۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
مهار غول قیمتی مسکن

قیمت مسکن یکی از اثرگذارترین شاخص ها در اقتصاد ایران است؛هرچند بازارهایی مثل ارز و سکه به دلیل نقدشوندگی سریع بیشترین توجه را به خود جلب می کنند،اما تغییرات آنها فصلی است، حال آنکه مسکن غولی است که اگر بیدار شود،به این زودی ها مهار نشدنی است.

نگار احمدی: بازار که نفس هایش در اواسط سال 95 به شماره افتاده بود،با چند شوک از جمله افزایش وام خرید مسکن و البته تحولات سایر بخش های اقتصاد دوباره به رونق افتاد،اما پیش بینی اینکه آیا این بازار در سال 97 شاهد روزهای پررونق گذشته خواهد بود،سئوالی است که شاید پاسخ به آن در نخستین روزهای سال 97 مشخص نیست.

بازار معاملات این روزها تعطیل است.مشخص نیست که بعد از پایان تعطیلات دوم یعنی شنبه 18 فروردین چه تحولاتی در اقتصاد ایران رخ خواهد داد.اما پیامی که از بازارهای بین المللی می رسد،حکایت از ادامه روند افزایش قیمت دلار در بازار دارد.

بررسی ها نشان می دهد که افزایش قیمت ارز در ماههای گذشته تاثیر مستقیمی بر معاملات مسکن گذاشته است.اگرچه درابتدای دهه 90 و درست زمانی که شاهد جهش ارزی در اقتصاد بودیم،معاملات و ساخت و ساز مسکن راکد شد،اما آنطور که کارشناسان می گویند،اینبار افزایش قیمت ارز موجب تحرک سایر بازارها از جمله مسکن هم خواهد شد.

سال ۱۳۹۶ در بازار مسکن دو اتفاق بزرگ افتاد که همه معادلات را بهم زد؛اول افزایش تسهیلات خرید مسکن که سبب شد اثرپذیری این افزایش نرخ تسهیلات تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان مستقیم اثر خود را در بازار مسکن نشان دهد و دوم کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد که موجب شد سرعت رشد معاملات مسکن در شش ماهه دوم افزایش یابد.

 در واقع بازار مسکن در سال گذشته در شش ماهه اول شرایط رکودی را تجربه کرد و در شش ماه دوم ناگهان رشدها آغاز شد.

مسکن به روایت،مسکن عدد به روایت تحلیل

شاید خیلی ها که سال گذشته تحولات بازارها را رصد می کردند،برای ورود به بازار مسکن اندکی تامل کرده اند و منتظرند شرایط ابتدای سال جدید را هم بسنجند.

اگرچه هنوزمشخص نیست که در سال جدید چه اتفاقی خواهد افتاد،اما اگر مبنا را تحولات سال قبل قرار دهیم،امسال هم درامتداد سال قبل،بازار مسکن،می تواند بازار پررونقی باشد.

بررسی آمار سه ماهه پایانی سال 96  نشان می دهد که میانگین قیمت، ۷.۱۶ درصد و میانگین معاملات، ۵.۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

بررسی معاملات در شهر تهران در سه ماهه پایانی سال 96 نشان می دهد که بیشترین رشد قیمت در مناطق شمال شهر ایجاد شده است،اما بیشترین معاملات در مناطق دارای میانگین قیمت متوسط انجام گرفته است. این سه نشانه حاکی از آن است که هنوز در بیش از ۷۲ درصد سطح مسکونی شهر تهران قیمتها نسبت به سال 95 رشد کمتر از میانگین داشته و متناسب با توان اقتصادی اقشار متوسط است.

درچنین شرایطی بازار پیش بینی ها هم داغِ داغ است.برخی فعالان بازار مسکن مثل حسام عقبایی رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک می گوید:« تا پایان تابستان در حوزه خرید و فروش، حجم معاملات مسکن با رشدی 10 درصدی روبرو خواهد شد.»

برخی ها هم مثل مصطفی قلی خسروی رییس کنونی اتحادیه مشاوران املاک معتقد است:« سال 97 جهش قیمت مسکن نداریم.»

چراغ سبز دستمزد به بازار

ماراتن دستمزد در آخرین روزهای سال 96 در شرایطی به نتیجه رسید که بسیاری از پیش بینی های قبل از سال جدید را حالا زیر سئوال برده است.افزایش 19.8 درصدی مزد درسال 97 گرچه خبر خوشایندی برای کارگران محسوب می شود اما پیش بینی ها حکایت از چراغ سبز این میزان افزایش به بازار در سال جاری خواهد داشت.

در حالی که دولت افزایش حقوق کارکنان دولت را هم 10 درصد مصوب کرده،هر دو این عددها به بازارهای آتشین ارز،سکه و مسکن سال گذشته علامت خواهند داد.در اولین قدم،قیمت اجاره بها افزایش خواهد یافت.موضوعی که حسام عقبایی کارشناس مسکن هم درباره آن در آخرین روزهای سال 96 پیش بینی کرده است:« نقل و انتقالات در بازار اجاره‌بها از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و در ماه‌های خرداد تا شهریور پیک جابجایی مستاجران است. پیش بینی می‌کنیم میزان رشد اجاره‌بها منتطبق و متناسب رشد قیمت مسکن باشد و بیشتر از این رقم منطقی نیست.»

اگر مبنای افزایش میزان معاملات مسکن در شش ماهه دوم سال 96 را تحولات سایر بازارها بدانیم،حتما باید این فرض را هم بپذیریم که پرونده این تحولات تازه در اقتصاد ایران پیش از شروع تعطیلات بسته نشده است چه آنکه با خروج سـرمایه ها از بانک و ورود به دو بازار ثابت مسکن و سکه و ارز بازار در نیمه دوم سال آینده هم از این اتفاق متاثر است.

کارشناسان می گویند،جهش قیمت مسکن نمی تواند به نفع سرمایه گذاران تازه وارد باشد،زیرا به گفته آنها هجوم سپرده گذاران برای تبدیل سپرده به مسکن ارزان قیمت می تواند باعث ایجاد حباب در مسکن ارزان و متوسط قیمت شود. در شرایطی که مسـن هم اکنون نیز به طور کامل از رکود خارج نشده ،ایجاد حباب دیگر می تواند رکود در رکود را در این بازار رقم بزند. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    49 8
    خیلی خودتونو گول می زنید. هی جو الکی بدید
  • مجید AU ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    23 5
    خودتونوبه خواب زدیدمردم پول نون شب ندارندچه جوری بیان قسط بدند کو شغل کو درآمد بازارمسکن مستلزم اشتغال پایدارعزیزم
  • حمید A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    21 13
    قیمت ها پایین تر میاد بالاتر نمیره...راکد میمونه
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    18 7
    مقاله دکتر ادیب را در باره حباب قیمتی مسکن در نیمه دوم سال ۹۶ را بخوانید تا جواب سوالات خودتون رو که توی این متن آوردید بگیرید. خلاصه آن است که این حباب به زودی خواهد ترکید.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    6 12
    ساختمان سازی از راههای اشتغال در کشورهای جهان است .در کنار ساختمان سازی ۱۵۰ شغل بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود. اما در کشور ما دولت با گران کردن هزینه هایی مانند نظام مهندسی ، پروانه ساخت ، بیمه و مالیات کمر به نابودی این صنعت بسته است. آیا می دانید مالیات فروش مسکن هفده برابر شده، آیا می دانید بیمه ساختمان ۲۰ برابر شده. اگر آدم پولشو تو بانک بذاره و ربا بگیره سودش از ساختمان سازی و دردسراش بیشتره. نمی دانم چه تفکری در دولت حاکمه که می خوان پولها به بانک بره و اشتغال نابود بشه هر چند عملا شعارها عکس این مطلبه. مثل موضوع آلودگی هوا، تعرفه خودروهای هیبریدی و دولت
    • بی نام BE ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      6 2
      پس شماکسی هستی که رونق موردنظرمعاملات ملکیهاوبسازبفروشها روکه همان گرانی است باگوشت واستخوانت احساس کردی خداازشون نگذره که مسیرانقلاب اسلامی روخراب کردن
  • بی نام BE ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    25 5
    نهایتا قدرت خرید مصرف کننده نهایی تعیین کننده قیمت خواهد بود. چرا خودمون رو گول می زنیم؟ تا اواخر دهه 80 خانه دار شدن در کلانشهرهای این مملکت رویا محسوب نمیشد و وام بخش قابل توجهی از قیمت آپارتمان رو پوشش میداد. در حال حاضر تقاضای واقعی قدرت بالفعل شدن رو از دست داده. پس افزایش قیمت ناشی از سوداگری ناپایداره و با رکود سنگین روبرو میشه. رویاپردازی دلال ها و امکان انتشار آگهی رایگان منجر به بالارفتن سطح توقع فروشنده ها شد. اما ریزش قابل توجه معاملات در اسفند این پیغام روشن رو مخابره کرد که بازار کشش افزایش قیمت رو نداره. با فرا رسیدن اردیبهشت و روشن شدن پوچی وعده افزایش قیمت، فروشنده واقعی به شرایط واقعی بازار تن خواهد داد و شاهد کاهش حدود بیست درصدی قیمت ها خواهیم بود.
  • امید RO ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    9 25
    هر کسی پول نگه داره و خرید نکنه ضرر بزرگی خواهد کرد پول در مملکت ما ارزش نداره و روز به روز داره بی ارزش تر میشه فقط زمین و ملک بوده که همیشه بهترین و کم خطرترین سرمایه گذاری هستش و خواهد بود اونم فقط و فقط در تهران چون همه دارن یواش یواش به خاطر بیکاری و نبودن کار در شهر ها به تهران مهاجرت میکنن، ویلا در شمال کشور هم به خاطر زیاد شدن شهرستانیها در خرید ویلا ها و بوجود آمدن هزینه های خیلی کمتر در سفر های خارجی از مد افتاده.
    • کرامتی A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      23 2
      کجای کاری برادر من سال 95یک اپارتمان خریدم الان بعد از دوسال خواب سرمایه پول خرید خودم را هم بهم نمی دهند اصلا خریدار نیست فقط دلالها می خرند آنهم نصف قیمت
  • بی نام BE ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    2 10
    من خودم از اول سال دارم دنبال آپارتمان 70 تا 80 متری میگردم بخرم ولی واحد مناسب که ایراد کلی نداشته باشه پیدا نمیکنم ..اصلا سازنده‌ها خونه نساختن که بازار بخواد رونق بگیره وگرنه متقاضی زیاده...همشونم میگن دیگه صرف نمیکنه ..
  • بی نام BE ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    4 2
    ای کاش بر مافیای ساخت و ساز نظارت جدی هم باشد که سودش فقط برا سازندگان نباشه
  • بی نام BE ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    9 1
    وقتی ساز و کاری برای قیمت گذاری مسکن وجود نداره صرفا با گفتن رونق رونق بنگاه دارها شروع به افزایش قیمت واحدهای مسکونی میکنن، شما صرفا با یه بررسی می‌تونید ببینید توی یک منطقه مشخص چقدر قیمت‌ها متفاوت هست، به نظرم الان هم با ایجاد جو افزایش قیمت برخی از ترس گرانی بیشتر شروع به خرید میکنند ولی این رونق نمی‌تونه پایدار باشه چون افزایش قیمت باعث میشه عده بیشتری از خرید خونه جا بمونند
  • بی نام BE ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    11 1
    بازار مسکن از دو طرف عرضه و تقاضا تشکیل شده که در چهار سال گذشته به دلیل ناتوانی مالی طرف تقاضا بازار راکد و قیمت ها رو به کاهش بود اکنون به خاطر هیجانات کاذب ناشی از بودجه 97 می توان گفت در توان مالی طرف تقاضا که تغییری رخ نداده است که بتواند در بازار رونقی ایجاد کند بنابراین معاملات صورت گرفته تنها بین دلالهای نوپا و سوداگران تازه کار هست که آن هم با گذشت زمان و برگشت رکود مجدد مجبور خواهند شد با قیمتی زیر قیمت خریدشان بفروشند
  • بی نام BE ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    6 1
    سود بانکها کم شده مردم دارن کم کم شروع به خرید و فروش میکنن که همین باعث گرونی میشه.اما این شرایطی که الان اتفاق افتاد جلوی رشد مسکن رو گرفت.ولی به جاش دلار و طلا روز به روز گرونتر میشه.
  • بی نام BE ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    4 8
    اصلا بحث تقاضا و بحث رونق نیست وقتی شهرداری عوارضش رو هزار درصد اضافه میکنه وقتی پارکینگ پونزده میلیون تومنی میشه چهل و پنج میلیون تومن وقتی آهن هزار و پونصد تومنی میشه سه هزار و دویست تومن وقتی سنگ هفتاد هزارتومنی میشه دویست هزار تومن وقتی کنتور آب یک میلیون تومنی میشه چهار میایون تومن وقتی قیمت کلنگی سی درصد اضافه میشه وقتی قیمت دلار پنجاه درصد اضافه میشه و به نسبت اون قیمت جهانی آپارتمان با قیمت اون در ایران فاصله پیدا میکنه وقتی سود بانکی میشه پونزده درصد وقتی رهن خونه تو پنج سال صد و سی درصد رشد داشته .... با این همه دلیل مسلمه که خونه باید گرون بشه یعنی اصلا اونی که خونه شو به زیر پنجاه درصد بیشتر از قیمت نود و یک بفروشه یا خونش مشکل داره یا خودش .
  • بی نام BE ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    8 0
    این که مسکن رونق داشته باشه اشتباهه, بهترین کار این هست که صنایع و تولیدات قابل صادرات رو تقویت کنیم تا ارز آوری داشته باشیم با این روش با توجه به ورود ارز به کشور قیمت دلار و... کاهش پیدا میکنه هم اشتغال زیاد و پایداری ایجاد میشه
    • بی نام BE ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      7 4
      مسکن فقط و فقط گران شده است می فهمین مسکن گران شده است مسکن گران است گران ..
  • بی نام BE ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    8 4
    ما که پولمون به خرید نمیرسه ولی پایان این ماه قرارداد اجاره مون تموم میشه و صاحبخانه عزیز گفته 800 هزار تومان ناقابل باید بزاری روی اجاره ت. پول پیش هم قبول نمیکنه چون بانکها سود نمیدن. بقول یکی از بنگاه های معاملات املاک صاحبخونه ها پول مرغ و گوشت و همه چیو میخوان از مستاجر بگیرن. این است وضعیت ما
  • بی نام BE ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    10 2
    زا به راه کردن مردم آخر عاقبت نداره صاحبخانه محترم، دلال محترم، این قیمتها بی انصافیه ببین کجا جوابشو میگیری.
  • بی نام BE ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    6 1
    مقصر اون کسیه که میره 7میلیون پول اون واحد رو میده وگرنه فروشنده میتونه بگه متری 15میلیون . اونی که پول اضافی داره و به خودش فقط فکر میکنه نه بازار میره این پولارو میره. تاسف باره رفتار بعضی از مردم
  • بی نام BE ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    5 6
    چرا برخی منفی دادن نمیدونم این دوستمون دقیقا درست اشاره کرد به هر ملک به تناسب منطقه از یک تا دو میلیون اضافه شده وقتی هم به املاک مراجعه میکنی میگن فایل نداریم و هر روز گرونتر هم میشه و شما دلتون خوشه بازار از رکود درومده .خدا بازرار همه گرون فروش ها رو خراب کنه اللخصوص گرون فروش های مسکن رو
  • بی نام BE ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    10 1
    ما توی سیر کردن شکم بچه هامون گیر کردیم چه برسه به خرید یه خونه چند صد میلیونی با اقساط سنگین وام مسکن...
  • بی نام BE ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    4 10
    بله مسکن بهترین و مطمئن ترین راه سرمایه گذاری هست. به همین دلیل همیشه رشد قیمت در مسکن داریم. الان هم که اوضاع اکثر مردم تهران خوب هست. در تهران معاملات زیاد شده است.
  • بی نام BE ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    7 2
    با سلام. رونق که چه عرض کنم بلکه خیلی گرون شده . من تابستون میخواستم یه آپارتمان توی لویزان بخرم قیمتش متری ۵۶۰۰ بود. حالا بعد چند ماه همون آپارتمان شده متری ۷ تومن....
  • بی نام BE ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    10 1
    این اقتصاد بیمار است و با قرص کپسول بیماری سرطان خوب نمی شود
  • بی نام BE ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    11 0
    فقط قیمتها بالا می رود و اگر کسی وام هشتا د میلیونی هم که بگیرد به هیچ دردی نمی خورد چون بشتر از هشتاد میلیون ان خانه گران تر شده
  • بی نام BE ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    11 1
    اگر این کسانی که تا حالا در بخش مسکن تصمیم گیر بودند بروند منزلشان همه چیز درست خواهد شد
  • بی نام BE ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    7 4
    مسکن فقط و فقط گران شده است می فهمین مسکن گران شده است مسکن گران است گران ..
  • بی نام DE ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    6 10
    به دلیل سقوط مفتضحانه ارزش پول ملی ، سال 97 شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن خواهیم بود
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      14 1
      پول ملی کم ارزش بشود، زمین ملی افزایش ارزش نخواهد داشت. اتفاقا ریال با وجود کاهش ارزش، قابل تبدیل است ولی ملک و مسکن سرمایه ای قفل شده است که تنها روی کاغذ اارزش دارد و جلوی ورشکستگی را نمی گیرد.