۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰

دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی اقدام جدید وزارت خارجه امریکا دربارۀ ایران پرداخته است. حسینی می‌گوید: ترامپ به دنبال حل مسئله ایران از طرق دیگری جز مذاکره نیست.

محمد اکبری: امریکای ترامپ در حال حاضر در شرایط برنامه ریزی نشده ای در مورد ایران قرار گرفته است. تشکیل گروه اقدام ایران دقیقا برای چنین وضعیتی بوجود آمده است. اما سوال این است که آیا می توان آب رفته را به جوی برگرداند. آنها با تشکیل چنین گروهی در وزارت خارجه چه اقدامی را می خواهند اجرایی کنند که تا بحال آن را انجام نداده اند؟ آمریکا پس از خروج از برجام تلاش می‌کند وضعیت ناهماهنگ و به هم ریخته سیاست خارجی امریکا در مورد ایران را سر و سامان دهد و متحدان امریکا را بار دیگر در مورد ایران دور یک میز جمع کند. آیا چنین روندی امکان پذیر است؟
در این باره با دیاکو حسینی، کارشناس مسائل استراتژیک و مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید:

‌دلیل تشکیل گروه اقدام ایران از سوی آمریکایی ها در برهه کنونی چیست؟ 
در ظاهر امر علت تشکیل گروه اقدام ایران، هماهنگی بین سازمانی سیاست های ایالات متحده و اجرای آنهاست. شاید تشکیل این نهاد به وضعیت آشفتگی و تناقض در سیاست های آمریکا در برابر ایران خاتمه بدهد اما معلوم نیست که در عمل تا چه اندازه موفق باشد. من فکر می کنم جلوگیری از به هم ریختگی و آشفتگی سیاسی مهمترین دلیل تشکیل این گروه بوده است اما در عین حال می تواند نشان دهنده اولویت بالایی باشد که دولت آمریکا به مسئله ایران می دهد. تا وقتی جزییات بیشتری از نحوه اداره این تیم در وزارت امور خارجه و اساساً نقش وزارت امور خارجه در سیاستگذاری های مربوط به ایران نداشته باشیم، قضاوت کاملی از آنچه در حال وقوع است، نخواهیم داشت.

گروه اقدام امریکا

به نظرتان ترامپ با این اقدام از روش اصرار بر مذاکره به سمت تنش و برخورد شیفت پیدا کرده است؟
الزاماً اینطور نیست. در یک برداشت خوش بینانه، راه اندازی این گروه در وزارت امور خارجه امریکا که قاعدتاً مسئولیت دیپلماسی را برعهده دارد می تواند نشان دهنده این باشد که رئیس جمهور آمریکا به دنبال حل مسئله ایران از طرق دیگر نیست. اگر چنین گروهی در شورای امنیت ملی و یا پنتاگون تاسیس می شد، نمی توانستیم چنین تفسیر خوشبینانه ای داشته باشیم.

گفته می شود این موضوع اقدام علیه عراق قبل از 2003 را یادآوری می کند. ترامپ قصد دارد فضا را به سمت جنگ ببرد؟
من با این برداشت موافق نیستم. در مورد عراق " اداره طرح های ویژه" تحت هدایت افراد پنتاگون راه اندازی شد و نمی توانیم براحتی چنین مقایسه ای با آنچه اخیرا در وزارت امور خارجه آمریکا ایجاد شده داشته باشیم. بدون آنکه گرفتار خوشبینی مفرط شویم، می‌توانیم امیدوار باشیم که مطالعات و بررسی های این گروه جدید نهایتاً درک بهتری از مسائل و واقعیت های ایران به ایالات متحده بدهد و آنها را از خیال بافی های القا شده توسط تندورهای طرفدار چنگ، گروه های تبعیدی سلطنت طلب و یک گروهک تروریستی منزوی، نجات دهد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    2 7
    اقدام یعنی داشتن چند سناریو در بازه های زمانی معین .ایران هم باید چند سناریو در مواجهه با هر یک از آنها تدارک ببیند.اما ابتدا باید تمام تلاش خود را برای دور زدن تحریم ها بکار ببندد.
  • رضا A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    0 0
    در حال حاضر حداقل دو جبهه فعال بر علیه کشور شکل دهی شده اند: 1 interagency task force که شامل بازوهای وزارت امور خارجه، وزارت خزانه داری و سرویس های اطلاعاتی با قابلیتهای عملیات های فرامرزی است و هدف آن هماهنگی بیشتر و هدفمندی بیشتر علیه کشور است. این کارگروه هفته پیش تشکیل شد. 2 بازوی عملیات فاز داغ باید مقدماتی را فراهم کند از جمله الف: خروج کامل ایران و نیروهای مورد حمایت ایران از سوریه ب: خروج یا تضعیف نیروهای مورد حمایت ایران در عراق ج: حل مساله موشکی ایران و کاهش و خنثی کردن خطر موشکی از طریق تطمیع، قرار داد، معامله، تهدید یا یافتن راه حل نظامی برای خنثی کردن یا کاهش خطر موشکی. تاکتیک های متقابل که در زمینه های سیاسی، اقتصادی، صادرات، واردات، حل عاجل و بدون مسامحه مسایل داخلی و
  • رضا A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    0 0
    مسایل نفت و گاز مشخص هستند. در خصوص مسایل دفاعی نیز بهبود و افزایش توان پدافند دفاعی از نظر شناسایی به موقع در همه لایه ها و افزایش ظرفیت درگیری به طوریکه با از دست رفتن حتی 60 درصد از آتشبارها هم دالان هوایی برای نفوذ ایجاد نشود. همچنین میتوان در صورت صلاحدید طرح پاسخ ویرانگر به تاسیسات زیرساخت های لاشخورها را از قبیل نیروگاههای گازی، شبکه انتقال آب، بنادر و سایر تاسیسات حیاتی را بهبود بخشید تا در صورت شروع یک فاز داغ، در ساعتهای اول درگیری زیرساختهای شهری لاشخورها خنثی شوند. مرحله دوم در صورت ادامه درگیری نقاط نظامی خواهد بود. تا قبل از انتخابات نوامبر ایجاد یک درگیری احتمال قابل توجهی ندارد. با توجه به اینکه شرایط بعد از انتخابات قابل تغییر است، آمادگی نیروهای مسلح و حفظ و افزایش هوشیاری
  • بی نام A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    1 0
    اون بابا اونجا یه کار گروه راه انداخته هنوزم هیچی از جزئیات و اهدافش معلوم نیست .... اونوقت اینجا همه تئوریسین شدن ؛ ماشالله ما یه ملت سیاستمدار داریم ....