۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

مشکل کشور نقدینگی نیست، بلکه تحریک نقدینگی است. با افزایش 2 برابری قیمت‌ها، قدرت نقدینگی 1600 هزار هزار میلیاردی به نصف کاهش یافته و مشکل نقدینگی وجود ندارد. مشکل اساسی تحریک نقدینگی است. مسولان رده بالا به مشاورانی که اقتصاد را به این روز رسانده اند، دیگر اعتماد نکنند.

حسین محمودی‌اصل *

سرنوشت اقتصاد کشور رابه سوداگران نسپاریم، در بازی آنها گرفتار نشویم و سرباز بی مزد آنان نباشیم. سوداگران خیرخواه مردم نیستند و برای ایجاد جو به ما به عنوان سیاهی لشگر ایجاد جو نیاز دارند و فقط دنبال منافع خود هستند.

شرایط جدید اقتصادی و نوسانات ارزی باعث شده است افراد مختلف و ذی‌نفع هم برای برجسته شدن و هم سود بردن از افزایش قیمت ها به اظهار نظر بپردازند؛ البته بسیاری از این مطالب با عناوین جعلی و توسط سوداگران در جهت ایجاد روند افزایشی در بازار ارز منتشر می شود.

مطلبی چند هفته قبل در یک روزنامه منتشر شد و در آن کارشناس مربوطه برای سال 1400 یعنی 3 سال بعد دلار را 25 هزار تومان پیش بینی کرد. فارغ ازمغرضانه بودن پیش بینی قیمت، همین پیش بینی مورد سوءاستفاده سوداگران قرار گرفت و به جای 3 سال بعد چنان در کانال ها و بازارها منتشر کردند که در سال 97 و به زودی دلار این عدد را به خود خواهد دید و التهاب ایجاد کردند.

با باز نشر مطالب جعلی و تحریک آمیز به افزایش سود دلالان و سوداگران و بدتر شدن اوضاع اقتصادی خودمان کمک کرده ایم. پس بیشتر به فکر خودمان باشیم. عناوین و مطالب منتشر شده عموما جعلی و غیر واقعی و اما هدف دار هستند. هرچقدر نوسان و التهاب بیشتر شود، دلالان و سوداگران سود بیشتری می کنند و مردم فقیرتر می شوند.

در رقابت در پیش بینی اعداد بالاتر برای دلار شرکت نکنیم. این پیش بینی ها همان جو روانی است و ملت را به روز سیاه می نشاند. پس پیش بینی هایی که به مردم ضربه می زند، نه تنها افتخار ندارد، بلکه خجالت آور و خیانت است و در آخر پز عالی از پیش بینی و جیب خالی تر برایمان می ماند.

در شرایطی که جو روانی بر بازار حکم فرماست، حتی درصورت درست بودن مطالب (که درست نیستند) یک انسان وطن پرست که دغدغه مردم را دارد، به نوشتن و ارسال آن و متشنج کردن جو اقتصادی نمی پردازد . پس باید به نیت این افراد و کانال ها شک کرد و از بازنشر مطالب خودداری کرد.

مشکل کشور نقدینگی نیست، بلکه تحریک نقدینگی است. با افزایش 2 برابری قیمت‌ها، قدرت نقدینگی 1600 هزار هزار میلیاردی به نصف کاهش یافته و مشکل نقدینگی وجود ندارد. مشکل اساسی تحریک نقدینگی است. مسولان رده بالا به مشاورانی که اقتصاد را به این روز رسانده اند، دیگر اعتماد نکنند.

بازار ارز

کالاهای اساسی با نرخ 4200 و کالاهای دیگر با ارز ثانویه 8000 تومانی وارد کشور می شوند. برخی کالاها هم که ورود آنها ممنوع است. کالاهای ممنوع عموما کالاهای غیرضروری و لوکس هستند و از 54 میلیارد واردات سال 96، حدود کمتر از 4 میلیارد را شامل می شدند و خودرو جز آنهاست. پس هیچ کالایی با ارز بازار آزاد وارد نمی شود. پس واژه فروپاشی اقتصادی کاملا روانی است و ساخته سوداگران و بدخواهان مردم است.

بیش از 90 درصد مبادلات ارزی با نرخ 4200 و 8000 تومان صورت می گیرد و ملاک ارزیابی اقتصاد این ارزها هستند. ارز بازار آزاد فقط برای هزینه مازاد مسافران و زیر بالشی برخی مردم است. پس هیچ تاثیری واقعی بر وضعیت اقتصاد کشور ندارد. ارز آزاد گاه بدون حتی 1 دلار معامله در بازار افزایش 500 تومانی را رقم می زند. حجم معاملات بسیار محدود است.

اگرمعدود افرادی کالایی را با نرخ آزاد قصد فروش داشتند؛ خیانت کار و دزد مال مردم است. باز تاکید می شود هیچ کالایی با ارز بالاتر از 8000 تومان وارد کشور نمی شود.

مقایسه کشور ما با ونزوئلا، توطئه‌ای است که از چند ماه پیش شروع شده و برخی آگاهانه یا ناآگاهانه به آن دامن می‌زنند. از لحاظ درآمدی، قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها، فرهنگ، تمدن و کلیات اقتصاد هیچ شباهتی بین ایران و ونزوئلا شباهت نیست و عامل بدبختی نیز نفت نیست؛ چراکه آمریکا بزرگ‌ترین تولید کننده نفت است. در جوگیری احمدی‌نژاد،  ونزوئلا در محور کشورهایی مثل سودان، جیبوتی و ... قرار داشت و هدف چاوز دوشیدن ایران بود و هیچ شباهتی وجود ندارد.

فارغ از گروه بندی سیاسی و وابستگی یا عدم وابستگی به دولت و یا حکومت، مردم عزیز خود به فکر خود باشیم. تنها به این فکر کنیم که دامن زدن به این شایعات و مطالب جعلی به نفع ما هست یا نه.

سرنوشت اقتصاد کشور را به دست دلالان و سوداگران نسپاریم. آنها ما را فقیرتر و خود را ثروتمندتر خواهند کرد.

از انتشار مطالب افراد بی‌هویت و مطالب جعلی، خودداری کنیم.

* کارشناس اقتصادی
223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    1 1
    اتفاقا" مشکل اقتصاد نقدینگی است ،افزایش نقدینگی باعث به ورطه رسیدن اقتصاد مملکت شد ، چاپ پول بی پشتوانه برای تسویه بدهی دولت و پرداخت یارانه ها این شرایط رو به وجود آورد، راهکار اقتصاد فعلی هم اصلاح نظام بانکی و بانکداری بدون رباست ، هیچ راه دیگه ای وجود نداره، بی خودی خودمون رو گول نزنیم