ایرنا نوشت:معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: 60 هزار هکتار از اراضی طبیعی استان در طول مدت اجرای برنامه ششم توسعه به مناطق تحت مدیریت این اداره کل اضافه می شود.

غلامرضا ابدالی روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان ایلام در حال حاضر هفت درصد است که تا سال 1400 این رقم باید به 10 درصد افزایش یابد و در همین راستا نیز قرار است 60 هزار هکتار از اراضی استان به این مناطق افزوده شود.

وی افزود: هم اکنون 143 هزار هکتار از اراضی طبیعی استان ایلام شامل مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ، کبیرکوه، دینارکوه، کولگ و 2 اثر طبیعی ملی دهلران و تنگ رازیانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام قرار دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: مناطقی برای افزایش زون های مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ایلام شناسایی شده است که از این نقاط تاکنون منطقه ویژدرون با 20 هزار هکتار به منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تبدیل شده که بعد از گذشت پنج سال به منطقه حفاظت شده ارتقا می یابد.

ابدالی گفت: در زون های جدید اراضی با میزان فعالیت محدود عامل انسانی و کمترین معارض انتخاب می شود هرچند حقوق قانونی و عرفی بهره بردارانی چون دامداران و عشایر در این زون ها رعایت می شود.

وی اظهار کرد: زون های مدیریت جامع و تفصیلی در قالب زون های امن، احیا و بازسازی زیستگاه، تفرجگاه های گسترده و مرکزی است که در همه این زون ها پیوست های زیست محیطی در خصوص فعالیت های انسانی لحاظ شده است.

ابدالی توضیح داد: در زون های تفرجی گسترده و متمرکز ظرفیت سنجی اراضی، نوع فعالیت انسانی، محدوده حضور افراد و گردشگران و ضوابطی که باید رعایت کنند با هم اندیشی دستگاه های دیگری چون منابع طبیعی، صنعت ، معدن تجارت و دیگر دستگاه های مرتبط در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: در این زون ها از گونه های مختلف جانوری و رستنی ساختار طبیعی زمین حفاظت و از تخریب ، فرسایش خاک و آلودگی منابع آبی جلوگیری می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام افزود: با ایجاد این زون ها حفاظت از عرصه های ملی و سرمایه های طبیعی شدت بیشتری خواهد گرفت و میزان تجاوز عامل انسانی به طبیعت نظیر شکار و صید، قطع درختان و دیگر عوامل تخریب کاهش می یابد.
یک میلیون و 700 هزار هکتار از مجموع مساحت 2 میلیون هکتاری استان ایلام را عرصه های طبیعی جنگل ، مرتع و اراضی زراعی و باغی تشکیل داده است.

در این استان تاکنون یک هزار گونه گیاهی، 197 گونه پرنده، 38 پستاندار، 25 گونه مار، 18 جکوا، 31 نوع ماهی، چهارگونه دوزیست، 2 نوع لاک پشت در استان ایلام شناسایی شده است.

عرصه های طبیعی استان ایلام در فصول مختلف سال به واسطه رویش گیاهان خوارکی، دارویی و صنعتی و میوه های مختلف وحشی محل ارتزاق بیش از 30 درصد جمعیت این استان است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =