دروس از محله‌های بسیار قدیمی و خوش‌آب و هوای شمال تهران است که سرسبزی فوق‌العاده‌ای دارد و اصول شهرسازی در ساخت آن لحاظ شده است. به نقشه این محله که نگاه کنید، خیابان‌بندی منظم توجه را جلب می‌کند. این محله تا حدود زیادی هویت و ساکنان قدیم خود را حفظ کرده است اما روابط همسایگی مانند گذشته در آن جریان ندارد.

اگر به اجاره آپارتمان در احتشامیه و دروس و سکونت در این حوالی فکر می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این محله نسبتا اعیان‌نشین است و امکانات کاملی برای زندگی دارد.  

نام اصلی این محله گروس بوده و در هزاره دوم پیش از میلاد مسکونی بوده است. لوئی واندنبرگ درباره آثار تاريخی دروس مي‌نويسد: «در سال 1321 شمسی در دروس شميران ظرف‌های سفالی تيره‌رنگ و ساده‌ای به دست آمد كه به هزاره دوم پيش از ميلاد تعلق دارد. دروس، در زمان‌های دور دهكده‌ای ارمنی‌نشين بود. مرکز دروس قلعه ارامنه بوده که همان خیابان چیذری فعلی است.

این محله به تعداد زیاد سفارت‌خانه‌هایش شهره است و به دلیل نظارت شبانه‌روزی امن و آرام است. اما ترافیک بالا از مهم‌ترین معایب محله است. این محله از شمال به خیابان دولت، از جنوب به بلوار شهرزاد، از غرب به خیابان کی‌نژاد (مرز بین قلهک و دروس) و از شرق به خیابان پاسداران محدود می شود. دسترسی دروس به دیگر نقاط تهران با خطوط بی‌آر‌تی و خودروی شخصی آسان است اما از معضل ترافیک‌های بین مسیری را نباید نادیده گرفت. تا جایی که می‌توان گفت اگر محل کار شما در مرکز یا غرب تهران قرار گرفته، باید قید اجاره آپارتمان در احتشامیه و دروس را بزنید در غیر این صورت روزی چند ساعت از زمان خود را در ترافیک خواهید گذراند.

تعداد مراکز درمانی و بهداشتی گرفته تا آموزشی، بوستان‌ها، مساجد و اماکن ورزشی در این محله به نسبت جمعیت، مناسب است. البته کمبود کتابخانه و مراکز فرهنگی نقطه ضعف دروس است. به علاوه بیشتر باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی این محله خصوصی هستند و ساکنین به اماکن ورزشی دولتی دسترسی چندانی ندارند. به دلیل فقدان زمین‌های خالی، جبران این ضعف‌ها توسط شهرداری به تعویق افتاده است. کالاهای مورد نیاز روزانه ساکنین هم در خود محله از طریق انواه سوپرمارکت‌ها، میدان میوه و تره‌بار، فروشگاه هایپر و ... تامین می‌شود. یک خانه سالمندان هم در این محله وجود دارد.

از خیابان‌های اصلی محله می‌توان به خیابان هدایت، راستوان(احتشامیه)، باقری کماسایی، یارمحمدی، حجت سوری و صالح حسینی(منصور، که حسنعلی منصور در آن ساکن بوده است) کرد. گالری مشهور گلستان در خیابان باقری کماسایی واقع شده است. تقاطع خیابان سوری و راستوان، میدان احتشامیه است که البته دیگر نشانی از میدان ندارد و اطراف آن را خیابان و واحدهای تجاری در بر گرفته است. میدان هدایت، دیگر میدان مهم محله است که دور آن را بانک‌ها، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، داروخانه شیرینی‌فروشی و ... دربر گرفته است. برای اجاره آپارتمان در احتشامیه و دروس می‌توان به آگهی‌های بخش املاک سایت دیوار مراجعه کرد.

 آپارتمان 70 متری 10 ساله را در نزدیکی میدان احتشامیه با 80 میلیون تومان ودیعه و 1 میلیون و 500 هزار تومان پرداختی ماهانه می‌توان اجاره کرد. این واحد داراى پارکینگ، انبارى، آسانسور، تراس و کابینت ام‌دی‌اف است و سرایدار به صورت شبانه‌روزی در ساختمان حضور دارد. برای 181 متری دیگری با 25 سال سن بنا در میدان احتشامیه، 150 میلیون تومان ودیعه و 6 میلیون تومان اجاره ماهانه درخواست شده است. این آپارتمان 4 اتاق خواب، انباری بزرگ، پارکینگ، بالکن و کف پارکت دارد و دوبلکس است.  

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810532