مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان اصفهان گفت: بحث نوبت‌بندی و جیره‌بندی آب که جزو خط قرمزهای ما است در ارتباط با اصفهان نیز مطرح شده بود اما توانستیم با مدیریت بخش مصرف و همکاری کم‌نظیر مردم در اصفهان شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که نه‌تنها دچار جیره‌بندی نشویم بلکه مردم نسبت به دیگر نقاط کشور کمترین مشکلات اجتماعی را در خصوص محدودیت آبی در اصفهان داشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اصفهان، هاشم امینی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تابستان بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم در حالی که در تمامی سطح کشور به‌دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های متوالی با کمبود بارش‌ها و تنش‌های آبی در ابعاد مختلف مواجه بودیم که در این بین فلات مرکزی ایران و استان اصفهان نیز که در فلات مرکزی واقع شده از شرایط بسیار سخت تابستان مستثنی نبودند و حتی نسبت به بسیاری از نقاط کشور تنش‌های آبی بیشتر را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای سال آبی 97‌ــ‌96 نرمال بود و سناریوهای تأمین آب به‌صورت خوشبینانه تعیین شد اما وقتی به بهمن ماه رسیدیم دیدیم که بارش‌ها رخ نداده و مجموعه وزارت نیرو یک سناریو بسیار بدبینانه را برای آب شرب تعیین کرد.

امینی گفت: کاهش بارش‌ها و کاهش شدید، آورد سد زاینده‌رود وضعیت تأمین آب 4 میلیون نفر در اصفهان و 1.5 میلیون نفر در یزد را با تنش همراه کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری اصفهان درخصوص میزان آوردهای سد زاینده‌رود گفت: در سال آبی 96‌ــ‌95 یک‌میلیارد و 270میلیون مترمکعب آورد زاینده‌رود را داشتیم در حالی که در سال آبی 97‌ــ‌96 این میزان به 670میلیون مترمکعب کاهش یافت.

وی ادامه داد: بر این اساس کشاورزان از چرخه تخصیص آب حذف شدند و سهم بخش صنعت را 40 درصد و سهم بخش شرب را 20 درصد کاهش دادند تا بتوانیم از شرایط تنش‌زای تابستان عبور کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید به‌نحوی برنامه‌ریزی می‌کردیم که کمترین قطعی آب را داشته باشیم، گفت: در سناریوی اولیه حتی بحث نوبت‌بندی و جیره‌بندی که جزو خط قرمزهای ما هست نیز مطرح شده بود اما توانستیم با مدیریت بخش مصرف و همکاری کم‌نظیر مردم در اصفهان شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که نه‌تنها دچار جیره‌بندی نشویم بلکه مردم نسبت به دیگر نقاط کشور کمترین مشکلات اجتماعی را در خصوص محدودیت آبی در اصفهان داشتند.

امینی افزود: در مجموع ما 20 درصد کاهش تخصیص آب در سال آبی اخیر داشتیم که منجر به کاهش تولید 9.68درصدی آب شد اما در عین حال با همکاری مردم شاهد کاهش 9درصدی مصرف آب شرب بودیم.

وی درخصوص توجه مردم اصفهان به اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی اذعان داشت: در سال 86، سرانه مصرف آب به‌ازای هر نفر در بخش خانگی در سطح اصفهان 189 لیتر در روز بود که این میزان هم‌اکنون به‌ازای هر فرد به 154 لیتر در روز رسیده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال‌های آینده به 130 لیتر برسد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری اصفهان با یادآوری اینکه "راه نجات آب و راه کمک به آیندگان و فرزندان ما مدیریت مصرف است"، گفت: در اصفهان به‌منظور بهینه‌سازی مصرف آب با صنایع بزرگ قراردادهایی امضا شده تا به‌جای آب خام از پساب فاضلاب استفاده کنند.

امینی افزود: قراردادی با کارخانه فولاد مبارکه اصفهان داریم که طی آن این کارخانه 600 کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب خواهد کرد و با سرمایه‌گذاری خود یک تصفیه‌خانه فاضلاب احداث می‌کند که این سرمایه‌گذاری در بخش احداث تصفیه‌خانه و خطوط لوله فاضلاب مربوط به 9 شهر اصفهان است. فولاد مبارکه می‌تواند به‌ازای این سرمایه‌گذاری تا 35 سال آینده از پساب فاضلاب تصفیه‌شده استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین قرارداد مشابهی با کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به میزان 210 میلیارد ریال نیز به امضا رسیده تا این کارخانه هم در سال‌های آینده به‌جای استفاده از آب خام، تأمین آب خود را از محل پساب فاضلاب انجام دهد.

هاشم امینی

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =