راهنمایان مجازی،گردشگران را هدایت می کنند

«خبرجنوب» نوشت: مسافران نوروزی فارس با مرمتکاری سنگ های هخامنشی آشنا می شوند.

طبق آمارهایی که هر ساله از سوی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ارایه می شود تعداد بازدید کنندگان نوروزی از این مجموعه جهانی به بیش از یک میلیون نفر می رسد به طوری که روزانه بالغ بر 60 تا 70 هزار نفر از تخت جمشید دیدن می کنند . شاید در نگاه نخست استقبال این تعداد بازدید کننده خوشحال کننده باشد اما بی شک ارایه خدمات به این افراد کار سختی است هر چند که به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید آمادگی کامل داریم که از 25 اسفند ماه از مهمانان نوروزی پذیرایی کنیم و شرایط بازدید از مجموعه در تعطیلات نوروزی کمی متفاوت تر و جذاب تر از قبل شده اما باز هم به نظر می رسد خدماترسانی به این حجم از مسافر و گردشگر دشوار باشد.مسعود رضایی منفرد در گفت و گو با خبرنگار سرویس گردشگری «خبر جنوب» با اشاره به استقبال بی نظیر مردم در تعطیلات نوروزی از مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: برنامه ریزی ها برای خدمات رسانی به گردشگران و مسافران نوروزی صورت گرفته است و نوروز97 برنامههای متفاوت و ویژه ای در این مجموعه ارایه خواهد شد.وی برگزاری جشنواره نوروزگاه و نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس ،فعالیت 120 راهنمای تخصصی گردشگری همچنین ایجاد مسیر های جدید گردشگری و اقلام و اشیاء موزه ای که تا کنون در معرض دید عموم قرار نگرفته اند را از جمله برنامه های این پایگاه در تعطیلات نوروزی بر شمرد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه طبق سنوات گذشته در تعطیلات نوروزی راهنمایان افتخاری گردشگران را راهنمایی می کنند افزود: نوروز 97 برنامه راهنمایان مجازی نیزبرای مسافران اجرا میشود و بازدید کنندگان می توانند این خدمات را از طریق نرمافزاری که به صورت رایگان به تلفن همراه آنها متصل می شود دريافت كنند.رضایی منفرد در ادامه از فعالیت همیاران میراث فرهنگی و گردشگری در ایام نوروز در این پایگاه جهانی خبر داد و گفت: طبق تفاهم نامه ای که با ستاد حفاظت اجتماعی دادگستری و آموزش و پرورش شهرستان مرودشت منعقد شده است دانش آموزان زیر 15 سال می توانند پس از گذراندن آموزش های تخصصی در حوزه حفاظت و مراقبت از آثار تاریخی به عنوان همیاران میراث فرهنگی در مجموعه جهانی تخت جمشید به صورت افتخاری فعالیت نمایند که طبق برنامه ریزی ها در نوروز آینده این افراد به صورت شیفتی در تخت جمشید حضور خواهند داشت. وی همچنین ازفعالیت سه کار گاه مرمتی در ایام نوروز در تخت جمشید خبر داد و گفت: در این ایام کارگاه مرمتی کاخ های صد ستون، خزانه و آپادانا فعال است و مسافران می توانند از نزدیک با نحوه مرمت سنگ در این مجموعه هخامنشی آشنا شوند.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه اضافه کرد: با همکاری تشکل های مردم نهاد 20 اسفند ماه محوطه تخت جمشید پاکسازی خواهد شد. وی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به حفر چاهای غیر مجاز در محوطه جهانی تخت جمشید گفت: سازمان میراثفرهنگی مجوزی برای حفر چاه در محوطه میراث جهانی تختجمشید صادر نکرده است.به گفته رضایی منفرد با توجه به ممنوعیت قانونی و وجود چاه های غیر مجاز در این محوطه جهانی موضوع در دست پیگیری است. به گزارش خبرنگار ما تختجمشید نه یک شهر بوده و نه یک دژ و نه یک پرستشگاه ، تختجمشید دو نقش جداگانه اما تا اندازه ای به هم پیوسته ایفا می کرده، نخست اینکه چون در قلب امپراطوری قرار داشته گنج خانه مناسبی برای اندوختن ثروت روز افزون کشور بوده ، دوم اینکه جایگاه مناسب و با شکوهی برای برگزاری مراسم و جشنهایی بوده که در آن زمان برگزار می شده است به نقل از مورخان در تخت جمشید بیش از 120 هزار سکه طلا و نقره ، ظروف و مجسمههای بسیار ناب، اثاث گرانقیمت، نیمکتهای زرین، لباسها وفرشهای ارغوانی گرانبها و....نگهداری میشده که در نهایت با حمله اسکندر مقدونی همه این اشیاء یا به غارت رفت یا طعمه حریق شد.
تخت جمشید دارای سیستم حرارتی و تهویه بوده ، که فضاهای داخل آن را در زمستان گرم و در تابستان خنک و معتدل می کرده است . تخت جمشیدهمچنين دارای سیستم آب و فاضلاب بوده است. در تخت جمشید مجاری زیرزمینی آبرسانی و فاضلاب پیچ در پیچی کشف شده که به بیش از 2 کیلومتر می رسد. وسعت کامل کاخهای تخت جمشید ۱۲۵ هزار متر مربع است که روی سکويی که ارتفاع آن بین ۸ تا ۱۸ متر بالاتر از سطح جلگه مردوشت است، بنا شدهاند و از بخشهای مهمی چون کاخهای رسمی و تشریفاتی ، خزانه، دژ و باروی حفاظتی، پلکانهای ورودی سکو و دروازه خشایارشا و موزه تشکیل شده است .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =