۱ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳

ایسنا به نقل از تک‌تایمز نوشت: چین روز دوشنبه 21 مه، یک ماموریت جدید را آغاز خواهد کرد. در مرحله نخست این ماموریت، آنها یک ماهواره را به منظور مطالعه "سمت پنهان ماه"(far side of the Moon) پرتاب خواهند کرد.

چین قصد دارد با پرتاب یک ماهواره برای نخستین بار سمت پنهان ماه را مطالعه کند. سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای ازکره‌ی ماه است که به‌طور دائمی از کره‌ی زمین روی‌گردان است.

در مرحله دوم این ماموریت، چین یک "ماه‌نورد"(rover) را به سمت پنهان ماه خواهد فرستاد. ماه‌نورد به وسیله کاوشگر یا وسیله نقلیه‌ای گویند که برای حرکت در سطح کره ماه طراحی شده است.

این ماموریت سبب می‌شود که چین نخستین کشوری باشد که یک ماه‌نورد را در این سمت ماه ارسال می‌کند.

ماهواره در سمت پنهان ماه

در ماموریت Chang'e 4 که یک ماموریت طراحی شده برای اکتشاف ماه است، چین یک ماهواره را در حدود 60 هزار کیلومتری سمت پنهان ماه خواهد فرستاد.

هدف این ماموریت آن است که این ماهواره به عنوان یک پل ارتباطاتی بین زمین و ماه‌نورد که در مرحله دوم این ماموریت فرستاده خواهد شد، عمل کند.

 نام این ماهواره "Queqiao" به معنی "پل زاغی"(Magpie Bridge) است که از باور عامیانه چینی‌ها گرفته شده است.

برقراری ارتباط میان سمت پنهان ماه و زمین غیرممکن است زیرا ماه دارای قفل گرانشی است و آن طرف همیشه از زمین دور خواهد شد.

قفل جزر و مدی یا قفل گرانشی (gravitational locking) زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد. آشناترین نمونه این پدیده همبستگی جزر و مدی کنونی ماه نسبت به زمین است.

ماهواره Queqiao برای ارتباط با ماه‌نورد، سیگنال‌های بین ماه‌نورد و زمین را تقویت می‌کند. این ماهواره در "نقطه لاگرانژ 2 " (Lagrange Point 2) قرار خواهد گرفت در این موقعیت، گرانش خورشید و زمین، حرکت مداری ماهواره را متعادل می‌کند.

پرتاب این ماهواره همچنین شامل پرتاب یک تلسکوپ رادیویی هلندی خواهد شد که این تلسکوپ اشکالات سیگنال‌ها را تشخیص خواهد داد.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
    2 0
    اینها خیلی از ما عقب ترند برادران نیمه پنهان ماه را که خیلی وقت پیش جناب شریعتمداری و کیهان کشف کرده بودن؟