الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت علاوه بر اینکه چشم‌انداز کشور در ۵۰ سال آینده را مشخص کرده و وظیفه دستگاه‌ها را به آن‌ها گوشزد می‌کند، زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد تا نسل آینده نیز خود را بر اساس سیاست‌گذاری‌های مندرج در این برنامه تنظیم کند.

سیدرضا اکرمی *

تدوین اسناد بالادستی و برنامه ریزی برای ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ سال آینده کشورها امری مسبوق به سابقه در دنیا بوده که بر همین اساس ایران هم در مقاطع مختلف با تنظیم برنامه‌ها و اسناد متعدد تلاش کرده مسیر روشنی را برای اداره کشور در دهه‌های آینده طراحی کند.

از ثمرات تدوین چنین طرح‌هایی این است که افق آینده کشور و نظام برای دهه‌های آینده روشن می شود تا به این ترتیب هر مجموعه ای که در جایگاه تصمیم سازی و اجرا قرار می گیرد برنامه ریزی کشور را در ابعاد علمی، فرهنگی، عقیدتی و سیاسی پیش روی خود داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب نیز در همین راستا طی روزهای اخیر برای تکمیل و ارتقاء الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت فراخوان دادند تا در کنار برنامه های بودجه سالانه، برنامه های توسعه ۵ ساله و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، الگویی برای ۵۰ سال آینده کشور تدوین، و مسیر حرکت کشور در بخش الگوی پایه اسلامی- ایرانی پیشرفت مشخص شود.

تدوین چنین سندی علاوه بر این‌که چشم انداز کشور در ۵۰ سال آینده را مشخص کرده و وظیفه دستگاه‌ها را به آنها گوشزد می کند زمینه ای را فراهم خواهد کرد تا نسل آینده نیز خود را بر اساس سیاست گذاریهای مندرج در این برنامه تنظیم کند.

در این زمینه انتظار می رود همه دستگاه‌ها، نخبگان، فرهیختگان، مقامات حقیقی و حقوقی با اهتمام جدی اقدامات و سیاست گذاری های شایسته ای را در تدوین و در نهایت اجرای آن در دستور کار قرار دهند.

اما نکته قابل تامل در اجرای چنین اسنادی این است که در مواردی به دلیل مشکلات موجود سر راه کشور ممکن است زمینه اجرایی شدن صددرصد آنها فراهم نشود که این البته به معنای خاک خوردن برنامه های تدوین شده نیست بلکه اجرایی نشدن بخشی از آن را می توان ناشی از تهدید ها، تحریم ها و فشارهایی دانست که در مقاطع مختلف بر کشور تحمیل شده است.

وجود مشکلات در مسیر اداره کشور و اجرایی نشدن بخش هایی از اسناد و برنامه های طراحی شده نباید مانع از این شود که کشور اسنادی برای مشخص شدن افق آینده در بخش های مختلف را طراحی و تدوین نکند.

اما آن‌چه باید همه مسئولان و دستگاه ها به صورت ویژه در انجام آن اهتمام ورزند این است که هر چه سریع تر با طراحی تشکیلاتی زمینه تدوین و طراحی کامل و جامع الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت را فراهم کرده تا در نهایت زمینه اجرای دقیق آن فراهم شود.

* عضو جامعه روحانیت مبارز

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =