چهل و چهارمین نشست هیئت نمایندگان با محوریت نوسانات نرخ ارز در محل این اتاق برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در چهل و چهارمین نشست هیئت نمایندگان گفت: اعضای هیئت نمایندگان اتاق جلسات و نشست‌های تخصصی در خصوص نوسانت نرخ ارز برگزار نموده‌اند، استمرار این نشست‌های تخصصی در کمیسیونهای اتاق ادامه دارد، امید بر این داریم تصمیم‌گیری‌های دولت کارشناسی باشد.
رئیس اتاق بازرگانی سمنان ادامه داد: در دهه‌های اخیر و در دولت مختلف مشکلات اقتصادی همانند عدم ثبات نرخ ارز و تحریم‌ها وجود داشته، متأسفانه عدم ثبات تصمیم‌گیری‌ها اقتصادی در این دوره‌های زمانی باعث شد که دولتمردان نتوانند استراتژی واحدی را ترسیم نمایند.
جمعه‌ای اضافه کرد: از زمان اشغال سفارت آمریکا تحریم‌ها در ایران شروع شد ولی متأسفانه نتوانستیم در این مدت به نسخه واحد اقتصادی در تجارت خارجی دست‌یابیم
رستم سعد اللهی رئیس انجمن مدیران سمنان صدور بخشنامه جدید مبنی بر واردات کالا بدون ارز با مدت‌زمانی ترخیص تا پایان خرداد را مورداشاره قرارداد و گفت: عدم آگاهی کارشناسان گمرک باعث شده است که تفسیرهای نامتعارف صورت بپذیرد و این کارشناسی‌ها و تفسیرهای غلط باعث می‌شود که فعالان اقتصادی دچار زیان بشوند.
سعد الهی از اعضای هیئت نمایندگان درخواست کرد که تیم کارشناسی به‌دقت دستورالعمل‌های جدید را رصد نماید.
محمود نجفی سهی عضو هیئت‌رئیسه اتاق متغیرهای نرخ ارز را ناشی در تراز تجاری و تراز حساب سرمایه‌ی تفسیر و بیان می‌کند: تراز پرداخت‌های کشور در سنوات قبل نشان‌دهنده این است که تراز پرداخت‌های کشور طی این سالها منفی بوده است.
نجفی سهی ارائه این گزارش را قبل از خروج از برجام گزارش و اضافه می‌کند: نا ترازی به وجود آمده علت‌های مختلفی دارد و یکی از موارد مهم عدم بازگشت منابع نفت و سایر به داخل کشور می‌باشد.
نجفی ادامه می‌دهد: سهم صادرات نفت و مشتقات نفتی و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات باعث شده که نظام پولی حاصل از صادرات دچار اختلال بشود.
محمود نجفی سهی معتقد است تخصیص ارز حاصل از صادرات می‌تواند منجر به احیاء شبکه اقتصادی کشور بشود.
وی ریشه مشکلات نرخ ارزی را در عدم تصمیم‌گیری کارشناسی دولت ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: تدوین واردات از طریق منطقی می‌تواند راهکار مناسب واردات در مقابل صادرات باشد.
مهدی حداد رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان در چهل و چهارمین نشست هیئت نمایندگان گفت: نظریه‌های اقتصادی گوناگونی طی این سنوات برای سیستم ارزی کشور پیشنهادشده است، اما نکته اینجاست دولتمردان باید تجربیات اختلالات ارزی در دولت‌های گذشته را به‌درستی بررسی نمایند، سپس به یک نسخه واحد و کارآمد برسند.
حداد تصریح کرد: خرده ارز صادراتی حاصل کالاهای غیرنفتی آن‌قدر زیاد نیست که اثرگذاری مناسبی در سیستم مالی داشته باشد، باید ترتیبی اتخاذ گردد ارز حاصل از صادرات نفت و پتروشیمی‌ها به چرخه کشور بازگردد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سمنان ادامه داد: عدم اجرای قانون تعیین نرخ ارز باعث شده است که روایت‌های مختلف متغیرهای نرخ ارز در بازار مشاهده بشود.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق سمنان ادامه داد: نابسامانی نرخ ارز در همه دولت‌ها بوده متأسفانه نتوانستیم فرمول و قانون مدون برای نرخ ارز طی این سالها تثبیت و اجرایی نماییم.
حداد از دولتمردان سؤال می‌کند: نرخ واقعی ارز چند هست و چرا یک واحد درست نرخ ارز را به صادرکنندگان و واردکنندگان اعلام نمی‌نمایید.
سهراب حکیم زاده رئیس کمیسیون گردشگری در این نشست گفت: نرخ ارز برای صادرکننده و وارده کننده منصفانه نیست و آنچه شنیده می‌شود روایت سومی هم درراه است و آن نرخ ارز توافقی می‌باشد.
وی ادامه داد: خواسته فعالین اقتصادی تک‌نرخی شدن ارز است
سعید ترکمان دهنوی رئیس اتحادیه صادرکنندگان در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: پتانسیل‌های نمایندگان مجلس استان سمنان می‌توانند تأثیرگذاری مناسب در تدوین قوانین اقتصادی داشته باشد.
ترکمان ادامه دهد: خروج ارز به این دلیل است که انضباط قوانین در کشور وجود ندارد
حمید علوی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات کار بسیار درستی است اما باید شیوه‌نامه و قانون مدون و منسجمی داشته باشیم.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن ادامه داد: یکی از چالش خروج نرخ ارز غیرواقعی بودن قیمت ارز در داخل کشور است، چه اقدامی تاکنون برای خروج نرخ ارز انجام داده‌ایم.
علوی ادامه داد: متأسفانه در داخل کشور شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کردیم که به‌راحتی بتوانیم ارز را از کشور خارج نماییم
علوی از هیئت نمایندگان سؤال کرد: آیا ما تولیدکنندگان کالای خود را به نرخ 4200 تومان بفروش می‌رسانیم
علوی معتقد است پارامترهای که در بازار وجود دارد کالا با ارز بالاتر از 4200 عرضه می‌شود و مردم ارز واقعی را در بازار خریدوفروش می‌نماید
کوروش وفا عضو هیئت نمایندگان اتاق در نشست هیئت نمایندگان گفت: گرفتاری ما اقتصاد سیاست زده است و اشکال بزرگ تضاد منافع و تقابل در کشور است.
مسعود اعوانی توجه حاضرین را به این نکته جلب کرد که مصرف ارز در کشور چگونه است و در چه درگاه‌های اختصاص می‌یابد به عقیده این فعال اقتصادی سرمایه‌گذاری، خرید ملک و املاک در کشورهای ثالث یکی از راه‌های خروج ارز از کشور است
اعوانی اضافه می‌کند: تعیین نرخ ارز به تورم داخلی و خارجی بستگی دارد و باید قیمت ارز یک نرخ داشته باشد
در ادامه محمدحسن عصار حسینی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی سمنان سیستم FATF را ناکارآمد خواند و گفت: شفافیت را باید از داخل کشور شروع شود و نیاز به ناظرهای بین‌المللی نیست.
عصار حسینی گفت: صف ایرانیان در سفارت‌خانه‌های خارج از کشور برای مهاجرات هشداری است که در فضای جامعه طنین انداخته است
در پایان این نشست تخصصی اعضای هیئت نمایندگان هفت محور اساسی را به‌عنوان معضلات کسب کار ارائه نمودند
1- خرید نسیه یا گشایش اعتبار اسنادی نسیه و مشکل به وجود آمده در اجرای مصوبات اخیر دولت در راستای سیاست‌های ارزی
2- تاکنون مکانیزمی جهت برگشت ارز حاصل از صادرات از جانب دولت معرفی نگردیده است
3- در تخصیص ارز 4200 تومانی، دامنه شمول استفاده از آن اعم از حوزه فعالیت و گروه کالایی شفافیت لازم وجود نداشته و نظرات تشکل‌های بخش خصوصی اخذ نگردیده است
4- وجود سامانه‌های متعدد در رابطه با ورود کالا و صادرات و حتی سامانه‌های مربوط به سایر سازمان‌ها مرتبط با فعالیت‌های تولیدی ازجمله امور مالیاتی موجب سوءاستفاده و خروج اطلاعات مربوط به مشتریان بنگاه‌های تولیدی می‌گردد
5- مشکلات حوزه حمل‌ونقل (دستورالعمل‌های ابلاغی در حوزه سازمان پایانه‌ها و حمل‌ونقل و افزایش هزینه‌های حمل و عدم تطابق با وضع موجود)
6- عرضه نامتناسب و بدون تناسب محصولات تولیدی شرکت‌های پتروشیمی موجب افزایش قیمت و حاشیه قیمت در بازار شده است
7- پیشنهاد معافیت بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن در برگشت ارز حاصل از صادرات

 

 

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785123

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =