سیاه‌گوش در چهارمحال‌وبختیاری ثبت ملی شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری گفت : گونه کمیاب سیاهگوش منطقه حفاظت شده شیدا توسط کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه های حیات وحش ایران ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، شهرام احمدی افزود : از یک گونه جانوری مربوط به خانواده گربه سانان با نام فارسی «سیاه‌گوش» و نام علمی Lynx lynx که برای نخستین بار توسط محیط بان منطقه حفاظت شده شیدا تصویر برداری شده بود، در کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه های حیات وحش ایران ثبت شد.

وی، مکان ثبت و تصویربرداری از این گونه را منطقه حفاظت شده شیدا عنوان کرد و افزود: این گونه نادر و کمیاب توسط محیط بان این منطقه در دیماه سال 1395 شناسایی و تصویربرداری شده که پس از طرح و بررسی توسط این کمیته، در سال جاری ثبت ملی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: سیاه گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگتر از خودش را به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند.

وی، وضعیت حفاظتی این گونه را بر اساس قوانین شکار و صید جزو «گونه‌های حمایت شده» و براساس سایتیس (CITES) جزو «گونه‌های درمعرض نابودی» مطرح کرد و گفت: قبلاً گزارش‌ها درمورد وجود این گونه در استان تأیید نشده و مشکوک بود، ولی از این پس با قطعیت می‌توان از وجودش در استان سخن گفت.

احمدی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این گونه معمولاً به مناطقی که شرایط مساعدتری برایش فراهم باشد مهاجرت می‌کند و باتوجه به بهبود وضعیت در منطقه حفاظت شده شیدا، این احتمال وجود دارد که این گونه طی سالیان اخیر به این محل مهاجرت کرده باشد.

وی در پایان تصریح کرد: به طور کلی در دنیا چهار گونه سیاه گوش وجود دارد که سیاه گوش اوراسیایی از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگتر و دارای گسترده ترین پراکنشی است که در ایران مشاهده می شود، از مشخصات بارز این گونه ارزشمند و کمیاب علاوه بر خال های روی پوست و دم کوتاه، موهای سیاه و بلند در انتهای گوش‌ها است.

گفتنی است: در حال حاضر حمله سگ های گله به گربه سانان کوچک نظیر سیاه گوش، آتش سوزی، تخریب مراتع و چرای بی رویه و تخریب زیستگاه ها عوامل مهم کاهش جمعیت سیاه گوش است.

سیاهگوش در چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شد

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =