روزنامه شرق در یادداشتی به قلم فرید مدرسی نوشت: عراق در آستانه زایمانی بزرگ است و تا چند روز آتی «عراقِ جدید» متولد می‌شود. نخست‌وزیر آتی باید پدر عراق جدید باشد؛ نه ناپدری. عراقی که سیاست‌مداران خالق آن نیستند و قدرت‌های دیگر آن را نمی‌آفرینند؛ همگی مهره‌هایی بزرگ و کوچک در صفحه شطرنج سیاست‌ هستند؛ شطرنجی که طراح آن مرجعیت نجف است.

* انتخابات پارلمان برگزار شد، فراکسيون‌ها و ائتلاف‌ها به نسبتي متفاوت رأي آوردند، برخي اعتراض کردند و بازشماري انجام شد و هر‌کدام به جلساتي پي‌درپي مشغول شدند تا «نخست‌وزير» را برگزينند، اما همگي فراموش کردند که «عراق جديد» مي‌خواهد متولد شود و رفتار،  زبان، استراتژي و تاکتيک آن همچون گذشته نيست. فقط «مرجعيت اعلاي نجف» اين را مي‌دانست و تئوري‌هاي اين عراق را در خطبه‌هاي نماز جمعه کربلا بازگو مي‌کرد؛ 

* در حالي كه همچنان سياست‌مداران مشغول برگزاري جلسات دونفره و چندنفره بودند. ناگهان اعتراضات و ناآرامي‌هاي عراق شروع شد و همه ائتلاف‌ها به کما رفتند. آنها متوجه نبودند که اين ناآرامي‌ها درد زايمان «عراق جديد» است.

* خالق و مدير «عراق جديد» مرجعيت نجف است که هم نياز جامعه عراق را رصد و هم تئوري و نظريه سياسي آن را طراحي كرده و هم قدرتي فراتر از جريان‌هاي سياسي دارد. 

آیت الله العظمی سید علی سیستانی

* نظام جمهوري عراق بر پايه نظام مرجعيتي شکل گرفته که ايرانيان درک و آشنايي‌اي با اين نظام ندارند. مگر مي‌شود فرمانده حشدالشعبي، رئيس‌جمهور، نخست‌وزير و مقامات ارشد و گروه‌هاي سياسي را منصوب و تعيين نکند، اما آنها را در بستري طراحي‌شده قرار دهد و ممنوعيات و مباحات سياسي آنان را تعيين کند و همه برابرش دست به سينه بايستند و لام تا کام سخني نگويند و در چارچوب او گام بردارند؟! بله نه‌تنها امکان‌پذير است، بلکه رخ داده.

* ضعف اين نظام مرجعيت فقط يک مورد است که قائم به فرد است و اگر فردا آيت‌الله سيستاني نباشد، مشخص نيست رابطه مرجعيت نجف و نظام سياسي عراق چگونه خواهد شد؟ البته آيت‌الله اميدوار است که «عراق جديد» متولد مي‌شود، رشد مي‌کند و روي پاهايش مي‌ايستد و ديگر آنچنان نياز به مرجعيت نخواهد داشت. همچنين در اين دوره زعامتش، سبک و سياقي در نجف طراحي کرده که آيندگانِ جانشينِ او در همان ريل به حرکت ادامه خواهند داد.

* اين درد زايمان شايد سخت و دردآور باشد، اما بعد از 15 سال فرزند مرجعيت متولد مي‌شود؛ برآمده از کرامت انساني، حق آزادي، حقوق شهروندي، رفاه و مدنيت و البته مبارزه با فساد دولتي.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =