ایسنا نوشت: سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان این‌که «تا پایان خردادماه سال۱۳۹۷، ۱۴۷ پرونده به هیات نظارت ارجاع شده است»، گفت: از این تعداد ۲۰ پرونده به تازگی به هیات نظارت ارجاع شده است. همچنین آقای محسنی بندپی از یکی از استیضاح‌کنندگان آقای ربیعی هم شکایت کرده است.

محمدجواد جمالی در توضیح زمان بررسی اتفاقات روز استیضاح ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هیات نظارت، اظهار کرد: جلسات ما روزهای سه‌شنبه بگزار می‌شود که مجلس شورای اسلامی این هفته سه‌شنبه جلسه ندارد، ولی به هرحال با توجه به ماموریت هیات رییسه ما حتما اتفاقات آن روز را در جلسات بعدی بررسی می‌کنیم.

وی افزود: تا این ساعت درباره روز استیضاح، فقط آقای محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون از یکی از استیضاح‌کنندگان شکایت کرده است و شکایت دیگری به ما ارجاع نشده است.

جمالی با بیان این‌که «به تازگی ۲۰ پرونده به هیات نظارت ارجاع شده که در نوبت رسیدگی قرار دارد»، گفت: شکایت مربوط به آقای سیف رییس سابق بانک مرکزی همچنان مفتوح است. شکایتی از ناجا، سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع، دادستانی کشور، شورای عالی امنیت ملی و رییس دانشگاه رازی کرمانشاه از یک یا چند نماینده به ما رسیده است.

وی با بیان این‌که «معاونت حقوقی رییس جمهور از آقای حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر شکایت کرده است»، گفت: آقای ابوترابی نماینده نجف‌آباد از آقای صادقی نماینده تهران به دلیل صحبت‌هایش در روز سوال از وزیر دادگستری شکایت کرده است چون معتقد است آقای صادقی به قضات توهین کرده است. همچنین کمیسیون عمران شکایت دیگری را از آقای صادقی به هیات نظارت داده و کمیسیون اقتصادی نیز از آقای حاجی‌دلیگانی شکایت کرده است.

به گفته جمالی از ابتدای مجلس دهم تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۷، ۱۴۷ پرونده به هیات ارجاع شده که ۱۱ پرونده برای مجلس قبل بوده است.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، درباره شکایت یک وزیر از یک نماینده مجلس به شورای نگهبان جهت بررسی این موضوع، گفت: این کار سابقه نداشته است. طبق تبصره ۱ بند ه ماده شش قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تنها در صورتی که دارایی نماینده به ناحق افزایش یافته باشد، آن را تا قبل از انتخابات دور بعد می‌توانیم به اطلاع شورای نگهبان برسانیم تا جهت رسیدگی به دستگاه‌های قضایی ارسال شود. ما فقط این مورد را برای ارسال به شورای نگهبان داریم.

جمالی افزود: در قانون هیات نظارت، هیچ موضوع دیگری درباره‌ی شورای نگهبان نیست. در این قانون جرائم نمایندگان شامل تذکر شفاهی، تذکر کتبی با درج در پرونده، اخذ تعهد کتبی مبنی بر تکرار تخلف، کسر حقوق از یک ماه تا یک سال به میزان یک دوم، محدودیت نماینده از عضویت در مجامع، شوراها و کمیته‌های تحقیق و تفحص، محدودیت از نامزدی برای عضویت هیات رییسه و هیات رییسه کمیسیون‌ها و اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه غیرعلنی یا علنی توسط رییس مجلس شورای اسلامی آمده است که هیات نظارت می‌تواند این کارها را انجام دهد.

 

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =