۲ همایش امیدبخشِ محیط زیستی

در روزهای چهارشنبه نهم و پنج‌شنبه دهم اسفند «هشتمین نشست ملی شبکه‌های استانی سازمان‌های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی» در تهران برگزار شد. هم‌چنین در روز دهم اسفند «اولین اجلاس هم‌اندیشی وزارت نیرو با متخصصان علوم آب و محیط زیست» در تهران (پژوهشگاه نیرو) برگزار گردید. این دو همایش، از این نظر که جلسه‌ای نمایشی با سخنرانی‌های تکراری و نگاهِ از بالا به پایینِ مدیران دولتی نبود، بلکه فرصتی فراهم ساخت برای گفت‌وگوهای دوسویه میان مسوولان رسمی و صاحب‌نظران و کنشگران غیردولتی، بسیار ارزشمند بود.

در نشست سازمان‌های غیردولتی (پنج‌شنبه) ناصر مقدسی قائم‌مقام رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع، و کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در حدود چهار ساعت در کنار نمایندگان شبکه‌های استانی سازمان‌های غیردولتی (سمن‌ها) نشستند و در فضایی که هم نقد و هم تفاهم در آن بود، نظرها را شنیدند و نظر دادند. در این روز، محور گفتگوها بیشتر این بود که سازمان‌های غیردولتی، درمقام «حلقه‌ی پیوند» میان مردم و حاکمیت، با چه سازوکارهایی می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی کشور مؤثر باشند. نکته این که هیچ‌یک از دو طرف تردیدی نداشت که بی ‌وجود سازمان‌های غیردولتی و مشارکت مردمی نمی‌توان سرمایه‌های طبیعی کشور را حفظ کرد؛ بحث بر سر این بود که سمن‌ها چگونه وارد فرایند مشارکت شوند و علاوه بر دیدبانی و انتقاد و آگاه‌سازی، در باززنده‌سازی منابع طبیعی و به‌سازی محیط زیست کشور وارد شوند. یکی از پرسش‌های مهم نمایندگان سمن‌ها از مدیران دولتی این بود که چه هنگام نهادهای دولتی و دیگر بخش‌های حاکمیت تصمیم خواهند گرفت که نمایندگان سازمان‌های غیردولتی را در ارگان‌هایی مانند شورای عالی محیط زیست، کمیته‌های ارزیابی محیط زیستی، و کمیسیون تغییر کاربری اراضی عضو کنند.

در اجلاس هم‌اندیشی وزارت نیرو، اردکانیان وزیر نیرو و جمع بزرگی از مدیران ارشد این وزارتخانه از ساعت هشت صبح تا شش بعدازظهر، به «متن‌های سیاستی» متخصصان علوم آب و محیط زیست که بسیاری‌شان انتقادی هم بودند، گوش فرادادند. اردکانیان در سخنرانی‌های آغاز و پایانِ اجلاس، از حاضران قدردانی کرد و گفت «افتخار دارد که این گروه بزرگ از صاحبنظران، چنین فرصتی را برای چاره‌اندیشی در موضوع آب فراهم ساخته‌اند». او تأکید کرد که این اجلاس، «نه یک نمایش همکاری» بلکه وسیله‌ای برای شکل دادن یک ائتلاف در میان نخبگان دولتی و غیردولتیِ فعال در حوزه‌های آب و محیط زیست است. نکته‌ی کلیدی که هم در سخنان اردکانیان و هم در بیشترِ ارائه‌ها طرح شد، تأکید بر «مدیریت تقاضای آب» بود. یادآور می شود که تاکنون عرضه یا «تأمین آب» با سدسازی و حفر چاه و انتقال آب، سیاست اصلی وزارت نیرو بوده که مدافعان محیط زیست و جامعه‌های محلی به آن انتقاد داشته‌اند.

هر دو همایش یادشده، همان گونه که اردکانیان در اجلاس وزارت نیرو گفت، موجب افزایش امیدِ فعالان محیط زیست و مسوولان دولتی در این زمینه شد که برای کنار آمدن با شرایط سختِ کم آبی و برای اصلاح وضع محیط زیست کشور، راهی جز اعتمادسازی میان مردم و حاکمیت وجود ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =