۰ نفر
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
روحانی به سفرای جدید هفت کشور چه گفت؟

امروز پاستور میزبان هفت سفیر جدید از کشورهای آفریقایی، اروپایی و آسیایی بود. آنها آمده بودند تا ضمن تقدیم استوارنامه‌های خود به رئیس‌جمهور ایران، بر توسعه روابط دوجانبه با تهران تأکید کنند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت اسلام والمسلمین حسن روحانی سفرای 7 کشور ژاپن، آفریقای جنوبی،بلژیک، سنگال، هلند، قطر و بوسنی و هرزگوین را در این دیدارهای جداگانه به گرمی، به حضور پذیرفت و  ضمن تأکید بر بر تقویت روابط فی مابین، خواستار مبارزه همه جانبه با تروریسم و ضرورت توسعه همکاری و رایزنی ها برای حل و فصل مسایل منطقه ای و بین المللی شد.

اهم محورهای صحبت رئیس جمهور و سفرای جدید هفت کشور را در جدول زیر بخوانید:

صحبت های رییس جمهور

صحبت های سفرای خارجی

*روابط دیرینه ایران و ژاپن همواره دوستانه بوده و دو ملت برای یکدیگر احترام خاصی قایل هستند.

* ایران و ژاپن در بسیاری از مسایل و موضوعات بین‌المللی دیدگاه مشترکی دارند و دیدار مسئولان دو کشور در مجامع مختلف بین‌المللی بویژه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همواره مثبت و در راستای توسعه مناسبات فی‌مابین بوده است.

* صدور حکم دیوان بین‌المللی لاهه به نفع ایران و دستور این دیوان به آمریکا برای توقف محدودیت‌ها علیه ایران حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران علیرغم خروج غیرقانونی آمریکا از برجام همچنان به تعهدات خود در این توافق پایبند است و تا زمانی که این توافق در چارچوب منافع ملی ما باشد، به آن پایبند خواهیم بود.

* هر چه کشورها از خواسته‌های نابجای دولتمردان آمریکا، فاصله بگیرند، برجام و دیپلماسی مستحکم‌تر خواهد شد.

* جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال تنش و عدم رابطه دوستانه با دیگر کشورها، ‌بویژه همسایگان خود نیست، معتقدیم در یمن باید جنگ و کشتار مردم خاتمه یافته و مسایل و مشکلات از طریق راه‌حل سیاسی برطرف شود.

*توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌های ایران و ژاپن برای حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت دارد.

میتسوگو سایتو سفیر جدید ژاپن: امپراطوری و دولت ژاپن خواهان توسعه روابط و همکاری‌های دوستانه تهران - توکیو است.

* دولت و شرکت‌های ژاپنی علیرغم فشارها و تحریم های آمریکا همچنان به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و در ایران می مانند؛ چرا که تجار و مسئولان ژاپنی نسبت به آینده ایران اطمینان دارند.

* صدور حکم دادگاه لاهه به نفع ایران را موجب انعکاس تصویری مثبت از جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی جهان است.

 

تحکیم روابط با امستردام برای تهران بسیار حائز اهمیت است، اطمینان دارم با همکاری‌های دوجانبه می‌توان روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف بویژه در زمینه بانکی و مالی هر چه بیشتر ارتقاء داد.

* از مواضع سیاسی هلند و اتحادیه اروپا در زمینه برجام استقبال می کنیم. باید همه تلاش کنیم تا از این توافق بسیار مهم و بین‌المللی به خوبی حفاظت و صیانت شود و امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتار غیرقانونی دولت آمریکا، از جمله در موضوع تحریم‌های ضدانسانی تأثیرگذار باشد.

* مبارزه همه جانبه با تروریسم مورد تأکید است. امروز تروریسم نه تنها معضل و مشکل بزرگی برای منطقه بلکه برای جهان تبدیل شده و لذا لازم است همگان با درک خطرات این معضل بزرگ نسبت به مقابله با آن، اهتمام جدی داشته باشند.

*در اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز تعدادی بی‌گناه و از جمله کودک 4 ساله‌ای به شهادت رسیدند، متأسفانه برخی از افرادی که مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته‌اند در اروپا زندگی می‌کنند و امیدواریم کشورهای اروپایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و بی‌تردید چنین اقدامی در اعتماد متقابل و صمیمی‌تر شدن روابط بسیار تأثیرگذار است.

ژاک لویی ورنر سفیر جدید هلند:اهتمام جدی امستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران است. دولت هلند کاملاً از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپا مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقاء داده و اجازه ندهد تحریم‌ها، تأثیرات سوئی بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد.

* اطمینان می‌دهم که هلند به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابط اقتصادی با ایران است و در این راستا از جامعه تجاری و بازرگانی خود خواسته‌ایم که در ایران حضور فعالی داشته باشد.

* دولت هلند اقدام تروریستی در شهر اهواز را به شدت محکوم می‌کند،  ما نیز در تعقیب و پیگیری عاملان این اقدام تروریستی در اروپا فعال خواهیم بود.

 

 

*در سال‌های اخیر روابط گرم‌ و صمیمانه‌تری بین دو کشور ایجاد شده است، امروز در مسایل مختلف بویژه مسایل منطقه‌ای افکار و اندیشه‌های دو کشور بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک‌ شده است و باید این روند را هر چه بیشتر تقویت نماییم.

*تهران خواهان امنیت و آرامش کامل در منطقه حساس و آبراه مهم خلیج فارس می‌باشد، دخالت سایر کشورها در امور داخلی کشورهای همسایه قابل قبول نیست و معتقدیم ملت قطر، ملتی رشید و بزرگ هستند و مسئولین قطر نیز با حکمت، امور کشور خود را اداره می‌کنند و از نظر تهران کسی حق ندارد، برای مردم و حکومت قطر تصمیم‌گیری کند.

* جمهوری اسلامی ایران از برقراری روابط نزدیک بین تهران و دوحه استقبال می‌کند و امیدواریم در دوران مسئولیت شما، شاهد تحکیم روابط بسیار مهم ایران و قطر در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری، بانکی، توریسم و همچنین مناسبات سیاسی و فرهنگی باشیم.

 

محمد حمد سعد الفهید الهاجری سفیر جدید قطر:قطر به طور جدی تلاش می‌کند که روابط دو کشور را در جهت منافع دو ملت هر چه بیشتر ارتقاء دهد.

*تقویت روابط با سنگال به عنوان یک کشور دوست و مسلمان همواره برای ایران حائز اهمیت بوده است و با اراده دولت های دو کشور امیدواریم شاهد یک تحول دراین روابط دوستانه و برادرانه باشیم.

*از سیاست تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی در سنگال استقبال می کنیم. شرکتهای ایرانی آماده اند فعالیت های خود را در حوزه های عمرانی ، خودروسازی ، داروسازی و خدمات بهداشتی در سنگال بیش از پیش توسعه دهند.

*مبارزه همگانی با تروریسم در آفریقا و خاورمیانه ضرورت دارد. ایران آماده است همکاری های خود را با سنگال در زمینه مبارزه با تروریسم گسترش دهد.

امدو سو سفیر جدید سنگال:سنگال مصمم است روابط خود را با همه زمینه ها و بویژه اقتصادی ، با ایران به عنوان کشور دوست مستحکمتر سازد.

*شرکتهای ایرانی از جمله ایران خودرو در سنگال حضور موفقی دارند. حضور تجار ایرانی در سنگال مایه مباهات است و دولت تسهیلات ویژه ای را برای صدور ویزای بازرگانان ایرانی اختصاص داده است و سنگال می تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به غرب آفریفا باشد.

* سنگال خواهان همکاری گسترده با ایران در روند مقابله و مبارزه با تروریسم است.

 

* باید از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود ایران و بوسنی در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران - سارایوو استفاده کنیم.

*جمهوری اسلامی ایران همواره و در شرایط سخت و دشوار در کنار مردم بوسنی و هرزگوین بوده و امروز خوشحالیم که در این کشور امنیت و آرامش برقرار است و همه اقوام در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند.

سمیر ولاجیچ سفیر جدید بوسنی و هرزگوین: خواستار توسعه و تقویت مناسبات کشورش با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های گوناگون بویژه تجاری و اقتصادی هستیم.

*از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم بوسنی و هرزگوین در شرایط گوناگون سخت و دشوار تشکر می کنیم.

* مواضع سیاسی اتحادیه اروپا در قبال برجام مواضعی محکم است.

* امیدواریم روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه های اقتصادی و همکاری برای تحکیم برجام و مسایل منطقه ای بیش از پیش گسترش یابد.

*ما معتقدیم عده ای که مخالف روابط عمیق ایران و اتحادیه اروپا هستند، برنامه هایی را برای تخریب این روابط خوب، طراحی کرده اند که نباید به آنها اجازه داده شود که این برنامه های خود را به پیش ببرند.

ورونیک پتی سفیر جدید بلژیک: برجام یک موفقیت بزرگ در عرصه بین المللی است. اتحادیه اروپا و بلژیک همه تلاش ها خود را برای حفظ برجام بکار گرفته اند.

*روابط تهران - بروکسل در همه زمینه های مورد علاقه و بویژه اقتصادی بیش از پیش توسعه یافته است و دو کشور در سال 2020 میلادی ، یکصدمین سالگرد برقراری روابط مشترک را جشن خواهند گرفت.

* رژیم گذشته ایران روابط نزدیکی با دولت آپارتاید در حوزه‌های نفتی، اقتصادی و معدنی داشت.پس از پیروزی انقلاب، بخاطر کمک به مبارزات مردم آن کشور علیه آپارتاید همه آن روابط را قطع کردیم.

*تهران و پرتوریا علاوه بر روابط دوجانبه در عرصه‌های بین‌المللی نیز همکاری‌های نزدیک و سازنده‌ای با یکدیگر دارند، دو کشور در مقاطع مختلف همواره در عرصه‌های بین‌المللی از لحاظ سیاسی و حقوقی از یکدیگر حمایت کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم روابط خود را در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیش از گذشته توسعه دهیم.

ویکا مازوی کومولو سفیر جدید آفریقای جنوبی: همواره قدردان حمایت‌های ایران در مبارزه سخت خود علیه آپارتاید هستیم و هرگز آن را فراموش نمی‌کنیم. مصمم هستیم تأکید مرحوم ماندلا بر وجود روحیه همکاری بین دو کشور را در همه سطوح گسترش و تقویت کنیم.

* آفریقای جنوبی همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند و عمیقاً تمایل داریم روابط اقتصادی بین دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم و در این راستا حوزه‌هایی را برای همکاری مشترک شناسایی کرده‌ایم.

*مصمم هستیم در تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور بر موانع بانکی غلبه کنیم، آفریقای جنوبی بر تعهد مجدد خود برای در کنار ایران ماندن بویژه در شرایط دشوار کنونی تأکید دارد.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =