ایلنا نوشت: معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور گفت: کسانی که خارج از مسیرهای قانوین تردد کنند و جنس وارد کشور کنند دیگر نه کول‌بر هستند و نه کارشان قانونی؛ کارشان عبور غیرمجاز و قاچاق است. اگر فردا چهار تروریست در قالب این کول‌بران به جای کالا، مواد منفجره وارد کشور کنند و در ۱۰ نقطه کشور عملیات تروریستی انجام دهند آن موقع چه کسی پاسخگو است؟

حسین ذوالفقاری در پاسخ به سوالی درباره جزئیات کشته شدن یکی از کول‌‌بران در مرزهای غربی کشور و ضرورت جلوگیری از تکرار این اتفاقات گفت: ما دیگر چیزی به نام کول‌بر نداریم؛ این کلمه کول‌بر هم کلمه‌ای بود که نمی‌دانم کجا اختراع شد، هم برای خود مردم و هم برای مسئولان مشکل درست کرد.

‎وی ادامه داد: ما بازارچه‌هایی در مرزها صرفا برای چهار استان مرزی پیش‌بینی کرده‌ایم و معافیت‌هایی هم برایشان درنظر گرفته‌ایم. کسانی که خارج از این مسیرها می‌روند و جنس وارد کشور می‌کنند دیگر نه کول‌بر هستند و نه کارشان قانونی است. اینها کارشان عبور غیرمجاز و قاچاق است.

‎وی افزود: من می‌بینم که متاسفانه مسئولان این مسائل را مطرح و لفظ کول‌بر را استفاده می‌کنند. آنهایی که از مرزهای غیرمجاز عبور می‌کنند دیگر کول‌بر نیستند، قاچاقچی هستند. قاچاق هم نکند ترددش غیرقانونی است.ما در مناطق مرزی خط قرمز نداریم؛ هرکس وارد منطقه مرزی شود اخطار می‌دهند و اگر توجه نکرد مورد هدف قرار می‌گیرد. با صراحت می‌گویم مردم عزیز مرزنشین از مرزهای غیرمجاز عبور نکنید.

‎وی ادامه داد: با اصراری که خود ما داشتیم و پیگیری که کردیم برای تامین معیشت مردم در مناطق مرزنشین در چهار استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان امکان تبادل کالا به آن سوی مرز را فراهم کردیم. ۱۵ بازارچه مرزی در نظر گرفته شده و به تصویب دولت رسیده است؛ بنده به شما عرض می‌کنم که بیش از دو سال و نیم وزارت کشور، حوزه بنده و شخص خودم به دنبال تصویب این موضوع بودیم.

ذوالفقاری افزود: برای این منظور در هر ماه هر خانواده ۴ نفره دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معافیت گمرکی خواهند داشت. اینها را راه‌اندازی کردیم و حتی نیاز نیست که از کشورهای مقابل کالا را وارد کنند. اعلام کردیم می‌توانید همان ترانزیتی که صورت گرفته به نقطه صفر مرزی منتقل کنید. مرز‌نشین‌ها که دارای کارت مرزنشینی هستند بروند و سهمیه‌شان را دریافت کنند و اصلاً نیازی نیست که کالا را بر کول بگیرند تا لفظ کو‌ل‌بر برای آنها استفاده شود.

معاون وزیر کشور ادامه داد: این کار در حال راه‌اندازی بود که با جریاناتی که مرتبط به کالاهای وارداتی و صادراتی بود و اتفاقاتی که برای کشور افتاد مواجه شدیم. اخیراً مجدد جلسه‌ای داشتیم و ۱۲۳ قلم کالا با توافق ۴ وزارتخانه مشخص شد که برای دولت فرستادیم و امیدواریم موافقت شود تا مرزنشینان بتوانند ۱۲۳ قلم کالا از طریق سازوکارهایی که ایجاد شده است وارد کشور کنند و در طول ماه هم از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معافیت گمرکی استفاده کنند.

ذوالفقاری

وی گفت: خواهش می‌کنم عزیزان مرزنشین از مرزهای غیرقانونی تردد نکنند که حوادث از این دست پیش نیاید که بیش از هر کسی آن افرادی که مورد صدمه واقع می‌شوند خود ما هستیم که ناراحت می‌شویم. از آن طرف مرزبان هم نمی‌داند در شب با کسی که از مرز عبور می‌کند چگونه رفتار کند. نمی‌داند کول‌بر است یا تروریست. دستور ایست می‌دهد، توجه نمی‌شود. گاهی هم عناصر تروریستی وارد می‌شوند، تیراندازی می‌کنند که در مقابل مرزبانان ما هم آسیب می‌بینند. در هفته اخیر سه شهید مرزبان در کشور داشتیم.

ذوالفقاری ادامه داد: بگوییم اشکال ندارد بیایند و بروند انشاالله تروریست نیستند. اگر فردا چهار تروریست در قالب این کول‌بران به جای کالا، مواد منفجره وارد کشور کنند و در ۱۰ نقطه کشور عملیات تروریستی انجام دهند آن موقع چه کسی پاسخگو است؟ آن موقع مردم و خبرنگاران از کول‌بران سوال می‌کنند یا از مسئولین امنیتی می‌خواهند امنیت را برقرار کنند؟ من از این واضح‌تر نمی‌توانم موضوع کول‌بران را تشریح کنم.

معاون امنیتی وزارت کشور گفت: خواهش من این است که کسی آدرس غلط ندهد مخصوصاً از مسئولان می‌خواهم معنی واژه کوله‌بر را متوجه شوند. کسی که از معابری غیر از معابر رسمی و بازارچه‌ها و گمرکات از سایر نقاط مرزی تردد کند، اگر هیچ کاری هم انجام ندهد خود اصل تردد چه از طریق کشور مقابل چه از طرف ما خلاف قانون است و برایش مشکل پیش می‌آید. امیدواریم هیچ‌گاه هیچ حادثه‌ای برای عزیزان مرزنشین ما اتفاق نیفتد.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =