ایرنا نوشت:ایجاد بازارچه مرزی چنگوله با توجه به حجم تردد زائران و کاروان های زیارتی از مرز بین المللی مهران، مناسب ترین جایگزین برای صادرات کالا از این نقطه به کشور عراق است.

اربعین که می شود با حجم بالای تردد زائرین از مرز مهران کار صادرات از این مرز متوقف می شود، این تعطیلی گاه و بیگاه و البته بیشتر در ایام اربعین داد صادرکنندگان و بازرگانان را درآورده است.
مهدی محمدی یکی از کامیون داران گمرک مهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: این تعطیلی ها که در ایام سال با آن مواجه می شویم به ضرر رانندگان و نیز کامیون داران است، بنابراین ما مجبور هستیم از مرزهای دیگر استفاده کنیم که هزینه های بیشتری را به تجار و بازرگانان و همچنین کامیون داران تحمیل می کند.
یکی از تجار فعال در این مرز نیز وضع تعرفه های بالا از سوی مقام های عراقی در این نقطه را از مشکلات پیش رو برشمرد و اظهار داشت: در حالیکه تعرفه واردات کالا از مرزهای عربستان و اردن صفر درصد تعیین شده ولی هم اکنون در مرز مهران تا 65 درصد نیز برای واردات کالاهای ایرانی تعرفه وضع شده است.
مهدی علیزاده افزود: حتی این تعرفه در مرزهایی همچون سومار ، پرویزخان و مرزهای جنوبی کشور نیز اعمال نمی شود و مشخص نیست چرا این تبعیض در مهران رخ داده است.
مدیرکل گمرکات استان ایلام تاکید کرد: در طول سال شاهد ایام تعطیلی زیادی در مرز هستیم به ویژه بیشترین تعطیلی در زمان اربعین حسینی است.
محسن مصطفایی افزود: صادرکنندگان تعهداتی نسبت به تولیدات طرف مقابل دارند لذا علاوه بر این که صادرات کاهش پیدا می کند، تعهداتی که انجام نمی دهند تجار عراقی ناچار می شوند به مرزهای دیگر روی آورند.
وی اضافه کرد: مرز چنگوله در صورت بازگشایی می تواند در ایامی که زوار در مرز مهران در حدود 2 ماه که این گمرک درگیر است جوابگوی صادرات بوده و بتواند پاسخگوی بخش تجارت خارجی کشور و استان باشد.
بر اساس مصوبه هیئت دولت و با هدف رفع این مشکلات مرز چنگوله به عنوان مرز جایگزین انتخاب شد.
فرماندار مهران نیز یادآور شد: مقدمات کار بازارچه چنگوله در زمینی به مساحت50 هکتار فراهم شده و به صورت ویژه پیگیر این طرح هستیم.
نظام ملکشاهی افزود: راه اصلی این پروژه 24 کیلومتر طول دارد که حدود هفت کیلومتر آن آسفالت شده است.
وی گفت: مسیر راه ارتباطی به این بازارچه از محل روستای قدیم چنگوله عبور می کند که با پیشرفت بسیار خوبی رو به رو است، امیدوار هستیم تا قبل از اربعین زیرساخت های اولیه در بحث راه، آب، برق و کانکس های اولیه را در بازارچه دایر کنیم.
ملکشاهی عنوان کرد: امسال بیش از 150 میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های لازم در بازارچه چنگوله اختصاص یافته است.
گفتنی است طی روزهای گذشته نیز کاظم العقابی رئیس گذرگاه های مرزی عراق نیز در بازدید از این نقطه مرزی اعلام کرد: مقامات این کشور مخالفتی با ایجاد بازارچه مرزی در چنگوله از توابع شهرستان مهران ندارند ولی لازمه تحقق این موضوع این است که زیرساخت های مورد نیاز احداث بازارچه در این نقطه مرزی جانمایی شود.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =