معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه تأمین نیاز بازار داخل را همواره در اولویت قرار داده است به نحوی که در سال ۹۷ به گونه ای برنامه ریزی کرده است که ۸۰ درصد محصولات تولیدی خود را به بازار داخل عرضه کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اصفهان، کارکنان متعهد و تلاشگر فولاد مبارکه در شش ماهۀ اول سال جاری با تولید ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تن انواع محصول و عرضۀ ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار تن از این میزان محصولات به ارزش تقریبی ۱۰ هزار میلیارد تومان، رکورد جدیدی از خود برجای گذاشتند.

معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: این شرکت با هدف تأمین سود پایدار و افزایش ارزش برای سهامداران به عنوان مهمترین ذینفعان خود علی رغم مشکلات ناشی از تحریم ها، همواره توانسته است عملکردی درخشان از خود بر جای گذارد.

امیرحسین نادری مدیریت خردمندانه، خبرگی و دانش فنی ارزشمند کارکنان و توسعۀ متوازن خطوط تولید و بهره برداری شرکت برای تولید اقتصادی و سودآوری مستمر را اصلی ترین مؤلفه های اثرگذار در دستیابی به این موفقیتها دانست.

وی اظهار داشت: همانگونه که آمارها و جداول نشان می دهد، از عوامل مهم تأثیرگذار در رشد ۴۶ درصدی فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، افزایش ۲۷ درصدی مقدار فروش محصولات گرم در سال ۹۷ (عمدتا مربوط به بهره برداری و افزایش ظرفیت طرح توسعۀ فولادسازی و نورد پیوسته سبا از ۷۵۰ هزار تن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن ) و تختال های تولیدی ماشین ریخته گری شماره ۵ است؛ ضمن اینکه در کنار رشد تولید، رشد قیمت های جهانی محصولات و در نتیجه، رشد آن در بورس کالا نیز کمک قابل توجهی به افزایش درآمد فروش شرکت کرده است.

وی خاطر نشان کرد فولاد مبارکه تأمین نیاز بازار داخل را همواره در اولویت قرار داده است به نحوی که در سال ۹۷ به گونه ای برنامه ریزی کرده است که ۸۰ درصد محصولات تولیدی خود را به بازار داخل عرضه کند.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به استراتژی صحیح بورس کالا در حذف محدودیت نوسان قیمت محصولات در نتیجۀ عرضه و تقاضای آن، این امر را گامی مهم در حذف اختلاف قیمت بورس کالا و خارج از آن و در نهایت از بین رفتن رانت ایجادشده دانست.

وی در ادامه به رشد ارزش بازار شرکت و بازده سهام آن پرداخت و افزود: با توجه به اقبال بازار سرمایه به صنایع فلزی و معدنی به عنوان یکی از صنایع مهم و تأثیرگذار در شاخص بورس، قیمت سهام فولاد مبارکه نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است؛ به گونه ای که قیمت هر سهم شرکت از ۲۸۷۰ ریال در ابتدای سال ۹۷ به قیمت حدود ۵۲۶۰ ریال در اواخر شهریور رسید و با توجه به تقسیم و پرداخت ۲۵۰ ریال سود نقدی در مجمع سالانۀ شرکت، بازدهی حدود ۹۲ درصدی در شش ماهه اول سال ۹۷ رقم خورد که این مقدار در مهرماه به بیش از ۱۲۰ درصد رسیده است.

امیرحسین نادری خاطرنشان کرد: شاخص کل بورس که مهمترین نماگر بازار سرمایه است، از رقم ۹۶ هزار و ۴۲۵ واحد در ابتدای سال ۹۷ به ۱۶۰ هزار و ۵۳۸ واحد در پایان شهریور ۹۷ رسید که رشد ۶۶ درصدی را نشان میدهد و فولاد مبارکه با ۹۲ درصد بازده، عملا حدود ۵/۱ برابر متوسط رشد بازار برای سهامداران بازدهی به ارمغان آورده است.

وی با اشاره به استراتژی تقسیم سود شرکت و قدردانی از سهامداران در همراهی با شرکت در این راهبرد صحیح تصریح کرد: همواره بین نرخ رشد سود شرکت (g) و درصد سود نقدی رابطۀ معکوس وجود دارد. به گونه ای که شرکتهایی که مقدار عمدۀ سود نقدی خود را در مجمع تقسیم میکنند و برنامه ای برای توسعۀ شرکت ندارند، به مرور رشد سودآوری آنها رو به افول میگذارد و در مقابل، تقسیم سود پایین منجر به رشد سودآوری و افزایش قیمت سهام در بورس و نهایتا افزایش بازده سهامداران می شود.

معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رشد ارزش بازار سرمایۀ شرکت (market value) به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزود: با توجه به افزایش نرخ دلار بالطبع ارزش جایگزینی شرکت و دارایی های آن نیز افزایش مییابد. از دیگر سو، در شرایط فعلی احداث مجتمع عظیمی همچون فولاد مبارکه بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در کنار رشد ارزش دارایی های ثابت شرکت، سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است که ممکن است از نگاه سهامداران و فعالان بازار سرمایه دور مانده باشد؛ به طوری که ارزش کنونی سبد سرمایه گذاری بورسی شرکت نزدیک ۱۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بهای تمام شدۀ آن از قرار ۵ هزار میلیارد تومان، ۱۸۰ درصد رشد کرده است. به بیان دیگر در صورت تقسیم ارزش سبد سرمایه گذاری بورسی شرکت به تعداد سهام شرکت، مبلغ ۱۸۶۰ ریال به هر سهم فولاد مبارکه تخصیص می یابد.

نادری در ادامه با اشاره به ساختار سرمایۀ شرکت گفت: همواره باید میان سودآوری شرکت، ارزش داراییها و سرمایۀ شرکت رابطۀ معناداری وجود داشته باشد. با توجه به سرمایه گذاری های ارزشمند فولاد مبارکه در طرحهای توسعه و سهام دیگر شرکتهای معدنی و فلزی، نیاز به تأمین منابع مالی بلندمدت در راستای اصل تطابق است. از سوی دیگر با توجه به محدودیت منابع بانکی و کافی نبودن سرمایۀ برخی از آنها در اعطای تسهیلات و نرخ بالای تسهیلات، بهترین روش تأمین مالی بلندمدت، بازار سرمایه و انتشار سهام جدید است.

او ضمن تشریح برنامۀ افزایش سرمایۀ جذاب پیش روی شرکت خاطرنشان کرد: در حال حاضر فولاد مبارکه با ۷۵ هزار میلیارد ریال سرمایه، بزرگترین شرکت بورسی به لحاظ سرمایه است که برنامۀ افزایش سرمایه تا ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از محل انباشته و به میزان ۷۳ درصد را در دست بررسی دارد؛ به نحوی که با توجه به سود انباشتۀ شرکت به میزان ۵۷ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال (و از قرار هر سهم ۷۷۰ ریال) افزایش سرمایۀ پیش رو کلا از محل انباشته صورت میگیرد که علاوه بر تسریع فرایند ثبت آن، برای سهامداران شرکت بسیار جذاب خواهد بود.

وی ضمن تشریح فرایند افزایش سرمایه افزود: افزایش سرمایه خصوصا در شرکتهای بورسی به دلیل لزوم اخذ مجوزهای لازم از بورس و حسابرس در حالت عادی بسیار زمان بر و پیچیده است و معمولا حدود ۸ تا ۹ ماه طول می کشد.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در خصوص زمان عملیاتی شدن این افزایش سرمایه افزود: در حال حاضر گزارش توجیهی افزایش سرمایه در اختیار حسابرس شرکت قرار گرفته و پس از اخذ گزارش حسابرس جهت اخذ مجوز به سازمان بورس ارسال میشود. پس از تأیید بورس سریعا مجمع فوق العاده بدین منظور تشکیل خواهد شد؛ بنابراین پیش بینی میشود این افزایش سرمایه تا قبل از پایان سال جاری ثبت شود.

فولادمبارکه

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =