تسنیم نوشت: اقدام خصمانه حکومت سعودی علیه آوارگان فلسطینی،‌افزایش خشم در آمریکا از جنایات سعودی در یمن، شرایط بغرنج زندانیان سیاسی در عربستان؛ اعدام قریب الوقوع سه مبلغ مشهور ،افشای کمک‌های آل سعود به گروهک تروریستی منافقین از جمله خبرهای مربوط به عربستان است.

مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت، به‌شرح زیر است:

ادامه تلفات و خسارت‌های ارتش سعودی در باتلاق یمن

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هفته گذشته نیز توانستند در پاسخ به جنایات مستمر رژیم سعودی علیه ملت این کشور، خسارت‌ها و تلفات زیادی به متجاوزان سعودی و مزدورانشان در جبهه‌های مختلف وارد کنند که سرنگونی دو پهپاد جاسوسی از جمله این خسارت‌ها بود. سامانه دفاعی ارتش و کمیته‌های مردمی،‌ اول سپتامبر جاری هم یک پهپاد جاسوسی عربستان را سرنگون کرده بود.

البته در مناطق تحت اشغال رژیم‌های سعودی و امارات در یمن هم نارضایتی‌ها و مخالفت‌ها همچنان ادامه دارد که سرنگونی یک بالگرد نظامی سعودی در استان المهره و هلاکت دو خلبان آن در بیست و سوم شهریور شوک بزرگی به متجاوزان وارد کرده بود.

تحولات عرابستان در هفته اخیر؛ از تشدید بحران داخلی تا کمک به منافقین

مخالفت ائتلاف سعودی با ادامه ماموریت تیم کارشناسان در یمن

هفته پیش اعلام شد که ائتلاف سعودی خواستار توقف ماموریت تیم کارشناسان سازمان ملل در یمن شده است ولی کشورهای اروپایی تمدید این ماموریت را خواستار شده‌اند.

بر اساس این گزارش، شبکه تلویزیونی «المیادین» به نسخه‌های دو پیش‌نویس قطعنامه مربوط به یمن دست یافته است که پیش‌‌نویس اول را شماری از کشورهای اروپایی از جمله هلند، بلژیک و کانادا و پیش‌نویس دوم را 4 کشور عربیِ مشارکت‌کننده در ائتلاف عربی یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، سودان و دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن ارائه کرده‌اند.

پیش‌نویس اروپایی خواستار تمدید ماموریت تیم کارشناسان سازمان ملل متحده است که اوایل آگوست گذشته با ارائه گزارشی، کشورهای عضو ائتلاف سعودی را به ارتکاب نقض حقوق بشر، که به سطح جنایات جنگی می‌رسد، متهم کرد. در حالی‌که پیش‌نویس پیشنهاد کشورهای عربی مذکور خواسته است به کمیته تحقیق ملی یمن، که دولت مستعفی منصور هادی آن را تشکیل داده، اکتفا شود.

منابع عربی، که در نشست‌های کشورهای عربی با ائتلاف سعودی مشارکت داشتند، اعلام کردند که دلیل اصلیِ مخالفت نمایندگان سعودی، امارات و سودان با تمدید ماموریت تیم کارشناسان سازمان ملل، لیست محرمانه‌ای است که این تیم آن را به کمیساریای عالی حقوق بشر ارائه داده است که در آن فهرست اسامی مسئولان ارشد این کشورهای متجاوز به چشم می‌خورد که به ارتکاب جنایات جنگی یا دست داشتن در این جنایات متهم هستند.

افزایش خشم در آمریکا از جنایات سعودی در جنگ یمن

روزنامه واشنگتن پست با انتقاد شدید از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به سبب حمایت از تجاوز نظامی رژیم‌های سعودی و امارات به یمن از افزایش خشم و نارضایتی از متجاوزان خبر داده بود.

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان "درحالی که کودکان یمن جان می بازند؛ آمریکا دوستان سعودی خود را تکریم می کند"، نوشت: نیروهای مورد حمایت امارات و عربستان حمله شدید جدیدی را علیه بندر الحدیده یمن به راه انداختند که 70 درصد کمک های غذایی از طریق آن وارد یمن شده و به نزدیک به هشت میلیون نفری می رسد که با خطر مرگ ناشی از گرسنگی روبرو هستند.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: صداهای مخالف در واشنگتن علیه نقش ویرانگر عربستان در جنگ یمن افزایش یافته است. خشمی گسترده به علت حوادث هولناکی که در آن غیرنظامیان به دست ائتلاف عربستان و امارات به قتل رسیده اند، وجود دارد. از جمله این حوادث هولناک، حمله موشکی ماه گذشته بود که به قتل ده‌ها دانش آموز منجر شد.

این روزنامه افزود: یکی از عاملان اصلی خرابی و هرج و مرج در یمن همان بمباران بی هدف ائتلاف عربستان و امارات است که از سوی آمریکا با سوخت رسانی و داده های اطلاعاتی پشتیبانی می شود.

شرایط بغرنج زندانیان سیاسی در عربستان؛ اعدام قریب الوقوع سه مبلغ مشهور

هفته گذشته منابع حقوقی عربستانی از شیوع بیماری در بین زندانیان سیاسی عربستان خبر دادند. بر اساس گزارش الجزیره، بیماری جَرَب (گال) در بین زندانیان سیاسی در جده شیوع یافته است و این بیماری سپس با انتقال برخی از این زندانیان برای محاکمه به ریاض به دیگر زندانیان در آنجا سرایت کرده است.

سهل انگاری و بی توجهی پزشکی به زندانیان سیاسی "یک جرم حقوقی بزرگ" است که نباید در قبال آن سکوت کرد و "باید همه سازمان های حقوق بشری و بشردوست بین المللی برای متوقف کردن این جرم فوری وارد عمل شوند.

رژیم سعودی صدها مبلغ، عالم، اندیشمند و اصحاب رسانه را از ماه سپتامبر سال 2017 میلادی به دلیل دیدگاه های آنها یا عدم تایید رویکرد قدرت حاکم، زندانی کرده است.

صفحه زندانیان سیاسی در توئیتر که اخبار زندانیان سیاسی، حقوقی و مدنی در عربستان را منتشر می کند، از وخامت حال ابراهیم المدیمیغ وکیل عربستانی خبر داده بود. وی ماه گذشته بازداشت شد. این صفحه همچنین دهم ماه گذشته نیز از وخامت زاید البناوی سرهنگ بازنشسته عربستانی به خاطر شرایط بد زندان سخن گفته بود.

از سوی دیگر وال استریت ژورنال با اشاره به اوضاع حقوق بشری و سیاسی عربستان از زمان روی کار آمدن ولیعهد سعودی تاکید کرده بود که اعدام سه نفر از مبلغان سعودی به نام های سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری ممکن است به تقویت مخالفان وی منجر شود. این رسانه آمریکایی نوشت این مبلغان قدرت زیادی در جامعه عربستان دارند و یک سال پیش در موج سرکوب مبلغان بازداشت به خاطر حمایت نکردن صریح از محاصره قطر و به اتهام توطئه علیه خاندان حاکم و حمایت از تروریسم بازداشت شده و دادستانی دادگاه امنیت کشور برای آنها حکم اعدام درخواست کرد.

این روزنامه افزود: این محاکمه ها از خطرناکترین مسائلی است که محمد بن سلمان ولیعهد 32 ساله سعودی و تلاش های وی برای تقویت قدرتش از زمان انتصاب به این سمت در جولای سال 2017 میلادی با آن روبرو است.

وال استریت ژورنال به بازداشت گسترده فعالان مدنی و سیاسی و حقوق بشری در عربستان از زمان روی کار آمدن ولیعهد سعودی از جمله درخواست دادستانی عربستان برای اعدام شماری از فعالان شیعه اشاره کرد که خواهان تامین حقوق اقلیت شیعیان در این کشور هستند.

سفر دبیرکل سازمان ملل به عربستان

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هفته گذشته با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در یکی از کاخ‌های وی به نام السلام در جده دیدار کرد. به زعم رسانه‌های سعودی، طی این دیدار، آخرین تحولات صحنه بین المللی و تلاش‌های هدفمند برای تحقق صلح و ثبات جهانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ادعای صلح طلبی ملک سلمان در حالی است که رژیم تحت امر وی بیش از سه سال است به همراه امارات و ارتشی از مزدوران خود جنگ ویرانگر و خانمان‌سوزی را علیه ملت یمن به راه انداخته است و جنایات هولناکی مرتکب شده‌اند که تا کنون هزاران نفر شهید، ده‌ها نفر زخمی و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

اوضاع بسیار پرتنش داخل خاندان آل سعود/ بن‌سلمان سردرگم بر سر دو راهی

مجتهد افشاگر مسائل و اسرار پشت پرده آل سعود هفته گذشته از اطلاعات حساسی درباره وضعیت ولیعهد سعودی و تغییر و تحولات روی داده برای شاهزادگان سعودی پرده برداشت.

وی در توئیتی نوشته بود محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به خاطر درز اطلاعات حساس دفتر پادشاهی به شاهزاده احمد (عمویش) بسیار ناراحت است و در حال حاضر چند نفر مشکوک به درز این اطلاعات هستند و شک و تردیدها به فردی به نام (ع ع ع) که از زمان حکومت ملک فهد و سپس ملک عبدالله و بعد از او ملک سلمان در مراسم دربار کار می کرده است، بیشتر می شود. شاهزاده احمد در تعیین این فرد به سمتش دخیل بوده است.

مجهتد گفته بود: نگرانی و ترس بن سلمان در ماه های اخیر دوچندان شده است. این امر سبب شده است که همه وقت خودش را در کشتی تفریحی در حدفاصل جده و نیوم در دریای سرخ بگذراند و اگر مجبور به حضور در جشن ها و مراسم یا دیدار با مسئولان خارجی شود، این کار را در جده انجام دهد، زیرا از شدت ترس نمی خواهد از دریا دور شود (تا بتواند در صورت احساس خطر سریع فرار کند).

این افشاگر اسرار آل سعود درباره محافظان شخصی ولیعهد سعودی نوشت: بن سلمان به عناصر سعودی برای حفاظت مستقیم از خود دیگر اعتماد ندارد و درحال حاضر به مزدورانِ آموزش دیده در خارج، هماهنگی با موساد و سپرده ماموریت محافظت از ساختمان ها و تاسیسات مربوط به شاه و ولیعهد و خاندانش به گارد سلطنتی تکیه کرده است و فقط هنگامی که می خواهد از دریا برای حضور در جشن ها و مراسم بیایید، به طور مستقیم از گارد سلطنتی کمک می گیرد.

به گفته وی، اوضاع درون خاندان حاکم بسیار پرتنش است و بن سلمان از خشم درون این خاندان آگاه است.

وی تصریح کرد: بن سلمان دو گزینه پیش رو دارد و در انتخاب هریک از آنها تردید دارد. گزینه نخست این است که آیا باید بر ارعاب و سرکوب آنها (اعضای خاندان حاکم) بیفزاید و درها را به روی انتخاب های آنها ببندد و آنها را به سمت شورش و سرپیچی سوق دهد یا اینکه عقب نشینی و با آنها خوش رفتاری کند و در چشمان آنها شکست خورده به نظر بیاید. این شک و تردید بن سلمان را از نظر روحی و روانی خرد می کند.

افشای کمک‌های آل سعود به گروهک تروریستی منافقین

هفته گذشته سایت البوابه فاش کرده بود که رژیم عربستان سعودی چندین تُن طلا و چند چمدان ساعت رولکس در اختیار اعضای گروهک تروریستی منافقین قرار داده است.

یک عضو سابق بلندپایه منافقین در گفت‌وگو با یک رسانه اعتراف کرده بود که این گروهک تروریستی چندین تُن طلا و ساعت رولکس از عربستان سعودی دریافت کرده است.

«مسعود خدابنده» گفته 3 تن طلای جامد، دست‌کم چهار چمدان محتوی ساعت‌های رولکس و پارچه‌هایی که از آنها برای پوشاندن کعبه استفاده می‌شود جزو کالاهایی بوده که با کشتی از عربستان به عوامل گروهک منافقین در بغداد منتقل شده است. این کالاها، سپس به امان، پایتخت اردن منتقل شده و در آنجا به بازرگان‌های مرتبط با رژیم سعودی فروخته می‌شدند.

انتقال این محموله‌ها، ظاهراً در دوران ریاست «ترکی بن فیصل آل سعود» به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات رژیم سعودی و تحت نظارت وی صورت گرفته است.

سفر عمران خان به عربستان و تمجید وی از آل سعود

هفته گذشته عمران خان که به تازگی به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شده است، به عربستان رفت و با حاکمان این کشور و در راس آنها سلمان بن عبدالعزیز دیدار کرد.

عمران خان که اولین سفر خارجی خود را با ورود به عربستان انجام داده بود، اعلام کرد همواره در کنار سعودی قرار دارد. وی پس از ورود به عربستان به زیارت حرم مطهر نبوی(ص) در مدینه منوره رفت.وی اولین سفر خارجی خود را با دیدار از عربستان آغاز کرده است.

عمران در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه گفت : هر فردی که در پاکستان به قدرت می‌رسد، ابتدا به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.وی افزود ما همواره در کنار سعودی هستیم و بر حمایت خود از آن تاکید می‌کنیم.

جمع شاهزادگان یاغی و مخالف در لندن کامل‌تر شد

افشاگر اسرار و مسائل پشت پرده آل سعود هفته گذشته از حضور یک شاهزاده مطرح در کنار احمد بن عبدالعزیز برادر پادشاه سعودی در لندن خبر داد که اخیرا به انتقاد از رویکرد سلمان و پسرش پرداخته و حاضر نشده‌اند به عربستان برگردند.

بر اساس آنچه مجتهد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته، یکی از مهمترین شخصیت‌های حاضر در لندن در کنار احمد بن عبدالعزیز برادر شاه سعودی، برادرزاده‌اش سلمان بن سلطان است که دامادش هم به شمار می‌رود.

سلمان بن سلطان قبلا معاون وزیر دفاع، معاون رئیس شورای امنیت ملی و وزیر مشاور امور خارجه و وابسته نظامی سفارت عربستان در واشنگتن بود که این پست‌ها سبب شده بود که روابط روابط مهمی را در داخل و خارجه عربستان برای خود پایه‌ریزی کند.

مجتهد، شاهزاده سلمان را فردی نسبتا باهوش خوانده که یکی از دلایل تیزهوشی وی این بود که توانتس با وجود نیت سوء محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قبال بقیه اعضای خاندان پادشاهی، یک سری اقدامات احتیاطی را با آرامش برای حفاظت از خود و خانواده و آینده‌اش انجام دهد و در عین حال خط قوی ارتباطی با امیر احمد بن عبدالعزیز را با وجود بیعت ظاهری با محمد بن سلمان حفظ کند.

مجتهد در عین حال گفته است انتظار نمی‌رود که احمد بن عبدالعزیز با وجود خشم(از بن سلمان) و نگرانی برای آینده خاندان آل سعود دست به تحرک بزند.

مجله میدل ایست آی انگلیس چند روز پیش در گزارشی به قلم دیوید هرست نوشته بود که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در فکر عدم بازگشت به عربستان است.این رسانه افزود : شاهزاده احمد بن عبدالعزیز بر لزوم این مسئله تاکید کرد که شاه و ولیعهد سعودی مسئول تحولات کنونی منطقه هستند.

هرست نوشت: شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در اندیشه بازنگشتن به کشورش بعد از اظهارات اخیرش در برابر تظاهرات کنندگانی بود که جلوی خانه او تجمع کرده و شعار سرنگونی آل سعود سر می دادند. یک منبع نزدیک به این شاهزاده گفت که وی در این اظهارات، خود و سایر خاندان آل سعود را از اقدامات محمد بن سلمان پسر برادرش مبرا دانست.

روابط پنهانی مقامات سعودی و اسرائیلی/فروش کالاهای رژیم صهیونیستی به عربستان

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اشاره به کمک‌های تل‌آویو به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان در عرصه‌های امنیتی و آموزشی و تجهیز سامانه‌های تکنولوژیک نوشت که دیدارهای محرمانه بین سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها ادامه دارد.

منافع تاکتیکی و استراتژیک بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در حال حاضر به گونه‌ای نیست که بتوان اعلام استمرار مناسبات دیپلماتیک کامل و علنی میان دو طرف را داشت، بلکه همچنان تقویت تفاهم‌ها و مناسبات به صورت محرمانه و توسط پیگیری سریع روابط بین ریاض و تل‌آویو صورت می‌گیرد. این خلاصه پژوهش جدیدی است که مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی آن را منتشر کرده است.

بر اساس این پژوهش دشمنی مشترک تل‌آویو و ریاض با تهران به مشوق بزرگی برای تقویت مناسبات محرمانه میان دو طرف تبدیل شده است. با وجود اینکه مناسبات دیپلماتیک عادی میان دو طرف وجود ندارد، اما منافع مشترک آنها اخیراً باعث همگرایی بیش از پیش شده است.

این گزارش به طرح عربستان که بعدها تحت عنوان طرح ابتکار عربی موسوم شد، اشاره کرد که هدف اساسی آن بهبود چهره عربستان بعد از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 بود. در آن زمان عربستان تمامی تلاش‌های آمریکا برای همگرایی با اسرائیل را رد کرد، اما این پژوهش توضیح می‌دهد که اطلاع از اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که بین ریاض و تل‌آویو گفتگوهای محرمانه و مستمری در رابطه با ایران وجود دارد.

این گزارش صهیونیستی می‌افزاید که عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از میزان تاثیرگذاری رژیم صهیونیستی بر تصمیم‌سازی آمریکا و مصوبات کنگره این کشور اطلاع دارند، لذا سطح معینی از مناسبات خود را با تل‌آویو حفظ می‌کنند، البته هنوز زمان مناسبات کاملا طبیعی میان دو طرف فرا نرسیده است و بدون پیشرفت در روند سازش با فلسطینی‌ها احتمال پیشرفت در این مناسبات وجود ندارد.

با وجود گزارش‌های متعددی که از سوی مواضع رسمی و محافل نیمه رسمی و رسانه‌های رژیم صهیونیستی در خصوص مناسبات محرمانه میان رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس منتشر می‌شود، ‌اما این کشورها و به ویژه عربستان سعودی تلاشی برای تکذیب این اخبار و گزارش‌ها نمی‌کنند.

ازسرگیری فروش جنگ‌افزار از سوی آلمان به رژیم سعودی

هفته گذشته دولت آلمان بر خلاف آنکه وعده‌اش درباره عدم فروش سلاح به کشورهای درگیر در جنگ یمن، سندی را برای تحویل سلاح به عربستان امضا کرد.

سندی که به رویت رویترز رسیده نشان می‌دهد دولت آلمان، بعد از آنکه ادعا کرده بود فروش سلاح به کشورهای درگیر در جنگ یمن را متوقف می‌کند با تحویل سلاح به عربستان سعودی موافقت کرده است.

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصادی آلمان در نامه‌ای به نمایندگان پارلمان این کشور خاطرنشان کرده دولت سندی را برای تحویل چهار محموله سامانه‌های موقعیت‌یاب توپخانه به عربستان امضا کرده است.

بعد از ماه مارس که دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با فروش تسلیحات به کشورهای درگیر در جنگ یمن مخالفت کرد، این اولین محموله تسلیحاتی است که به عربستان تحویل می‌شود.

جزئیات اقدام خصمانه حکومت سعودی علیه آوارگان فلسطینی

محمود حنفی مدیر موسسه حقوق بشر فلسطین هفته گذشته از اقدام خصمانه مقامات سعودی علیه آوارگان فلسطینی خبر داد. به گفته وی، بر اساس تازه‌ترین تصمیم حکومت سعودی، به آوارگان فلسطینی که مدرک سفر داشته باشند، روابط حج و عمره اعطا نمی‌شود. حکومت سعودی همچنین تصمیم گرفت اقامت آوارگان فلسطینی در عربستان را تمدید نکند.

حنفی افزود مقامات سعودی به دفاتر متعدد مسئول سازماندهی حج وعمره در لبنان ابلاغ کرده‌اند که با سفر هر آواره فلسطینی که سند و مدرک سفر داشته باشد، به عربستان موافقت نمی‌کنند.

وی به الجزیره گفته بود بر اساس تصمیم حکومت سعودی، هر فلسطینی که بخواهد به عربستان سفر کند، باید گذرنامه داشته باشد نه مدرک سفر

وی پشت پرده این تصمیم سعودی را مبهم خواند و گفت مشخص نیست که آیا این مسئله سیاسی است یا خیر، نمی‌دانیم چرا چنین تصمیمی گرفته‌اند.

حنفی تاکید کرد موسسه حقوق بشر فلسطین اطلاعات موثقی در دست دارد که این تصمیم سعودی علیه آوارگان را مورد تایید قرار می‌دهد.

به گفته وی، این تصمیم حکومت سعودی مخاطرات بسیار بزرگی برای فلسطینی‌ها دارد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =