ایسنا نوشت: دو کرم لوله‌ای که بیش از 42 هزار سال بوده است که در خاک منجمد دائمی زمین در روسیه یخ زده بودند، توسط دانشمندان به حیات بازگشتند.

یک جفت نماتود(nematode) یا کرم لوله‌ای، ظاهرا پس از انجماد 42 هزار ساله در ناحیه خاک منجمد روسیه، سالم و گرسنه به زندگی برگشته‌اند.

دانشمندان روسی می‌گویند که این دو کرم متعلق به ماقبل تاریخ، پس از بازگشت به زندگی در حال حرکت و خوردن در آزمایشگاه موسسه علم فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی دانش خاک در مسکو هستند. طبق گزارش سیبرین تایمز و اظهارات یک دانشمند روسی، پس از ذوب کردن یخ کرم‌ها، نشانه‌های زندگی را نشان دادند.

براساس مطالعه منتشر شده در نشریه Doklady Biological Sciences، یکی از کرم‌ها در نزدیکی رودخانه آلاژیا(Alazeya) در سال 2015 کشف شد و دانشمندان معتقدند که حدود 41700 سال سن دارد. این کرم در عمق حدود 3.5 متری زمین یافت شد. کرم دیگر نیز در سال 2002 در یک حفره فسیلی جوندگان در نزدیکی رودخانه کولیما(Kolyma) پیدا شد که این نمونه از عمق حدود 30 متری زمین بیرون آورده شد.

کرم‌ها در نزدیکی پارک پلیستوسن(عهد چهارم زمین‌شناسی) یافت شدند که محل پروژه بازسازی زیستگاه ماموت‌های پشمالوی منقرض شده است.

دانشمندان این مطالعه می‌گویند: داده‌های ما نشان‌دهنده توانایی موجودات چند سلولی برای زنده ماندن در طولانی مدت (ده‌ها هزار سال) شرایط انجماد طبیعی است.

آنها گفتند: واضح است که این توانایی نشان می‌دهد که نماتودهای متعلق به دوره پلیستوسن، دارای مکانیزم‌های سازگاری هستند که ممکن است از اهمیت علمی و عملی برای زمینه‌های مرتبط با علم مانند داروهای منجمد، زیست‌شناسی انجماد و اخترفیزیک برخوردار باشد.

به گفته دانشمندان این مطالعه می‌تواند به دانش انجماد انسان تا زمان پیشرفت پزشکی برای درمان بیماری‌های صعب العلاج کمک کند. به طور کلی کریوبیولوژی(Cryobiology) دانش مطالعه موجودات زنده در دماهای بسیار پایین است.

این مطالعه نشان می‌دهد که کرم‌ها در ظروف پتری با دمای حدود 20 درجه سانتیگراد به مدت چند هفته قرار داده شده‌اند. براساس گزارش ارائه شده، دانشمندان معتقدند هر دو کرم، ماده هستند. نماتودها به توانایی‌شان برای دوام در شرایط نامساعد در مدت زمان طولانی از جمله در دماهای بسیار پایین شناخته می‌شوند. سیبرین تایمز گزارش داد که آنها در حال حاضر قدیمی‌ترین حیوانات زنده در این سیاره هستند.

این مطالعه توسط تیم‌های مختلفی از موسسات روسی و دانشگاه پرینستون در نیوجرسی انجام شده است.

کرم‌های لوله‌ای

کرم‌های لوله‌ای، نخ‌سان‌تباران، یا نماتودها (Nematode) از مهم‌ترین جانوران می‌باشند. نخ‌سان‌تباران یکی از بزرگ‌ترین شاخه‌های جانوران است که گونه‌های آن، کرم‌هایی لوله‌شکل و انعطاف‌پذیر و فاقد بند و مژه یا تاژک است و پوستک غیرزنده دارند.

کرم‌های لوله‌ای یکی از متنوع‌ترین شاخه‌های زیست‌شناسی هستند. تشخیص و تمایز گونه‌های کرم لوله‌ای مشکل است. بیش از 28 هزار گونه تا به حال شرح داده شده است که از این تعداد، 16 هزار گونه انگل هستند. کرم‌های لوله‌ای دارای پوشش کیتینی بوده و حاوی یک‌سری واکوئل در جلدشان هستند. این موجودات فاقد دستگاه گردش خون و تنفس هستند. کرم‌های لوله‌ای در طول عمر خود 4 بار پوست‌اندازی می‌کنند. برخی از کرم‌های لوله‌ای انگل ریشه گیاهان هستند، ولی اکثر کرم‌های لوله‌ای خاک‌زی مفید هستند.

این جانوران برای زندگی به لایه‌ای از آب نیاز دارند. در خاک‌ها بیشترین تعداد جانوران خاک مربوط به کرم‌های لوله‌ای است و در خاک‌هایی با مواد آلی بالا به فراوانی یافت شده و در هر متر مربع این خاک‌ها حدود 30 میلیون کرم لوله‌ای گزارش شده‌ که بیشتر در لایه سطحی خاک و اطراف ریشه گیاهان تجمع می‌نمایند.

خاک منجمد

به زمین دائم یخ‌بسته و لایه همیشه‌منجمد خاک که معمولا در نواحی قطبی و نیمه‌قطبی یافت می‌شود، خاک منجمد(Permafrost) گفته می‌شود.

بنابر تعریفی دقیق‌تر، اگر خاک ناحیه‌ای برای دو سال یا بیشتر به حالت یخ‌بسته بماند، به آن خاک منجمد می‌گویند.

به‌جز مناطق قطبی، در برخی مناطق کوهستانی نیز به خاک دائما منجمد برمی‌خوریم. خاک‌های منجمد مهمترین انبار متان در کره زمین هستند. پس از آخرین دوران یخبندان، ارتفاع آب دریاها 100 متر بیشتر از امروز بوده است. پس از انجماد مناطق گسترده‌ای از دریاها و رودهای موجود در قطب شمال در منطقه سیبری شرقی، حدود 2 میلیون کیلومتر مربع از دریاها یخ زد.

بستر این دریاها از خاک منجمد تشکیل شده است. عمق خاک منجمد در سیبری و اقیانوس منجمد شمالی گاهی به 1500 متر می‌رسد.

سقوط سنگ‌های سنگین و قطعه یخی (تا 11.8 میلیون مترمکعب)، زلزله (تا 3.9 ریشتر)، سیل (تا 7.8 میلیون مترمکعب آب) و جریان سریع سنگ و یخ تا مسافت‌های طولانی (تا 7.5 کیلومتر با سرعت 60 متر بر ثانیه) ناشی از "بی‌ثباتی دامنه‌ها" در مناطق منجمد کوهستانی گزارش شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =