کارخانه حریربافی چالوس با رویکرد بازآفرینی شهری حفظ می‌شود

در جلسه مشترک نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استانداری مازندران و مدیر کل راه و شهرسازی و با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی و موافقت استانداری مازندران، کارخانه حریربافی چالوس با رویکرد بازآفرینی شهری حفظ می‌شود و جزو میراث‌صنعتی چالوس، باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین منطقه  استان مازندران در رابطه با حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس به ریاست محمدسعید ایزدی معاون وزیر و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد اسلامی استاندار مازندران، معاون عمرانی استانداری مازندران و مدیر کل راه و شهرسازی مازندران و دیگر مسئولان استان و همچنین اعضای گروه دیده‌بان شهری چالوس عصر روز دوشنبه ۲۸ خردادماه در محل معاونت معماری و شهرسازی برگزار شد.
محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر و تشکر به جهت حفظ کارخانه حریربافی چالوس اعلام کرد: کارخانه حریربافی چالوس مربوط به معماری معاصر ایران است و وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا این کارخانه را به مانند کارخانه ریسباف اصفهان حفظ و نگهداری کند.
ایزدی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا کارخانه حریربافی چالوس به عنوان مکانی فرهنگی برای آیندگان باقی بماند و تمامی شهروندان بتوانند از وجود چنین مکانی منفعت ببرند.
موانع موجود بر سر راه حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس برداشته می‌شود
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از همراهی استاندار مازندران به منظور حفاظت از کارخانه حریربافی چالوس بر پاسخگویی به مطالبات شهروندان تاکید دوباره کرد و پیشنهاد داد تا با همکاری وزارتخانه، استانداری و مسئولان استانی، موانع موجود بر سر راه حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس در اسرع وقت برداشته شود.
ایزدی همچنین در ادامه به برگزاری پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷ اشاره کرد و از تصویب تهیه طرح ویژه برای کل استان مازندران پیشنهادشده از سوی استانداری خبر داد و گفت: کارخانه حریربافی چالوس جزو ثروت‌های فرهنگی استان است و ما باید از این تهدید در جهت فرصت استفاده کنیم.
وی به تجربه مشابه وزارت راه و شهرسازی در رابطه با کارخانه ریسباف اصفهان که در معرض خطر تخریب قرار داشت و با تلاش های وزارت راه و شهرسازی خریداری و نگهداری شد، اشاره کرد و افزود: تجربه کارخانه ریسباف نمونه خوبی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از این ثروت‌ها به بهترین شکل استفاده کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: کارخانه حریربافی چالوس نیز آنقدر ظرفیت دارد که بتواند به یکی از نقاط ارزشمند شهر تبدیل شود. برای حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس، مشترکا دستگاه هایی که حضور دارند، سرمایه گذاری می کنند و کمک خواهیم کرد تا با محوریت استانداری مازندران کارخانه حریربافی چالوس حفظ بماند.
در همین رابطه محمد اسلامی استاندار مازندران نیز به ارایه نکاتی پرداخت و تصریح کرد: در رابطه با اصل موضوع که همان حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس است تردیدی وجود ندارد. اما در مورد چگونگی اقدام و اینکه چه دستگاه‌هایی باید متولی حفظ و نگهداری شوند و نحوه واگذاری و خریداری کارخانه اختلاف‌نظر وجود دارد که در این زمینه باید در جلسات مشترک به توافق برسیم.
استاندار مازندران ادامه داد: کارخانه حریربافی چالوس مالکی دارد و مالک به دلیل اهمیتی که حفظ این کارخانه برای آینده شهر دارد می‌خواهد ملک خود را بفروشد که در این رابطه می توانیم باید با رایزنی و گفتگو به توافق موردنظر دست یابیم.
اسلامی خاطرنشان کرد: سیستم، دیرهنگام متوجه اهمیت کارخانه حریربافی چالوس شد و البته با جلسات و گفتگوهایی که در این رابطه انجام شد، به اهمیت موضوع در استان واقف شدیم و تلاش داریم تا در جهت حفظ و نگهداری از آن گام‌های موثری برداریم.
وی یادآور شد: در رابطه با کارخانه حریربافی چالوس سه ساختمان برای تعریض خیابان با توافقات محلی و صورتجلسه تخریب شد. اما خوشبختانه ساختمان اصلی کارخانه حریربافی چالوس حفظ مانده است و تلاش داریم تا این کارخانه را حفظ کنیم.
همچنین عبداله بهادری مدیر کل راه و شهرسازی مازندران به تشریح موقعیت این کارخانه پرداخت و افزود: نگاه بازآفرینی به منظور حفظ کارخانه مذکور می تواند در راستای اجرایی شدن سیاست های ابلاغی دولت محترم تاثیر بسزایی داشته باشد وی در ادامه همکاری دستگاه های دخیل در این امر ( دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی شهری پایدار) را بسیار مهم دانست و خاطر نشان ساخت این موضوع می تواند در درازمدت در راستای ارتقاء کیفیت محلات هدف چالوس مهم باشد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تصریح نمود : مقرر شد این موضوع در ستاد بازآفرینی استان با حضور معاون بازآفرینی وزیر راه و شهرسازی مطرح و جهت خرید ملک و بهسازی آن اقدام گردد.\

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =