اعلام رسمی کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار معروف سعودی بازتاب گسترده ای در سطح بین المللی به همراه داشت.

زهره نوروزپور: نزدیک به سه هفته از مرگ روزنامه نگار مشهور سعودی گذشت. جمال خاشقجی با روزمه ای پربار در مطبوعات کشورش سه هفته پیش در کنسولگری عربستان در ترکیه به طرز فجیعی به قتل رسید. پس از جنجال های بسیار در این چند وقت و آمد و رفت های دیپلماتیک سه کشور دخیل (آمریکا و ترکیه)، دربار سعودی به کشته شدن جمال اعتراف کرد انهم به وسیله نیروهای خودسر! (اینجا)

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از اعلام کشته شدن خاشقچی از سوی دربار پادشاهی عربستان واکنش ها به این مساله قوت گرفت. نمایندگان آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به اعتراف عربستان واکنشی رسمی نشان داده اند. البته عربستان هم بیکار ننشست و حمایت برخی از دولت ها را خرید؛ مانند پارلمان انگلیس و امارات که رفیق گرمابه و گلستان سعودی است.

بازتاب اقدام تازه عربستان خشم فعالان حقوق بشری، خبرنگاران بدون مرز و حتی کاربران توئیتر و دیگر شبکه های اجتماعی را به همراه داشت به طوری که جمله جسد خاشقجی کجاست؟ در توئیتر ترند شد.

ضربالاجل پمپئو به ولیعهد عربستان

ماجرا از آنجایی آغاز شد که مایک پمپئو پس از سفر به عربستان اعلام کرد که مقامات سعودی تا اخر هفته پاسخ خواهند داد. وزیر خارجه آمریکا درباره این مساله پس از سفر به عربستان و دیدار با مقامات این کشور روز گذشته پس از آنکه عربستان دستوراتش را به نحو احسن و درست انجام داد و شب گذشته به کشته شدن جمال اعتراف کرد، تأکید کرد که ولیعهد عربستان شخصا به دونالد ترامپ تعهد داده که تحقیقات درباره جمال خاشقجی شفاف، عادلانه‌ و کامل خواهد بود.(اینجا)

در همین حال یک روزنامه اردو زبان پاکستان روز جمعه در خبری از اولین قربانی پس لرزهای یک قتل خبر داد و گفت: «نواف بن سعید بن احمد المالکی» سفیر فعلی دولت ریاض در اسلام آباد پایتخت پاکستان، قرار است به عنوان وزیر جدید عربستان سعودی به کابینه دولت این کشور ملحق شود.

به گزارش روزنامه 'نوای وقت' چاپ شهر اسلام آباد امروز با انتشار خبری نوشت در نشست اخیر کابینه دولت سعودی که به ریاست ملک سلمان پادشاه عربستان برگزار شد ؛ با جایگزینی سفیر سعودی در پاکستان به جای «عادل الجبیر» وزیر کنونی امور خارجه این کشور موافقت شد.(اینجا)

حتی توئیتر نیز بیکار ننشست و با حرکتی ضربتی صدها اکانت سعودی را معلق کرد.(اینجا)

عربستان در حالی کشته شدن خاشقچی را تایید کرد، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.

خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص پرونده کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.(اینجا) با اینحال این اعتراف سبب شد که ترامپ عربستان را ببخشد!(اینجا)

ساعاتی از اعلام خبرگزاری رسمی عربستان (واس) مبنی بر تایید کشته شدن جمال خاشقجی نگذشته بود که حملات رسانه ای به عربستان آغاز شد. انواع گمانه زنی ها و سوالات و همین طور حمله به کاخ سفید برای ادامه روابط با عربستان سعودی از صبح دیروز به سراسر دنیا مخابره شد؛  همانطور که 'جیکوب هایلبرون' از سردبیران نشنال اینترست آمریکایی در یادداشتی با عنوان 'آیا ترامپ واقعا با عربستان قطع رابطه می کند' افزود: آیا دولت ترامپ مجبور خواهد شد اساسا روابط دیرینه با عربستان سعودی را که از زمان 'فرانکلین روزولت' با 'ملک سعود' پادشاه عربستان دیدار کرده بود ؛ قطع کند؟

اما برخی رسانه های ترکیه پس از اعتراف آل سعود به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی، با طرح سوال 'جسد خاشقچی کجاست؟'، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقامات ریاض شدند. (اینجا)

"اعتراف عربستان سعودی مبنی بر پذیرش کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری استانبول پس از درخواست‌ها برای اجرای عدالت درباره این پرونده از سراسر جهان صورت گرفت اما هیچکس علیه پادشاهی عربستان سعودی به اندازه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه فشار نیاورد."

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی نوشته است: در طول هفته‌های گذشته پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اردوغان و مشاورانش اقدامات بسیاری انجام دادند. آنها با انتشار اخباری درباره این بحران توجه جهان را درباره ترور رخداده در خاک کشورشان جلب کردند.

در آخرین اقدام برای اعمال فشار علیه عربستان سعودی دادستانی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که آنها با کارمندان ترکی که در کنسولگری مشغول به کار بودند، مصاحبه کرده‌اند؛ کارمندانی که ممکن است در این مساله دخالت داشته و یا به هنگام ناپدید شدن خاشقجی در آنجا حضور داشتند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز هشدار داد که زمانی که ترکیه تحقیقات خود را کامل کند نتایج آن را با جهان در میان خواهد گذاشت.

تحلیلگران بر این باورند که برای اردوغان منافع بسیاری در متهم نشان دادن عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان وجود دارد. این دو کشور حوزه‌های رقابتی در خاورمیانه داشته و با حمایت ترکیه از قطر تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته است.(اینجا)

چرا که در سوی دیگر ماجرا ترکیه قرار دارد که پس از ناپدید شدن خاشقچی به طور پیوسته اطلاعاتی در مورد سرنوشت دهشتناک این روزنامه نگار منتشر کرده است و هر کاری می کند تا طوفان بپاخاسته در رابطه عربستان و آمریکا را شدت دهد و این دو کشور را از هم جدا کند. از سوی دیگر هر گونه اقدام یا انفعال دولت ترامپ زیر ذره بین قرار گرفته است.

سی ان ان، گزارش می دهد که ترکیه از رویدادهایی که در عرض چند ساعت در کنسولگری سعودی رخ داده، خبر دارد.

در این میان به ویژه نقش بن سلمان مورد بررسی قرار گرفته است. لذا این خود سوالاتی در مورد اینکه آیا دولت ترکیه پیش از آنکه قتل خاشقچی به اطلاع عموم برسد، اطلاع داشته است.

در کنار این حملات رسانه ای ضربه مهلک را سرمایه داران به دولت سعودی وارد کردند. خسارت 2 تریلیون دلاری به آرامکو روز گذشته تیتر اخبار اقتصادی جهان بود. (اینجا) همچنین تحریم نشست اقتصادی در ریاض از سوی استرالیا از دیگر خبرهایی که بود که تبعات این قتل را به همراه دارد. (اینجا) کما اینکه در هفته گذشته نیز مکرون و چند کشور اروپایی دیگر نیز نشست ریاض را تحریم کردند. (اینجا)

جمال خاشقچی

واکنش های رسمی به یک اعلام رسمی
تنها رسانه های خبری نبودند که به شدت به دربار سعودی تاختند، مقامات کشورها و نهادهاي بين المللي نیز بیکار ننشستند و به اعلام رسمي مرگ جمال خاشقجي واکنش نشان دادند و اين اقدام را محکوم کردند.

بیانیه انجمن روزنامه نگاران عرب در مخالفت با روایت عربستان درباره قتل خاشقجی
انجمن روزنامه نگاران عرب در اعتراض به روایت عربستان از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه بیانیه ای صادر و با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی در برابر ساختمان کنسولگری این بیانیه را قرائت کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است، ما خواستار اجرای عدالت در پرونده قتل خاشقجی و محاکمه تمامی عوامل این پرونده هستیم.
در این بیانیه همچنین از دولت آمریکا و کنگره این کشور خواسته شد تا درباره این اتفاق تحقیق کنند و جنایتکاران را به پای میز محاکمه بکشانند.

درخواست هلند
ارک روت نخست وزیر هلند روز شنبه تحقیقات عمیق را درباره کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی منتقد سیاستهای ریاض در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول خواستار شد.

پس از آن که عربستان سعودی به کشته شدن این فعال مطبوعاتی در کنسولگری این کشور در استانبول اذعان کرد، نخست وزیر هلند ضمن تاکید بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر درباره این ماجرا تصریح کرد:" همچنان ابهامات زیادی درباره خیلی مسایل در این ماجرا وجود دارد؟ واقعا چه اتفاقی افتاده ؟ خاشقجی چگونه به قتل رسیده ؟ چه کسی در این ماجرا مسئول است؟"

به گزارش خبرگزاری رویترز از کپنهاگ، نخست وزیر هلند که در کنفرانسی مطبوعاتی در کپنهاگ پایتخت دانمارک سخن می گفت، افزود:" من امیدوارم که هر چه زودتر همه مسایل مهم در این قضیه روشن شود. برای این کار لازم است که یک تحقیق عمیق در این خصوص صورت گیرد."

یونسکو
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز شنبه قتل جمال خاشقجی، خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را به شدت محکوم کرد و از مقامات این کشور خواست عاملان این قتل تسلیم عدالت شوند.

تکرار مکررات ترامپ
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه آنچه برای جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول اتفاق افتاده غیرقابل قبول است به خبرنگاران گفت به این مسئله باید با دقت رسیدگی شود زیرا ریاض متحد مهم آمریکا در مقابل ایران است و میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی در معرض خطر قرار دارد.

وی افزود عربستان سعودی متحدی بزرگ بوده اما آنچه اتفاق افتاده غیرقابل قبول است. اگر قرار به اعمال شکلی از تحریم یا آنچه ممکن است تعیین کنیم باشد ترجیح می دهم از لغو قرارداد 110 میلیارد دلاری که 600 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است به عنوان مجازات استفاده نکنیم.

رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد سعودی ها متحدی بزرگ در خاورمیانه بوده اند و ما به آنها به عنوان یک نیرو در مقابل ایران نیاز داریم بنابراین، این ساده ترین راه حلی نیست که وجود دارد. وی در عین حال از اقدام عربستان در بازداشت نزدیک به 24 تبعه سعودی در چارچوب تحقیقات درباره سرنوشت خاشقجی تمجید کرد و آن را " گامی بزرگ " دانست.

فراگيري شدن هشتگ جسد خاشقجي کجاست؟
همزمان با این واکنش ها، در ترکیه و سراسر جهان هزاران تن این سوال را می پرسند که جسد خاشقجی کجا است؟

هزاران تن در شبکه های مجازی هشتک «جسد کجا است؟» را علامت زدند.

تجمع اعتراضی روزنامه نگاران اندونزیایی در برابر سفارت عربستان در جاکارتا
روزنامه نگاران مالزیایی در اعتراض به آنچه بر سر جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی آمده است در برابر سفارت عربستان در جاکارتا تجمع کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، تجمع کنندگان خواستار افشای واقعیت ها در پرونده ناپدید شدن خاشقجی شدند .
آنان از وزیر امور خارجه مالزی خواستند در دیدار با همتای عربستانی یا هر هیئتی که از عربستان به مالزی سفر می کنند، در چارچوب وظایف انسانی و اخلاقی پرونده خاشقجی را مطرح کند.
 
تجمع فعالان حقوق بشر در مقابل سفارت عربستان در لندن
تعدادی از فعالان حقوق بشر با تجمع در برابر سفارت عربستان در لندن، ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی را محکوم کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، معترضان از مقامات سعودی خواستند سرنوشت خاشقجی و دهها نفر از افرادی را که به خاطر ابراز عقیده در زندان به سر می برند یا سرنوشت آنان هنوز مبهم است، مشخص کنند.

معترضان معتقدند، از زمانی که تصمیم گیری ها در عربستان به صورت انحصاری در اختیار محمد بن سلمان قرار گرفته است بسیاری از افراد زندانی شده یا سرنوشت نامشخصی پیدا کرده اند.

سناتورها

ليندسي گراهام: احساس مي کنم از من سواستفاده شده است
سناتور لیندسی گراهام در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به بیان رویکرد کنگره آمریکا در ارتباط با ترور خاشقجی پرداخت و گفت: "احساس می کنم از من سوء استفاده شده است." زمانی که از او در ارتباط با راه حل های مرتبط با این موضوع پرسیده شد، او به یکی از ابزارهای محبوب در زمینه امنیت ملی اشاره کرد و گفت: "من می دانم چکار خواهم کرد. قصد دارم عربستان سعودی را تحریم کنم."

سناتور مورفی: توضیح عربستان درباره قتل خاشقچی مضحک است
کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا توضیحات عربستان سعودی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد ریاض را مضحک و غیرمعقول خواند و خواستار اقدام آمریکا شد.

سناتور مورفی در پیام توئیتری خود نوشت: دو هفته عربستان سعودی به جهان دروغ گفت و به ما می گفت که جمال زنده است اما آنها در تمام این مدت می دانستند که وی مرده است.

وی در پیام دیگری نوشت: توضیحات جدید عربستان مضحک و غیرمعقول است و اگر آمریکا اقدامی نکند وجدان اخلاقی آمریکا بطور کامل سردرگم خواهد بود.

کین: کنگره بايد جلوي وحشي گري عربستان را بگيرد
تیم کین سناتور دموکرات آمریکا گفت توضیح عربستان سعودی درباره کشته شدن جمال خاشقجی یک توهین به شمار می رود و کنگره باید جلوی این وحشی گری را بگیرد.

بن نایف: ملک سلمان روی جنایت فرزندش سرپوش می گذارد
شخصی که مشاور ولیعهد سابق عربستان معرفی شده است در رشته توییتی گفت ملک سلمان روی جنایت فرزند خود سرپوش می گذارد تا او را در سمت خود باقی نگه دارد.

در توییت های مشاور منتسب به محمد بن نایف آمده است: ترامپ درباره محمد بن سلمان گفت: ”تقریبا او را نمی شناسم“. ترامپ به این شکل حقارت آمیز و شرم آور منکر بن سلمان می شود که این نشانه آمادگی آمریکا برای خالی کردن پشت او در هر زمانی است که احساس کند خطری برای منافعش است یا حمایت مطلق از او باعث ایجاد حالتی از هرج و مرج سیاسی در فضای داخلی آمریکا می شود.

دادستان کل اعلام کرد: ”بحث و جدلی که بین جمال خاشقجی و کسانی که با او دیدار کردند رخ داد باعث ایجاد مشاجره و بروز درگیری فیزیکی و در نتیجه مرگ او شد“. این توجیه مایوس کننده است. چه کسانی با خاشقجی دیدار کردند و چرا تعدادشان آنقدر زیاد بود؟ جسد او کجاست؟ چه رابطه ای بین سعود القحطانی و عسیری وجود داشت اگر موضوع فقط یک بحث ساده بود که بالا گرفت؟

ترامپ باز هم گفت: توضیحات عربستان سعودی درباره کشته شدن جمال خاشقجی معتبر است هر چند اتفاقی که برای این فعال مطبوعاتی افتاد قابل قبول نیست.

انگلیس
انگلیس تاکید کرد، پس از اعتراف ریاض به قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول، در حال بررسی اقدامات جدیدی در قبال این موضوع است. هلند و یونسکو نیز قتل این روزنامه‌نگار منتقد را محکوم کردند.

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی تاکید کرد، در حال بررسی بیانیه منتشر شده از سوی ریاض است و اتخاذ اقدامات جدیدی را بررسی می‌کنید.

در این بیانیه به نقل از جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس آمده است، قتل خاشقجی حادثه‌ای ترسناک بود که لازم است مسئولان آن را پیگیری کنند.

نخست وزیر هلند نیز با محکوم کردن این قتل تاکید کرد، هنوز ابعاد بسیاری در پرونده خاشقجی مبهم هست.

سازش با عربستان به معنای اجازه به رژیم ریاض برای کشتن خبرنگاران بیشتر است.

کریستوفر دلوآر دبیرکل سازمان خبرنگاران بدون مرز:
در ماجرای مرگ خاشقجی هیچ مصالحه‌ ای نباید با ریاض صورت گیرد.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس؛ سازمان خبرنگاران بدون مرز با تاکید بر این که در ماجرای تکان دهنده مرگ جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول هیچ مصالحه‌ ای نباید با ریاض صورت گیرد، هشدار داد هر گونه سازش با عربستان سعودی در این قضیه به معنای تایید کردن رفتار مقامات ریاض و اجازه دادن به رژیم آل‌سعود برای ربودن و کشتن روزنامه نگاران است.

کریستوفر دلوآر دبیر کل سازمان خبرنگاران بدون مرز در صفحه توئیتر خود تاکید کرد:" هر گونه تلاش برای برداشتن فشارها از روی عربستان سعودی و اتخاذ یک سیاست سازش در قبال ریاض به معنای آن است که به رژیم عربستان که روزنامه نگاران و خبرنگاران را منتقد را می رباید، بازداشت می کند، شکنجه می دهد و حتی می کشد، اجازه کشتن فعالان مطبوعاتی بیشتری را داده ایم."

دبیر کل سازمان خبرنگاران بدون مرز در توئیت دیگری نیز نوشت:" اکنون که مقامات ریاض به کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده اند، سازمان خبرنگاران بدون مرز انتظار دارد فشارهای جدی، دایمی و شدید بر روی عربستان حفظ شود تا همه واقعیات مربوط به این ماجرا روشن گردد و آن دسته از روزنامه نگاران سعودی که به علت انتقادات و تحقیقات خود بر ضد ریاض در دستگاه قضایی عربستان به حبسهای وحشتناک و جنون‌آمیز محکوم شده اند، آزاد گردند."
 
حمایت‌ها

مخالفت ترامپ با تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی
ترامپ گفت: اکنون که عربستان مرگ خاشقچی را تایید کرده است تحریم هایی را ضد این کشور ترجیح می دهد که توافقات فروش سلاح آمریکا را به عربستان شامل نشود.

به گزارش صدا و سيما ، رئیس جمهور آمریکا گفت از تحریم های ضد عربستان سعودی حمایت می کند که موضوع فروش تسلیحات به این کشور را شامل نشود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پی اعتراف عربستان سعودی به قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد این کشور در کنسولگری اش در استانبول گفت: اکنون که عربستان مرگ خاشقجی را تایید کرده است تحریم هایی را ضد این کشور ترجیح می دهد که توافقات فروش سلاح آمریکا را به عربستان شامل نشود.

ترامپ توضیح عربستان سعودی را درباره مرگ جمال خاشقچی قابل قبول توصیف کرده است اما کنگره در این خصوص تردیدهای زیادی دارد.

دیلی میل: سعودی‌ها حمایت پارلمان انگلیس را خریده‌اند
درحالی که وزارت خارجه انگلیس مدعی شده است که در ارتباط با دولت عربستان گام بعد را برمی دارد دیلی میل افشا کرد که عربستان صدها هزار پوند را روانه جیب اعضای پارلمان انگلیس کرده است تا حمایت آن‌ها را به نفع حکومت سعودی بخرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی میل بر اساس داده‌هایی که به دست آورده، افشا کرده است که عربستان تنها طی دو سال، پولی را که صرف ریخت‌وپاش‌های لوکس اعضای پارلمان انگلیس در هتل‌ها  می‌کرده، سه برابر کرده است.

گفته می‌شود که ۳۸ تن از اعضای پارلمان انگلیس که طی پنج سال گذشته از امتیازات رایگان عربستان بهره‌مند شده‌اند، بخشی از طرح این کشور برای پاک‌ کردن وجهه بدنام عربستان بوده‌اند.

این مساله در حالی افشا شده است که عربستان با انتقادات شدید جوامع بین المللی بر سر کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول مواجه است. مقامات بین‌المللی همچنین اقدامات عربستان در یمن را به شدت محکوم ‌کرده‌اند.

اعضای پارلمان انگلیس در سال ۲۰۱۶ در مجموع مزایایی به ارزش ۳۵,۰۶۲ پوند از مقامات حکومت سعودی دریافت کرده‌اند اما هدایای عربستان برای اعضای این پارلمان در سال جاری و تنها تا ماه اکتبر نسبت به مبلغ آن در سال ۲۰۱۶ بیش از سه برابر شده و به ۱۰۶,۴۱۸ پوند رسیده است. مجموع هزینه‌های سعودی‌ها برای اعضای پارلمان انگلیس از سال ۲۰۱۵ تا کنون به حدود ۲۰۸ هزار پوند رسیده است.

تحقیقات دیلی میل در خصوص روابط مالی عربستان و پارلمان انگلیس در حالی صورت گرفته است که انتقادات شدیدی در خصوص حضور لیام فاکس، وزیر تجارت انگلیس در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض مطرح شده، افزایش فروش‌های تسلیحاتی انگلیس به عربستان از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ دو سوم و بیش از ۴۵۰ میلیون پوند افزایش یافته است.

بررسی‌های دیلی میل حاکی از آن هستند که عربستان روی هم رفته از همه کشورهای دیگر که در حوزه خلیج فارس قرار دارند، هزینه‌بیشتری را صرف اعضای پارلمان انگلیس کرده است.

بر اساس قوانین پارلمانی، اعضای پارلمان باید مزایای رایگانی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است را اعلام کنند زیرا ممکن است بر اقدامات و تصمیمات آنان تاثیرگذار باشد.

تاکنون در سال جاری میلادی، هشت عضو محافظه‌کار و پنج عضو از حزب کارگر مزایایی به ارزش ۱۰۶,۴۱۸ پوند از عربستان دریافت کرده‌اند.

عربستان همچنین مبلغ قابل توجهی را صرف پروازهای اعضای پارلمان انگلیس و اقامت آنان در هتل‌های مجلل کرده است تا از حمایت و نفوذ بیشتر در پارلمان این کشور بهره‌مند شود.

بسیاری از اعضای پارلمان انگلیس در جریان تحقیقات دیلی میل اظهار کرده‌اند که عربستان متحدی کلیدی برای انگلیس است. برخی از آنان نیز در اظهارات خود به مبارزه با تروریسم و فرصت‌های شغلی نظامی اشاره کرده‌اند که به فروش تسلیحات وابسته هستند.

امارات
دولت امارات امروز (شنبه) از اظهارات و تصمیمات پادشاه عربستان درباره پرونده روزنامه نگار مخالف سعودی تقدیر و حمایت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری رسمی امارات (وام) در توئیتر خود نوشت، دولت امارات از تصمیمات و اقدامات ملک سلمان، پادشاه عربستان درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت سعودی حمایت می‌کند.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات اظهار داشت: ملک سلمان توجه بسیار و اصرار زیادی به روشن شدن حقیقت در این پرونده نشان داد و این در دستورات و تصمیماتش در جهت تضمین مواخذه و مجازات عوامل این اتفاق مشهود است.

عبدالله ادعا کرد: عربستان با رهبری خود نمونه عدالت و انصاف بوده و است.

وی افزود: ملک سلمان با تصمیمات امروزش بار دیگر بر این ارزش‌ها و اصولی استوار در راستای اجرای قانون و تحقق عدالت تاکید کرد.

مصر و بحرین
در همین حال رئیس جمهوری مصر در تماسی تلفنی با پادشاه عربستان گفت‌وگو کرد. در همین حال وزارت خارجه مصر و بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به بیانیه ریاض درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی واکنش مثبت نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در تماسی تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان درباره تحکیم روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف بحث و تبادل نظر کرد.

دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تلاش‌های مشترک قاهره و ریاض در این زمینه گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای در واکنش به بیانیه عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، نتایج تحقیقات اولیه ریاض را "ارزشمند" خواند و ابراز اطمینان کرد که اقدامات قضایی ریاض حقایق آنچه اتفاق افتاده را مشخص خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: این اقدام تمایل و پایبندی ریاض به کشف حقیقت این اتفاق و اتخاذ اقدامات قانونی واجب علیه افرادی را ثابت می‌کند که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند.

وزارت خارجه مصر تاکید کرد: مصر بر این عقیده است که تصمیمات و اقدامات قاطع و شجاعانه پادشاهی عربستان با عظمت آن در راستای احترام به اصول قانون و برقراری عدالت مؤثر سازگار است.

همچنین در این بیانیه آمده است: مصر به خانواده جمال خاشقجی تسلیت می‌گوید و مطمئن است که رسیدگی‌های قضایی عربستان با استناد به ادله مختلف حقیقت آنچه اتفاق افتاده را مشخص خواهد کرد و راه را برای هرگونه تلاش به منظور بهره گیری از این پرونده برای هدف قرار دادن عربستان مسدود می‌کند.

وزارت خارجه بحرین نیز در بیانیه‌ای در واکنش به بیانیه عربستان درباره قتل خاشقجی این اقدام ریاض را ستود.

وزارت خارجه بحرین تاکید کرد: دستورالعمل‌های ملک سلمان بر این مساله تاکید دارد که کشور برادر عربستان چه در گذشته و چه در آینده حکومت عدالت، ارزش‌ها و اصولی بوده و خواهد بود که اجرای قانون برای همه و بدون استثنا را تضمین می‌کند.

همچنین در این بیانیه آمده است: با توجه به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عربستان این کشور همچنان به عنوان پایه و اساس امنیت و ثبات در منطقه و جهان باقی خواهد ماند و بحرین بار دیگر همبستگی قوی خود با ریاض را اعلام می‌کند.

موریتانیایی ها به حمایت مفتی کشورشان از سعودی اعتراض کردند
اما در موریتانی اوضاع فرق کرد؛ دفاع مفتی موریتانی از دولت سعودی در قضیه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی، با واکنش های منفی و اعتراض گسترده ای از سوی فعالان شبکه های اجتماعی در این کشور مواجه شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه 'القدس العربی' ، فعالان شبکه های اجتماعی در موریتانی اعلام همبستگی «احمد المرابط» مفتی این کشور با دولت سعودی و توجیه اقدامات حاکمان آل سعود توسط وی در قضیه قتل خاشقچی را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

این مفتی نزدیک به عربستان سعودی در سخنانی جانبدارانه دست داشتن ریاض در قتل خاشقچی را اتهام و تبلیغات مغرضانه از سوی مخافان آل سعود توصیف کرده بود.

یکی از کاربران مشهور شبکه های اجتماعی در موریتانی ضمن انتقاد از سخنان مفتی این کشور نوشت: نماز خواندن پشت سر این امام جماعت به معنای همدستی در کشتار و قتل عام انسان های بی گناه است.

همچنین یک چهره مشهور اسلامگرا در موریتانی با بی اساس خواندن سخنان مفتی کشورش، ترور خاشقچی را باعث تحمیل هزینه های سنگین به عربستان سعودی و متحدان منطقه ای آن و همچنین حامیان طرح آمریکایی'معامله قرن' برای سرپوش گذاشتن بر قضیه فلسطین دانست.

فعالان فضای مجازی در موریتانی در مطالبی با اشاره به ترور خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول نوشتند:این ماجرا باعث منزوی تر شدن دولت سعودی شده است همانطور که شاهدیم بسیاری از کشورها و شرکت های تجاری نشست اقتصادی 'داووس صحرا' در عربستان را تحریم کرده و چهار دولت اروپایی دیدارهای رسمی خود از این کشور را به حالت تعلیق در آوردند.

به گفته آنان این ماجرا حتی ممکن است در آینده رهبری سیاسی عربستان هم تاثیرات به شدت منفی از خود به جای گذارد.
خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است.
وی سردبیر پیشین روزنامه دولتی 'الوطن' و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد و به آمریکا رفت.

خاشقچی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.
دولت سعودی امروز 20 اکتبر (28 مهر) رسما اعتراف کرد که خاشقچی را به قتل رسانده اما مدعی شد که وی در پی مشاجره ای در داخل کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

تصاویر قاتلان خاشقچی

ابهامات
پس از واکنش های بسیار و بازتاب گسترده به کشته شدن جمال خاشقجی، رسانه های خبری به ابهامات این مساله پرداختند.

روایت رسمی عربستان سعودی درباره کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود با پرسش‌ها و تردیدهایی جدی رو به رو است که پذیرفتن آن را دشوار می‌کند.

حکومت آل‌سعود در بیانیه‌ای بامداد شنبه روایت خود را از کشته شدن«جمال خاشقجی»،روزنامه‌نگار منتقد سعودی داخل کنسولگری این کشور در استانبول تأیید کرد.

دادستان کل عربستان در بیانیه‌ای بامداد شنبه مدعی شد خاشقجی بعد از درگیری با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری به قتل رسیده و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.(اینجا)

الجزیره در این باره نوشت: بالاخره عربستان به قتل جمال خاشقجی اعتراف کرد اما مدعی شد که در پی مشاجره با افرادی که در کنسولگری با او ملاقات داشتند، کشته شده اما معمای جسد او هنوز حل نشده و معلوم نیست چه بر سر جسدش آمده است(اینجا)

اما سخنگوی دولت ترکیه مدعی است که این مساله ناموسی است!
سخنگوی حزب عدالت و توسعه اعلام کرد: مشخص شدن مساله خاشقجی یک مساله ناموسی است. ما از تمام امکانات برای آشکار شدن تمام زوایای آن استفاده می‌کنیم.

به گزارش آناتولی، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه درباره آخرین وضعیت پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست که دوم اکتبر در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد و امروز عربستان تایید کرد که به قتل رسیده است، گفت: مساله خاشقجی به یک موضوع ناموسی تبدیل شده است و آشکار شدن آن بسیار حائز اهمیت است. ما از تمام امکانات استفاده می‌کنیم تا این موضوع کاملا آشکار شود.

وی ادامه داد: اراده دولت کشور نیز در همین راستا است. ما به دنبال مقصر نشان دادن کسی نیستیم اما نمی‌خواهیم که هیچ چیز سرپوشیده باقی بماند و تحقیقات مستقل ما در این باره ادامه دارد.

سونامی در ریاض
آخرین خبرها از ریاض حاکی از آن است که شاه سعودی در اقدامی ناگهانی پنج مقام دستگاه اطلاعاتی کشورش را برکنار کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، «سلمان بن عبدالعزیز» در حکمی، شماری از اعضای دستگاه اطلاعاتی سعودی از جمله «احمد عسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان، «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنت، سرتیپ «محمد بن صالح الرمیح» معاون اطلاعاتی، سرتیپ «عبدالله بن خلیف الشایع» معاون امور انسانی و سرتیپ «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر اداره اطلاعات عمومی و حمایت دستگاه امنیتی و اطلاعاتی را از کار برکنار کرد.

شاه سعودی، همچنین پسرش محمد ولیعهد این کشور را به عنوان رئیس کمیته عزل و نصب های جدید و بازبینی در دستگاه امنیتی این کشور انتخاب کرده است که به نوشته واس قرار است در نظام و لوایح و صلاحیت های این دستگاه تغییراتی ایجاد کرده و اقدامات و عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار دهد. 

این کمیته شامل وزیر کشور، وزیر خارجه و رئیس دیوان پادشاهی و رئیس دستگاه اطلاعات عمومی و امنیت داخلی و شخصیت های دیگر است.(اینجا)

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی 'الوطن' و مشاور شاهزاده 'ترکی الفیصل' سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین 'محمد بن سلمان' به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

این روزنامه نگار 59 ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، یک سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.

وی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیأت حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.

این در حالی است که گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل متحد روز شنبه در واکنش به اعتراف عربستان به کشته شدن خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه، اعلام کرد که توضیح عربستان در مورد اعدام خودسرانه این روزنامه نگار قابل قبول نیست. با اینکه مقامات سعودی کشته شدن او را تایید کرده اند اما همچنان این فعال رسانه ای مفقود الاثر است.

همه می‌دانند که عربستان سعودی را نمی‌شود یک کشور نمونه در بخش رعایت حقوق بشر تلقی کرد. ولی این واقعیت طی این همه سال مانعی برای معامله غرب با این کشور محسوب نمی شد. غرب حتی با ریاست عربستان سعودی در کمیسیون حقوق زنان در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل مخالفت نکرده بود.

ولی آنچه در سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول رخ داد حتی در چارچوب رویکردهای فوق العاده ملایم و نرم غرب قبول و شدنی نبود.

طبق برخی گزارش‌ها، خاندان آل سعود آماده است مسئولیت حادثه را به برعهده گرفته و آن را نتیجه اتفاق تلخ و فاجعه آمیز جلوه دهد.

اما واکنش کمرویانه مقامات آمریکایی و اروپایی نشان می‌دهد چنین امری عملاً برای همه مناسب خواهد بود.

واقعیت امر این است، علت اوضاع کنونی نقش عربستان سعودی در بازار نفت می‌باشد. غرب و خاورمیانه درس سال 1974 را فراموش نکرده‌اند. در نتیجه امروز عربستان سعودی به هر اشاره به تحریم با اخاذی گستاخانه و بی‌پرده پاسخ می‌دهد. عربستان سعودی همراه با چند کشور دیگر نفتی می‌تواند به سرعت جهان سرمایه داری را روانه بحران عمیق کند. غرب آماده است در آینده هم هزینه بالایی در ازای ثبات بازارهای جهانی مواد اولیه پرداخت کند. آمریکا، انگلستان و دیگر کشورهای غربی در وهله اول تاجر هستند و حقوق بشر و آزادی برای آنها جنسی چون دیگر اجناس است.(اینجا)

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    11 2
    فرض کنید که مثلا عربستان همچین کاری را در اینجا انجام می داد و ما جای ترکیه بودیم. دو تا مشکل داشتیم اول اینکه جامعه جهانی به حرف ما اعتنا نمی کرد. دوم هم اینکه اصلا بلد نبودیم مانند ترکیه رفتار کنیم. البته دلیل اول هم به خاطر عدم اطمینان خاطری است که در طول سالها نسبت به ما بوجود آمده
    • بدون نام ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      1 1
      احسنت ما اداب و اصول رفتار بين الملل بلد نيستيم علتشم همونيه كه حجت الاسلام زايري گفت و اون اينه كه برخي ها تو هر امور ريز و درشتي هستند كه درحاليكه رسالتشون يه چيز ديگه است، هر عرصه اي دانش اموخته و سواد تخصصي خودش رو ميخواد
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    6 0
    کانادا چه کرد؟ اونکه مدعی همه هست. انگار فعلا سکوت اختیار کرده معلوم میشه حق و حسابش رسیده
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 0
    همشون حرف میزنن تا به اهدافشون برسن ... الان عربستان نه تنها برای آمرزیکا بلکه برای همه ی کشورهای به ظاهر دوست عربستان مثه گاو شیرده میمونه ... تهدیداشون هم به معنی اینه که عربستان باید سر کیسه رو شل بکنه ... چند روز دیگه هم وقتی همه از جیب گشاد عربستان به نوایی رسیدند انگار نه انگار کسی به این اسم کشته شده