رویدادهای نجومی اولین ماه پاییز را بشناسید

ایرنا نوشت: وقوع اعتدال پاییزی و همنشینی ماه با مشتری، زحل و مریخ همچنین دو بارش شهابی از مهم‌ترین رویدادهای نجومی در اولین ماه از فصل پاییز است.

جعفری عضو انجمن نجوم ایران در مورد رویدادهای نجومی مهرماه توضیح داد: روز اول مهر و با شروع فصل پاییز، اعتدال پاییزی واقع می شود که یکی از محل های تلاقی دایره البروج و استوای سماوی است.
اعتدال پاییزی در ستاره ‌شناسی به لحظه‌ ای گفته می ‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می‌ گذرد و به سمت جنوب آسمان می‌رود.
به واقع هر سال دو اعتدال بهاری و پاییزی رخ می دهد؛ از دیدگاه نجومی دایره البروج که مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین روی آسمان است با دایره بزرگ استوای آسمان که از امتداد استوای زمین و ترسیم آن بر کره آسمان بدست می آید، 23.5 درجه زاویه دارند. حاصل تقاطع این دو دایره (استوای آسمان و دایره البروج) دو نقطه تقاطع است که به نقاط اعتدالین مشهور بوده و یکی اعتدال پاییزی و دیگری اعتدال بهاری است.
اعتدال پاییزی در شرایطی صورت می گیرد که ساکنان نیمکره جنوبی زمین در آستانه فصل بهار هستند.
جعفری همچنین گفت: سوم مهر نیز شاهد بدر کامل ماه خواهیم بود که فرصت خوبی برای منجمان به ویژه برای عکاسی خواهد بود.
این کیهان شناس با اشاره به در پیش بودن بارش شهابی در 16 مهر افزود: بارش های شهابی مختلفی سالانه روی می دهد که منشا آن یک دنباله دار است، دنباله دارها تکه های عظیمی از سنگ و یخ هستند که در مدارهایی به دور خورشید حرکت می کنند.
ذرات جدا شده از این دنباله دارها در فضا معلق می مانند؛ وقتی زمین از میان توده ذرات به جا مانده از دنباله دارها عبور می کند، تعدادی از آن ها وارد جو زمین می شوند و در مجاورت اکسیژن زمین می سوزند که به این پدیده شهاب می گوییم. از آنجا که تعداد شهاب ها در این تاریخ های خاص بسیار زیاد می شود با نام بارش شهابی در عرف نجوم نامیده می شود.
این عضو انجمن نجوم ایران ادامه داد: بارش شهابی 16 مهر با عبور زمین از میان رد دنباله دار «جیاکوبینی زینر» به وقوع می پیوندد که به آن بارش شهابی اژدهایی می گویند و کانون این بارش در صورت فلکی اژدها قرار دارد.
وی یادآور شد: بارش های شهابی بدون نیاز به ابزار نجومی و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است؛ فقط باید خارج از شهر و جایی دور از آلودگی های نوری و در وضعیتی باشد که ماه کامل در آسمان نیست.

***مقارنه ماه با مشتری، زحل و مریخ
جعفری در مورد رویداد بعدی نجومی در مهرماه توضیح داد: مقارنه ماه با مشتری، زحل و مریخ از دیگر رویدادهای نجومی است که در مهرماه به وقوع می پیوندد.
این داور مسابقه نجومی استارکاپ در مورد پدیده نجومی مقارنه نیز گفت: مقارنه زمانی روی می دهد که هر دو جرم در آسمان از نظر ظاهری در فاصله ای کمتر از 7 درجه از یکدیگر قرار گیرند که موقعیت مناسبی از نظر رصد و عکاسی برای علاقمندان به نجوم است.
وی گفت: 19 مهر مقارنه ماه با مشتری، 22 مهر مقارنه ماه با سیاره زحل و 26 مهر مقارنه ماه با مریخ را داریم، از آنجا که مریخ سیاره سرخ رنگی است، مقارنه آن در کنار ماه با نوری که دارد فرصت بسیار مناسبی برای عکاسی به دست خواهد دارد.
جعفری افزو‌د: همچنین دو روز آخر مهرماه یعنی 29 و 30 مهر بارش شهابی جباری را داریم که منشا آن دنباله داری به نام هالی پی 1 است و کانون آن در صورت فلکی جبار که به این نام خوانده می شود.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =