حسین انتظامی در اولین جلسه محفل داستان‌‌خوانی کوتاه ضمن قدردانی از برگزاری چنین رویدادی آن را شجره طیبه دانست و گفت: «قصه‎خوانی فی‌النفسه دارای ارزش است و وقتی با رویه استعدادیابی همراه باشد باعث توسعه و پیشرفت ادبیات داستانی می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین جلسه محفل داستان خوانی کوتاه با داستان به مدیریت سیدمهدی شجاعی و با حضور احمد دهقان نویسنده نام آشنا عصر روز یکشنبه هفتم مرداد در فرهنگسرای اندیشه با حضور اهالی فرهنگ و ادبیات و علاقه‌مندان برگزار شد.

حسین انتظامی قائم مقام وزیر فرهنگ وارشاد، محمدصادق کرمیار، محمدرضا زائری، حمیدرضا منایی از جمله چهره‌های شاخص حاضر در این مراسم بودند.

حسین انتظامی در این جلسه با ابراز خشنودی از حضور در جمع اهالی فرهنگ و هنر گفت: «وقتی وارد جلسه شدم و با جمعیت کثیری که در این محفل حضور پیدا کردند روبه رو شدم بسیار خشنود شدم، زیرا که متاسفانه شاهد آن هستیم که از نخستین جلسات چنین برنامه‌های فرهنگی استقبال خوبی صورت نمی‌گیرد.»

این محفل ادبی یک شجره طیبه است

او ضمن تقدیر از برپایی چنین محفلی در حوزه ادبیات، بیان کرد: «مطمئن هستم که این حرکت یک شجره طیبه خواهد بود و ان شاالله که تداوم پیدا خواهد کرد. قصه‎خوانی فی‌النفسه دارای ارزش است و وقتی با رویه استعدادیابی همراه باشد هم به صیقل خوردن آثار کمک می‌کند و هم باعث توسعه و پیشرفت ادبیات داستانی می‌شود.»

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش بعدی سخنانش به جایگاه سیدمهدی شجاعی در عرصه ادبیات ایران اشاره کرد و گفت: «نقش و جایگاهی که سیدمهدی شجاعی در ادبیات ایران دارد را همه شما بهتر از من می‌دانید، او از چهره‌های برجسته و سرمایه‌های ارزشمند فرهنگی کشور به شمار می‌آید و حتما اقدامات نیک ایشان در مجله برگ و نیستان را مشاهده کرده‌اید. طبیعتا آدمی با چنین ویژگی‌هایی باید در کنج خلوت خود نشسته و به نوشتن آثار مشغول باشد ولی یکی از ویژگی‌های ایشان استعدادیابی و اهمیتی است که به این موضوع می‌دهند.»

سخنرانی حسین انتظامی در محفل کوتاه با داستان

انتظامی با اشاره به جایگاه و اهمیت آموزش داستان کوتاه در فرانسه، توضیح داد: «در کشور فرانسه داستان کوتاه از مدارس و به صورت پایه‌ای آموزش داده می‌شود ولی در مدارس ایران اینچنین نیست. داستان کوتاه عاملی برای شکوفایی استعداد علاقه‌مندان به نویسندگی است و به جوانان و نوجوان کمک می‌کند تا بتوانند وارد عرصه داستان نویسی شوند.»

بنیان داستان کوتاه دچار فترت شده است

در بخش دیگر این جلسه سیدمهدی شجاعی درباره اهداف برگزاری این محفل داستان‌خوانی توضیح داد: «در اوضاع و احوال این روزها شاید خیلی‌ها انگیزه انجام فعالیت‌های فرهنگی و شرکت در آن را نداشته باشند ولی ما سعی کرده‌ایم که بتوانیم با تمام این اوضاع قدم مثبتی در حوزه داستان کوتاه برداریم. احساس می‌شود بنیان داستان کوتاه در ایران دچار ضعف و فترت شده است. در حالیکه این گونه داستان‌نویسی بیش از قالب‌های دیگر ظرفیت دارد و می‌تواند وسیله‌ای قابل دسترس‌تر برای بیان منظور نویسنده باشد. تشکیل آکادمی داستان نویسی در ایران که بارها درباره‌اش صحبت شده است در چنین محافلی شکل می‌گیرد، همچنین این برنامه‌ها به تبادل آرا و نظرات میان مخاطبان و نویسندگان کمک می‌کند.»

او ادامه داد: «طبق گفت وگویی‌هایی که انجام شده یکی از اهداف دیگر این محفل همکاری با کارگردانان حوزه فیلم کوتاه است تا پروسه‌ای را برای استفاده از داستان‌ها و سوژه‌های کوتاه در آثار سینمایی شکل بگیرد.»

شجاعی درباره حضور احمد دهقان در اولین نشست محفل کوتاه با داستان بیان کرد: «حضور آقای دهقان در آغازین جلسه محفل ما مطلع بسیار خوبی را برایمان رقم زده است. ایشان در حوزه جنگ بی‌همتا هستند زیرا که خود از دل جنگ می‌آیند. در آثار تازه شان هم به سراغ لایه‌های نمادین و سمبلیک جنگ رفته‌اند که فراتر از روایت صرف از جنگ است.»

سیدمهدی شجاعی در محفل کوتاه با داستان

سعیده شفیعی نویسنده کتاب «گورخوان» در ادامه این جلسه یکی از داستان‌های این کتاب را برای حضار خواند.

در بخش بعدی این نشست احمد دهقان پیش از خوانش تازه‌ترین داستان کوتاهش، گفت: «من سال‌ها پیش مجموعه داستان کوتاهی نوشتم که نام یکی از داستان‌های آن «من قاتل پسرتان هستم» بود که به عنوان نام کتاب هم انتخاب شد. سال‌هاست که داستان کوتاه ننوشتم ولی بار دیگر در این حوزه قلم به دست گرفته‌ام و شاید امسال مجموعه داستان‌های کوتاهم را منتشر کنم. داستانی که خواهم خواند از همین مجموعه است با عنوان «جشن جنگ».»

در این جلسه نسیم عرب امیری شاعر و طنزپرداز نیز اشعاری از سروده‌های خود را از مجموعه «کجایی که یادت بخیر» برای حاضران در جلسه خواند.

خوانش داستان «از کرامات شیخ ما» توسط سیدمهدی شجاعی پایان بخش اولین جلسه از محفل داستان خوانی کوتاه با داستان بود.

عکاس: طاهره حسینیان

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =