۰ نفر
۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
به جای ممیزی افراد، ممیزی گوش بگذارید

فرید سعادتمند، آهنگساز می‌گوید اگر به جای ممیزی افراد به ممیزی گوش و خروجی بپردازیم موفق‌تر خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه «ساعت بیست و پنج»، شامگاه گذشته، جمعه، چهارم اسفند با حضور فرید سعادتمند، با موضوع موسیقی فیلم روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

سعادتمند در بخشی از این برنامه در مورد این موضوع که گوش مخاطبین برای شنیدن موسیقیِ درست تربیت نشده است، گفت: «اگر موسیقی فعلی را با دهه 50 مقایسه کنیم می‌بینیم از 100 قطعه در آن دوران 90 قطعه فاخر بود چه در موسیقی گلها و چه در سایر موسیقی‌ها. امروز اما علی‌رغم این که  نوابغی در این عرصه هستند اما از 100 کار، چند کار درست و فاخر است؟ در آن دوران در شوراهای تخصصی ادبی هر قطعه‌ای مجوز تولید نمی‌گرفت و اگر الان هم کمی وسواس داشته باشیم و از سطحی بودن بیرون بیاییم قطعا موفق‌تر خواهیم بود. اگر به جای ممیزی افراد به ممیزی گوش بپردازیم آثار بهتری تولید می‌شود. خوشبختانه هوش موسیقایی مردم هم بالا است و این، دستِ شوراهای سیاست‌گذاری و خوانندگان است که تلاش کنند سطحِ کار  را بالا ببرند.»

او ادامه داد: «امروز کارهای قوی کم نیستند اما این که چرا این گونه است برمی‌گردد به شورای سیاستگذاری شعر که بعضا به همه اشعار مجوز می‌دهد. موسیقی تنها نباید جذاب باشد بلکه قواعد هم باید در آن رعایت شود.»

سعادتمند در پایان تاکید کرد: «سطح سلیقه گوش موسیقی پایین آمده است. در گذشته در موسیقی کودک آثار فاخری داشتیم ولی الان به چه سمتی رفته‌ایم و مسائل مالی چقدر در این زمینه دخیل شده است؟ رجوع به دستگاه‌های موسیقی اهمیت دارد، این همه اذان گفته شده اما تنها اذان موذن‌زاده جاویدان شده است چرا که مبتنی بر دستگاه‌های ایرانی است. در کشورهای همسایه اگر کلام را گوش نکنیم، هویت  موسیقی کاملا مشخص است، در کشور ما هم این اتفاق در حال رخ دادن بود و باید سعی کنیم مجددا به همین سمت برویم. امروز اتفاقات خوبی می‌افتد و افراد توانمندی داریم اما اگر به جای ممیزی افراد به ممیزی گوش و خروجی بپردازیم موفق‌تر خواهیم بود.»

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =