سردار اسماعیل کوثری درباره توافق‌نامه میان ایران و پاکستان در مقابله با گروهک‌های تروریستی گفت: تنها به توافق رسیدن دو طرف نیست که اهمیت دارد بلکه مهمتر از آن صادقانه عمل کردن است. اگر صداقت وجود داشته باشد با کمک یکدیگر این گروهک های تروریستی نابود می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، خبر آن‌قدر مهم بود که ساعتی بعد از انتشار ، به مهم‌ترین سرخط همه خبرگزاری ها تبدیل شد؛ خبر این بود: ۱۴ نیروی بسیجی و هنگ مرزی گروگان گرفته شدند. ساعتی بعد گروه جیش العدل که مقرش در خاک پاکستان است مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت.

جیش العدل ماهیتش برای مردم شناخته شده بود و اقدامتشان در گذشته خصومت با مردم ایران را ثابت کرده بود که مهمترین انها گروگان گرفتن 5 مرزبان در سال ۹۲ بود. هنوز نام جمشید دانایی‌فر رفتارغیرانسانی این گروهک را برای مردم تداعی می‌کند.

باز پای سهل‌انگاری و قصور در میان است
با وجود همه این حرف‌ها این سوال مطرح می شود که وقتی مرز ایران و پاکستان تا کنون چندین بار شاهد اقدامات تروریستی بوده است آیا تدابیر امنیتی بیشتری نباید در نظر گرفته می شد؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرآنلاین پاسخ این سوال را می‌دهد و از قصورهایی سخن می گوید که زمان برای بیانش هنوز زود است. او گفت: به رغم تفاهم نامه های خارجی که وجود دارد و با اینکه ایران با افرادی که علیه اتباع ایرانی اقدام کنند با اشد مجازات برخورد می کند اما واقعیت این است که متاسفانه برخی سهل انگاری ها باعث می شود جان جوانان و مرزداران وطن به خطر بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه به طور قطع موضوع این سهل انگاری ها در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار می گیرد افزود: کمیسیون امنیت ملی هم سهل انگاری های دولت پاکستان و هم سهل انگاری های احتمالی داخلی را پیگیری می کند. واقع امر این است که بسیاری از اتفاقاتی که برای جوانان و مرزداران می افتد قابلیت پیشگیری دارد که متاسفانه ضعف هایی وجود دارد.

نقش پاکستان چیست؟
در ابتدای اسفند ۹۲ در پی گروگان گرفته شدن پنج مرزبان ایران توسط این گروه ، مقامات امنیتی ایران و پاکستان توافق‌نامه‌ای را برای اقدامات امنیتی مشترک در طول نوار مرزی به امضا رساندند و پاکستان خود را موظف به تلاش برای بازگرداندن سربازان ربوده‌شده ایرانی دانست. هرچند از آن پنج گروگان چهارنفر به خاک کشور بازگشتند اما این پایان اقدامات تروریستی این گروه نبود و به نظر می رسد دولت پاکستان در اجرای این توافقنامه تعلل به خرج داده است.

اسماعیل کوثری جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله در این رابطه گفت: تنها به توافق رسیدن دو طرف نیست که اهمیت دارد بلکه مهمتر از آن صادقانه عمل کردن است. اگر صداقت وجود داشته باشد با کمک یکدیگر این گروهک های تروریستی نابود می شوند اما اگر یک طرف به تمام تعهدات عمل بکند وقتی طرف مقابل فقط شعار می دهد این موضوع مشکلی را حل نمی کند و می بینیم این گروهک ها خود را در خاک کشور پاکستان مخفی می کنند و به اقدامات خودشان ادامه می دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون پاکستان به تعهدات خود عمل نکرده است گفت: تعهدات باید در عمل اجرا شود با حرف زدن که مشکلی حل نمی شود.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =