ذاکریان: نیکی هیلی دوبار در شورای امنیت سیلی خورد

ایرنا نوشت: مهدی ذاکریان، کارشناس مسائل بین الملل و مدرس دانشگاه می گوید: یکی از یاران ترامپ که همانند او فکر می کند، نیکی هیلی است که سیلی محکمی را در دو مرحله در شورای امنیت سازمان ملل دریافت کرد.

ذاکریان، در گفت و گو با ایرنا درباره تغییرات جدید در دولت آمریکا و جایگزینی رکس تیلرسون با پمپئو در وزارت خارجه این کشور افزود: حضور مایک پمپئو یا هر فرد دیگری در صدر وزارت خارجه آمریکا نه تنها ماهیت حقوقی برجام که برگ ها و گوی های برنده ایران را نیز نمی تواند تحت تاثیر قرار دهد.

وی اظهار داشت: یک رییس جمهوری که شعارهای انتخاباتی خود را بر پایه شیوه های پوپولیستی در دستور کار قرار می دهد، از آنجا که این شعارها در عمل قابل اجرا و پیاده شدن نیستند، لذا گناه، خطا و ناتوانی را متوجه معاونان، وزیران، مشاوران و همکاران خود می کند.

وی افزود: رییس جمهوری آمریکا در دوران انتخابات شعارهایی داد که عملی نشد و نمی شود؛ شعارهای تبلیغاتی او مانند دیوار کشیدن بین مکزیک و آمریکا، ممنوعیت ورود اتباع برخی کشورها، خروج از سازمان جهانی تجارت، اعمال تعرفه های وسیع گمرکی و لغو برجام، قابلیت اجرا نداشت و ندارد. اکنون که این ادعاها عملی نیست، ترامپ دست به تغییر معاون، مشاور یا وزیر می زند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: تغییر وزیر خارجه آمریکا هم از همین جنس بوده و از این زاویه قابل تحلیل است.

ذاکریان گفت: ترامپ در واقع هیچ سیاستی نداشت و همگی شعار بوده است یعنی برنامه هایش علمی و مبتنی بر روابط بین الملل نبوده و غلط بوده است. سیاست و سیاست گذاری تعیین می کندکه برنامه و دستور کار یک کشور چیست، ترامپ دستور کاری نداشت و درباره کارهای دیگران اظهار نظر کرد.

**تیلرسون به این نتیجه رسید که نمی توان برجام را از بین برد

وی افزود: تیلرسون وقتی وارد وزارت خارجه آمریکا شد و در مسیر تعامل با جهان و جوامع بین المللی، رهبران و وزیران کشورهای خارجی قرار گرفت با حقایق بین المللی آشنا شد و به این نتیجه رسید که برجام محصول حقوق و روابط بین الملل است و نمی توان آن را نابود کرد.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: در حالی که ترامپ همچنان در توهمات خود گرفتار است و فکر می کند آمریکا و دنیا یعنی ترامپ، اما این گونه نیست و بازیگران دیگری در نظام بین الملل وجود دارند که می توانند آمریکا را متوقف کنند.
ذاکریان گفت: یکی از یاران ترامپ که همانند او فکر می کرد، نیکی هیلی است که سیلی محکمی را در دو مرحله در شورای امنیت سازمان ملل دریافت کرد.

وی ادامه داد: او یک بار تلاش کرد قطعنامه ای در خصوص نقض حقوق بشر در ایران، تصویب کند که 14کشور به آن رای منفی دادند و آمریکا فقط به قطعنامه خود رای داد. دومین بار هم درمورد قطعنامه یمن بود که فقط خواستند در آن در حد یک پاراگراف، به ایران اشاره کنند که نصف خط هم در شورای امنیت مورد پذیرش قرار نگرفت.

**ترامپ باید توهمات خود را عزل کند

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: حتی یاران نزدیک ترامپ هم در جامعه بین المللی در حال انزوا هستند، تیلرسون می خواست جامعه آمریکا را منزوی نکند و مقاومت او در این زمینه با فردی که توهمات خودبینانه دارد، در تعارض است، در نتیجه ترامپ او را عزل کرد. حال این که ترامپ باید نه واقعیات جامعه بین المللی که توهمات خود را عزل کند.

وی درباره تاثیر این تغییر درمورد برجام هم گفت: نباید این گونه ارزیابی کنیم که حیات سیاسی ایران وابسته به برجام است. برجام یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی بوده که آمریکا را به زانو درآورده است. اما ایران گوی های برندگی دیگری را هم در سبد خود دارد.

 رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور را برکنار و مایک پمئپو رییس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    1 0
    آقای مثلا مدرس دانشگاه , ترامپ به وعده های اقتصادیش عمل کرده و دیوار مکزیک هم در حال تکمیل شدن هستش , ابله ترین مردم کسیه که بخواد خودشو گول بزنه