۰ نفر
۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۲

دستگاه‌های نظارتی در سه قوه باید به طور هماهنگ با فساد مقابله کنند و در مقاطع منظم زمانی به مردم گزارش مشترک دهند. در مبارزه با فساد می‌توان از تجربیات بین‌المللی نیز استفاده کرد.

احمد حکیمی‌پور*

مبارزه با فساد از هر جا شروع شود، خوب و لازم است. متأسفانه فساد اداری و مالی و سوءاستفاده از موقعیت و رانت‌خواری آسیب های جدی به نظام و اعتماد عمومی مردم زده بنابراین برخورد با مصادیق آن را باید جدی گرفت، به طوری که مردم کاملا ملموس ببینند، اگر حاضران در قدرت از اختیارات شان سوءاستفاده و به اموال عمومی و بیت المال دست درازی کنند، بدون هیچ گونه ملاحظه ای مجازات می شوند. البته لازمه چنین اتفاقی عزم راسخ و هماهنگی سه قوه را می طلبد.

امروز در مبارزه با فساد، قانون یا دستگاه نظارتی در کشور کم نداریم، تنها مولفه اراده و عمل است. سالها درباره مبارزه با فساد صحبت و حرف زده شده اما در عمل آنچه مردم دیدند، افزایش اخبار مربوط به سوءاستفاده مالی و اداری است بنابراین باید در عمل اتفاقاتی بیفتد، و الا این معضل روز به روز بزرگتر و ابعادش نگران کننده‌تر می شود.

هیولای فساد میل به گسترش و آلوده سازی همه عرصه‌ها و حوزه‌ها دارد و بدجوری ریشه دوانده است. اگر نظام ما با این مسئله برخورد نکند اعتماد مردم ترک بر می دارد و وضعیت به جایی می رسد که دیگر قابل جبران نیست. مبارزه با فساد نه از کف جامعه بلکه از بالا شروع شود. قانون و آموزه های دینی ما نیز همین را می گوید و تأکید می کند در برخورد و مجازات مفسدان نباید هیچ تعارفی وجود داشته باشد.

دستگاه های نظارتی در سه قوه باید به طور هماهنگی با فساد مقابله کنند و در مقاطع منظم زمانی به مردم گزارش مشترک دهند. کشورهایی بودند که در حوزه فساد مالی و اداری به مراتب وضع بدتری نسبت به ما داشتند اما وقتی تصمیم جدی گرفتند ظرف چند سال ورق را به نفع قانون برگرداندند بنابراین در مبارزه با فساد می توان از تجربیات بین المللی نیز استفاده کرد.

گام های دولت برای شفاف سازی خیلی مفید است و رئیس قوه قضائیه هم اخیرا اعلام کرد «نام کسانی که از موقعیت های اداری خود سوءاستفاده کنند، اعلام می شود». این اقدامات بسیار مفید و بازدارنده خواهد بود.

* دبیرکل حزب اراده ملت

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    9 0
    تصویب قوانین غیر منطبق با واقعیت، نقطه شروع فساد است. اگر می خواهیم فساد نباشد، قوانین دور از واقعیت را باطل، امضاهای طلایی را حذف و از تصویب قوانینی که برای عده ای خاص رانت ایجاد می کند جلوگیری کنید.