های گذشته بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با استفاده از اعمال مجازات جایگزین حبس است. قضات به پشتوانه قانونی این سیاست می‌توانند در برخی از جرائم و برای برخی مجرمین از مجازاتی استفاده کنند که هم امکان اصلاح مجرم وجود داشته باشد و هم جامعه از آن مجازات منتفع شود.

دادگستری کل استان قزوین با توجه به این سیاست گام‌های خوب و مؤثری با صدور احکام جایگزین حبس برداشته است؛ در یک نمونه پدری که به اتهام کودک‌آزاری به تحمل شش ماه حبس محکوم‌شده بود به علت ابراز ندامت و حسن سابقه، عدم سابقه کیفری و اوضاع‌واحوال فردی، اجتماعی و خانوادگی مشمول مجازات جایگزین حبس شد.

قاضی غفاری، رئیس حوزه قضایی بخش دشتابی در راستای اعمال مجازات جایگزین حبس فرد محکوم را به شرکت در کلاس‌های کنترل خشم در مراکز مشاوره‌ای معتبر به مدت 80 ساعت و با نظارت اداره کل بهزیستی، مطالعه کتاب‌های پرورش، تربیت و مراقبت از کودکان و نوجوان و کتاب مهارت‌های زندگی ویژه والدین و خلاصه آن در 30 صفحه، ارائه 20 حدیث از ائمه اطهار (ع) راجع به رفتار با فرزند و نحوه تربیت کردن و ارائه همه موارد به واحد اجرای احکام مکلف کرد.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =