ابراهیم فیاض تحلیل‌گر مسائل اجتماعی و سیاسی گفت: هر کدام از اصول‌گراها فقط خود را صاحب فکر و ایده می‌دانند، هیچ کدام،دیگری را قبول ندارند و همین مسئله حکایت از آن می‌کند که شکست‌شان در انتخابات جدی است.

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره تصور اصول‌گراها برای پیروزی قطعی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شوراها و طرح انتقادهای صریح و تند آنها به دولت با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب برای حمایت از دولت گفت: اتفاقا معتقدم شکست قطعی در انتخابات آینده برای اصول‌گراها خواهد بود.

وی با بیان اینکه دوباره اصول‌گراها در انتخابات آینده شکست جدی خواهند خورد افزود: هر کدام از اصول‌گراها فقط خود را صاحب فکر و ایده می دانند، هیچ کس، کس دیگری را قبول ندارد و همین مسئله حکایت از آن می کند که شکست شان در انتخابات جدی است چون هیچ گونه انسجام ندارند و همه خود را «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی» می دانند، بر همین اساس پول ها و امکانات عمومی زیادی که در دست شان است، برای تبلیغ خود مصرف می کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در زمان انتخابات شوراهای مشهد هر آقایی یک لیست داد، به همین دلیل اصول‌گراها شکست خوردند و تمام اصلاح طلبان بدون اسم و رسم شورای شهر مشهد را در اختیار گرفتند، الان هم اگر نمایندگان مردم مشهد در مجلس اصول‌گرا هستند برای آن است که موضع انتقادی نسبت به آقای واعظ طبسی داشتند.

ابراهیم فیاض

وی به لحاظ سیاسی وضعیت اصول‌گراها را بدتر از اصلاح طلبان خواند و ادامه داد: گرچه در بین اصلاح طلبان گرایش های لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی وجود دارد اما در تئوری مدرن کردن و نوسازی ایران یک رویکرد و جهت را دنبال می کنند و با هم متحد هستند.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی گفت: ایده اصلاح طلبان این است که سازندگی ایران با همراهی سرمایه داری جهانی اتفاق می افتد. البته وقتی ترامپ آمد، ساختار فکری اصلاح طلبان را به هم ریخت و این مسئله عامل تضعیف موقعیت شان در عرصه سیاسی شد.

وی یادآور شد: اصول‌گراها وضع شان بدتر از اصلاح طلبان است چون حتی فلسفه، ایدئولوژی، رویکرد و چارچوب فکری ندارند، فقط یکسری کلیات را بیان می کنند، ضمن آنکه ادبیات خیلی مبتذلی را برای طرح دیدگاه های خود انتخاب کردند مثلا می گویند اگر ما روی کار بیاییم، یک کیلو سیب زمینی بیشتر نصیب هر خانواده می شود.

فیاض افزود: اصول‌گراها چون چارچوب تئوریک ندارند، فقط از چند روش تاکتیکی استفاده می کنند بنابراین به وادی استفاده از روش های غیراخلاقی می افتند. اصول‌گرایان بیشتر کالبدی فکر می کنند و اصلا فکری برای بحث نوسازی و رشد ایرانیان ندارند، به همین دلیل در حال اجرای شوی سیاسی خیلی مبتذلی هستند؛ در زمان انتخابات ریاست جمهوری به روحانی توهین می کردند و شعار می دادند «آخر هفته روحانی رفته». بر همین اساس مردم به آنها اعتماد نخواهند کرد چون وقتی تئوری و فلسفه نباشد رویکرد عقلانی و اخلاقی در آن کار نخواهد بود.

اصلاح طلبان به این جمع‌بندی رسیدند که با اعمال روش بادکنکی در قبال رقیب بهتر نتیجه می‌گیرند
وی افزود: اینکه زیباکلام می گوید دیگر اصلاح طلبان رأی نمی آورند و اصول‌گرایان پیروز انتخابات آینده هستند، به نظرم بازی تبلیغاتی برای شکست اصول‌گرایان است. در واقع زیباکلام می خواهد بادکنکی اصول‌گراها را باد کند چون اصلاح طلبان به این جمع بندی رسیدند که با اعمال روش بادکنکی در قبال رقیب بهتر نتیجه می گیرند.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی تأکید کرد: در وضعیت کنونی باید تکیه بر مردم کرد، مردم نیز عدالت طلب هستند، نه آزادی خواه. در واقع برابری می خواهند اما نخبگان دنبال آزادی هستند. هر کس در انتخابات آینده شعار آزادی دهد، حذف می شود چون جامعه امروز ما فاصله طبقاتی وحشتناک است. دشمن نیز روی همین مسئله حساب کرده بنابراین معتقدم اگر در انتخابات یک جریان عدالت طلبی واقعی بیاید، مردم دورش جمع می شوند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    1 2
    مردم هم عدالت می خوان هم آزادی از قول مردم حرف نزن
  • شمس تبریزی EU ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    3 2
    فیاض گفته « ایده اصلاح طلبان این است که سازندگی ایران با همراهی سرمایه داری جهانی اتفاق می افتد». آدم باید خیلی کودن باشه که خیال کنه هم میتونه موضع علیه اسراییل داشته باشه و هم سرمایه داری جهانی را با خودش همراهی کنه. فیاض گفته « اصول‌گراها وضع شان بدتر از اصلاح طلبان است چون حتی فلسفه، ایدئولوژی، رویکرد و چارچوب فکری ندارند». قسمتی از این حرف درسته و اصولگراها ایدیولوژی و فلسفه ندارند اما وضع اصلاح طلبان خرابتر از آنهاست. چرا؟ چون نمیشه هم زیر علم جمهوری اسلامی با این قانون اساسی سینه زد و هم سرمایه داری جهانی را با خود همراه کرد. اگر اصولگراها فلسفه ندارند، اصلاح طلبان تناقض فلسفی دارند. شما اصلاح طلبان هم خودتان را سرکار گذاشتید و هم حامیان تان را.
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    2 0
    خیلی دلتون خوشه واقعا" هنوز در فکر تداوم قدرت هستید ؟ مطمئن باشید مردم رای نمی دن مگر اینکه کلیه اصلاح طلبان و اصول گراها کنار برن و کشور به روش جدیدی اداره بشه . حتی حزب الهی های دو آتیشه هم از شما ناراضی اند چه برسه به مردم عادی
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    2 0
    اکثریت مردم نه اصول گرایان اعتماد دارند نه به اصلاح طلبان