۴ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
جامعه خسته، جامعه پویا

جامعه خسته و نکوهش شده ۳ ویژگی ندارد: ۱. سخاوت ۲. شجاعت ۳. ابتکار همان نکاتی که در جامعه پویا وجود دارد.

در جامعه خسته اغلب آدم‌ها مایلند چیزی بستانند تا هدیه‌ای ببخشند. به قول معروف همه دست بگیر دارند! بذل و بخشش و کمک و استعانت، کم دیده می‌شود حتی اگر فرد متمول و دارا و برخوردار باشد. سخاوت البته فقط در عرصه اقتصادی، مالی و پولی نیست و جنبه‌های متفاوت و متنوعی در جامعه امروز دارد. مثلا در خیابان و اداره و فروشگاه و محل کار افراد از وقت و زمان و "حق" خود -به‌خصوص که حق مسلم آن‌ها باشد- به هیچ وجه نمی‌گذرند! در شهر، شما هم حتما شاهد برخی از این حرکات و سکنات بوده‌اید. مثلا می‌خواهید از پارکینگ منزلتان با اتومبیل خارج شوید و کسی به شما راه نمی‌دهد! -خب راه اصلی حق اوست- یا بیمار دارید و عجله و صف طویلی در فروشگاه و از این دست حقوق که به زمان و وقت شما مرتبط است در جامعه "خسته" کسی نباید از حق خود؛ چه "زمانی" چه "زمینی" بگذرد. هم‌چنین در چنین موقعیتی کار رایگان کم‌تر رخ می‌دهد انگار گرفتن هر چه بیشتر از رقیب "ارزش" است نه بخشیدن یا دادن، امکان یا گذشت از حق خویش.

ویژگی دوم "شجاعت" لازمه جامعه پویاست و البته زمینه بروز و ظهور آن وجود عنصری اساسی است: آزادی! همان موهبت الهی که کم‌تر احساس می‌شود. انتقاد، پیشنهاد و نقد و ارزیابی در موقعیتی رشد و نمو می‌کند که انسان‌ها "احساس آزادی" داشته باشند. پرسش از چند و چون امور نتیجه چنین جامعه‌ای است و البته پاسخ به‌هنگام پرسش‌ها از جانب مسئولان.

و نکته بعدی ابتکار در جامعه پویا "نوآوری" شرط بقاست. خلاقیت و ذهن وقاد زمینه جوشش و کوشش افراد را فراهم می‌کند و جامعه را از جمود و رخوت دور می‌کند. در مقابل این ۳ ویژگی سخاوت، شجاعت و ابتکار که جامعه پویا دارد و جامعه نکوهش شده ندارد، ۳ نشانه بارز در جامعه خسته به وضوح به چشم می‌آید: نق زدن مدام، ریاکاری و ناشکیبایی و تنبلی.

در جامعه خسته، انسان‌ها به همان میزان که خسیس و مال جمع‌کن هستند، ترسو، منجمد و غیرخلاق‌اند، هم‌زمان ریاکار، تنبل و نق‌زن‌اند!

در چنین موقعیتی وظیفه نخبگان تلاش برای برون‌رفت از جامعه خسته به جامعه پویا و پرنشاط است و برای رهایی از هم‌راهی با محیطی این چنین، بخشش روزافزون و گریز از تنبلی و نق زدن مدام، شرط کامیابی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    0 0
    سلام عالی بود، تشکر