یک رسانه هندی با اشاره به سفر قریب الوقوع برایان هوک یک مقام ارشد آمریکایی به هند برای گفت و گو در مورد معاملات نفتی دهلی نو با ایران، نوشت: واشنگتن برای ایجاد هماهنگی با کشورهای جهان قبل از شروع تحریم های آمریکا علیه تهران در 4 نوامبر (13 آبان) تلاش می کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری ' ان دی تی وی'، برایان هوک نماینده مخصوص آمریکا طی هفته جاری برای گفت و گو در خصوص واردات نفت از ایران به هند سفر خواهد کرد. این سفر پیش از فرا رسیدن تحریم های نفتی ایران در تاریخ 4 نوامبر ( 13 آبان) انجام می شود.

بر اساس اعلام این شبکه خبری، هوک علاوه بر سفر به هند به اروپا خواهد رفت تا در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا در مقابل ایران با کشورهای اروپایی گفت و گو کند.

وزارت خارجه آمریکا گفت: در طول این سفر، هوک با همکاران و متحدان آمریکا در خصوص لزوم مقابله با آنچه که 'رفتار های مخرب' ایران در خاورمیانه و کشورهای همسایه خود خواند گفت و گو خواهد کرد.

در هند، برایان هوک به همراه 'ار فانون' مشاور وزیر منابع انرژی آمریکا با همتایان خود جهت مشورت درباره ایران دیدار خواهد کرد و در لوکزامبورگ نمایندگان آمریکا با وزرای کشور های اروپایی در حاشیه نشست اتحادیه اروپا دیدار و گفت و گو خواهند داشت.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور انتظار دارد متحدان آمریکا واردات نفت خود از ایران را قطع کنند در غیر این صورت با تحریم های شدید پس از تاریخ 4 نوامبر (13 آبان) مواجه خواهند شد.

هدر نورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص تصمیم هند برای ادامه واردات نفت از ایران پس از آغاز تحریم ها گفت: این اقدامات سازنده نیست. به طور کل در ارتباط با تحریم های ایران و کشورهایی که می خواهند به واردات نفت از ایران پس از تحریم های 4 نوامبر ادامه دهند، ما با دوستان و همکاران خود گفت و گو کرده ایم و سیاست های خود را به صورت کامل به این کشورها توضیح داده ایم.

وی افزود: ما معتقدیم که کشورها از تاثیر مخرب ایران بر جهان با خبر شده اند و این یک امر بسیار مهم است. ما می دانیم که ایران و دولت ایران منافع زیادی در قرارداد هسته ای یا برجام به دست آوردند اما آنها این پول را برای جمعیت خود، برای بیمارستان ها و سایر موارد از این قبیل هزینه نکردند بلکه آنها این پول را در راستای برنامه های مخرب خود صرف کردند.

 

نفتکش های ایران

 

روز جمعه هفته گذشته ، مقامات ارشد هندی اعلام کردند که شرکت های نفتی از جمله نفت هند و پالایشگاه منگلور با ایران برای خرید 1.25 میلیون تن نفت خام در ماه نوامبر قرارداد بسته اند.

هند درحالی می خواهد هرچند با حجم کمتر به واردات نفت ایران ادامه دهد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته اعلام کرد واشنگتن ممکن است برای هند درخصوص تحریم های ایران معافیت در نظر بگیرد اما این معافیت ها محدود خواهند بود.

هند قصد دارد در سال مالی جاری 25 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کند. واردات هند از ایران در سال مالی گذشته (2017-18) حدود 22.6 میلیون تن بوده است.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران یا برجام در ماه مه (اردیبهشت)، این کشور به سایر دولت ها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران در تاریخ 6 ماه اوت (15 مرداد) اجرایی شدند درحالی که تحریم های ایران در بخش انرژی در چهارم ماه نوامبر (13 آبان) به اجرا گذاشته می شوند.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین کشور بزرگ صادرکننده نفت به هند است. هند در طول 12 ماه که از مارس سال گذشته (اسفند 96) آغاز شده، حدود 22.6 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است. سال گذشته این واردات 27.2 میلیون تن نفت خام بود. در طول سال مالی 2016-17 خرید نفت ایران توسط هند 11 میلیون تن افزایش داشته است. پالایشگاه های هند پس از لغو تحریم های ایران در سال 2015، به سرعت واردات نفت خود از این کشور را افزایش دادند.

خرید نفت از ایران برای پالایشگاه های هند جذاب است زیرا ایران نفت خود را به قیمتی پایین تر از سایر کشورها به هند می فروشد و همچنین یک مهلت 60 روزه برای پالایشگاه های هندی جهت پرداخت بدهی نفتی خود درنظر می گیرد.
ایران همچنین پیشنهاد داده است که با استفاده از نفتکش های خود به هند نفت صادر کند که این امر در هزینه های هند تاثیرگذار است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =