۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه عربستان در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با تکرار ادعاهای ریاض علیه ایران، در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار فشار اروپا بر ایران شد و گفت: ادامه سیاست تعامل با ایران موجب ادامه سیاست های تهاجمی این کشور خواهد شد!

الجبیر روز پنجشنبه در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا حاضر شد و به پرسش های شماری از نمایندگان پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران مدعی شد: هر چه بیشتر با ایران تعامل کنید ، ایران نیز بیشتر به سیاست های تهاجمی خود ادامه می دهد.

وزیر خارجه عربستان همچنین مدعی شد: ما ملاحظاتی درباره توافق هسته‌ای ایران داریم؛ اجازه غنی سازی (اورانیوم) به ایران موضوع خطرناکی است. این توافق (برجام) توافق ضعیفی است و باید شامل مکان های اعلام نشده هم بشود! زیرا برخی مکان‌هایی که ایران برای برنامه هسته‌ای استفاده می‌کند مخفی است! الجبیر در ادامه مدعی شد: این توافق برای تغییر رفتار ایران کافی نیست!

این ادعاها در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را تائید کرده و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در آغاز نشست فصلی آذر ماه آژانس گفت که این نهاد سازمان ملل به تایید و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران تحت برجام ادامه می دهد. تعهدات مرتبط با برنامه هسته ای ایران تحت برجام در حال اجرا شدن هستند. آمانو افزود: آژانس همچنان به تایید عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران طبق توافق پادمانی، ادامه می دهد. ارزیابی ها در ارتباط با فقدان مواد و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در ایران ادامه دارد و آژانس تا امروز به تمام مکانهایی که نیاز به بازدید داشته دسترسی داشته است.

الجبیر با انکار تمام جنایات ائتلاف عربی در یمن، تمام تقصیرها را متوجه انصارالله یمن دانست و مدعی شد: هیچ بندری در یمن محاصره نیست و همه بنادر باز است.

الجبیر در عین حال از پاسخگویی به اینکه چرا عربستان به مواضع جمهوری اسلامی ایران برای گفت وگوی منطقه ای پاسخ مناسبی نداده است، خودداری کرد.

وزیر خارجه عربستان درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان و حکم اعدام نیز گفت: موضوع دادگاه برای ما یک موضوع حاکمیتی است. همانطور که ما از دادگاههای آلمان ، بلژیک یا هلند انتقاد نمی کنیم و این را تصمیمات حاکمیتی شما می دانیم ؛ شما نیز باید به حاکمیت ما احترام بگذارید. آمریکا مجازات اعدام دارد ، ما هم مجازات اعدام داریم اما شما اروپایی ها مجازات اعدام ندارید ما به این مساله احترام می گذاریم. ما با گروههای مختلف حقوق بشری ارتباط داریم و مواضع خود را توضیح می دهیم.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    2 0
    متاسفانه تنها مانديم اخه اين شعاري كه جديدا يكي از سرداران ما دادند چرا فكر عواقب ان رو نمي كنيد كه راحت خوراك تبليغاتي داديد دست نتانياهو و امنيت كشورش و از جمله جبير، مگه خيلي سخته سياست خارجي محتاطانه در پيش گرفتن، تحليلگري مي گفت شعاري بهتر از اين نمي تونسنت نتانياهو رو خوشحال كنه، همون شعار محور رو مي گم، تو رو خدا كمي كوتاه بيايد در مواضع و حرف زدنتون تاوانش رو مردم دارند ميدن