ایسنا نوشت: رییس مجلس خطاب به سفرای کشورمان گفت: ببینید آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها با چه افرادی در کشورهای دیگر تماس می‌گیرند، شما هم همان کار را انجام دهید و از طریق دیپلماسی اقدامات آنان را خنثی کنید.

علی لاریجانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، گفت: طی چهار پنج سالی که آقای ظریف سکاندار دیپلماسی کشور شده‌اند وضعیت وزارت خارجه خیلی بهتر شده و حرفه‌ای عمل می‌شود. شما به مقتضی زمان و شرایط پرفراز و نشیب توانستید از فرصت‌ها استفاده کنید.

وی ادامه داد: تحلیل‌هایی که وزارت خارجه برای مجلس ارسال می‌کند نشان دهنده پختگی و هوشمندی مسئولان آن است، این گزارش‌ها خارج از غلو یا تنبلی است. روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام دنبال شد چون باید برای خودمان روشن باشد که همه راه‌های ممکن را پس از خروج ترامپ از برجام طی کرده‌ایم تا فشاری به معیشت مردم وارد نشود، این موضوع باید برای خودمان و مردم روشن باشد.

اهم اظهارات لاریجانی به شرح زیر است:

*در گذشته کمتر با دشمنی به نام آمریکا گفت‌وگو می‌کردیم به ویژه پس از دشمنی‌های این کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی. اگر هم مذاکرات محدودی انجام گرفت برای رفع برخی مسائل منطقه بود اما اینکه دو سال به صورت پیوسته با آمریکایی‌ها صحبت کردیم مختص به این دوره است.

* با وساطت سلطان قابوس از دو سال قبل از روی کار آمدن دولت جدید کشورمان پیشنهاداتی برای مذاکره توسط آمریکایی‌ها مطرح شد. با وجود مخالفت‌های مختلفی که در داخل وجود داشت اما در نهایت تصمیم به مذاکره گرفتیم، شرط مذاکرات هم این بود که غنی‌سازی در داخل خاک ایران توسط آمریکایی‌ها پذیرفته شود.

*سلطان قابوس به مقام معظم رهبری نامه نوشت و گفت اوباما رییس‌جمهور وقت آمریکا این خواسته را قبول دارد اما به سلطان قابوس اعلام کردیم که مقامات رسمی آمریکا باید طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری این مساله را رسما بپذیرند و اوباما نیز اولین نامه رسمی خود را به مقام معظم رهبری نوشت و روی این مساله صحه گذاشت. پس از آن دولت جدید کشورمان روی کار آمد و مسائل جدی‌تر دنبال شد و روی هم رفته این مسیر به یک جایی رسید. ایران مصمم به حفظ دانش هسته‌ای و جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم بود. روابط بین وزیر خارجه ایران و آمریکا به حدی زیاد و صمیمی شد که حتی بحث جان و جواد هم مطرح شد. روابط این دو وزیر خارجه از طریق ایمیل و تلفن و طرق دیگر انجام می‌گرفت و ایران صادقانه به تعهداتش عمل کرد اما آمریکایی‌ها از همان ابتدا به تعهدات خود پایبند نبودند تا موجود جدیدی در آمریکا روی کار آمد و همه چیز را به هم زد.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =