سبزی تفت داده شده در روغن زیتون  سالم‌تر از سبزی پخته

ایرنا نوشت: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تفت دادن سبزیجات در روغن زیتون، از آب پز کردن آنها سالم تر است و حتی می تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند.

این مطالعه نشان می دهد که سبزیجات در صورت تفت داده شدن در روغن زیتون طبیعی، نسبت به زمانی که در آب می جوشند، ترکیبات فنولی سلامت بخش خود را بیشتر حفظ می کنند.
این مطالعه که در مجله Food Chemistry منتشر شد، نشان داد که سبزیجات تفت داده شده در روغن زیتون حاوی میزان افزایش یافته ای از آنتی اکسیدان ها هستند که از ابتلا به بیماری هایی که دوره طولانی دارند، مانند سرطان و دیابت، پیشگیری می کنند.
محققان دانشگاه گرانادا در این مطالعه، با استفاده از دستورهای غذایی سنتی اسپانیایی، 120 گرم سبزیجات مورد استفاده در رژیم غذایی مدیترانه ای را مانند سیب زمینی، کدو تنبل، گوجه فرنگی و بادمجان پختند.
محققان این سبزیجات را به سه روش مختلف تفت دادن در روغن زیتون، جوشاندن در آب و جوشاندن در مخلوط آب و روغن زیتون تهیه کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که سبزیجات پخته شده در روغن زیتون حاوی چربی زیاد و رطوبت کم بودند، کیفیتی که در سایر روش های پخت سبزیجات مشاهده نشد.
نتایج این مطالعه نشان داد که تفت دادن سبزیجات میزان ترکیبات فنولی آنها را افزایش می دهد. این ترکیبات، شایع ترین آنتی اکسیدان ها هستند و از ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و کاهش بینایی پیشگیری می کنند.
پروفسور کریستینا سانچز از محققان در این مطالعه گفت: می توانیم تایید کنیم که تفت دادن در روغن زیتون روشی است که بیشترین میزان افزایش فنولیک را موجب می شود. با سرخ کردن، فنول های سالم از روغن به سبزیجات منتقل می شود اما جوشاندن سبزیجات در آب در برخی موارد ویژگی های تقویت سلامتی آنها را کاهش می دهد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 502465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =