راهکارهای نوین بر مبنای ارزیابی ‌های دانش‌بنیان برای توسعه گردشگری، دنبال شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های مختلف، دو هدف عمده را دنبال می‌کند، گفت: هدف اول، تبلیغ محصولات، کالا و خدمات حوزه گردشگری است که توسط برگزار کنندگان و ارائه‌ دهندگان، انجام شده و جنبه اقتصادی دارد و هدف دوم، حرکت جامعه هدف یا همان دریافت ‌کنندگان خدمات به سوی نقاط مختلف گردشگری است.

به گزارش خبرآنلاین؛ مهرداد سلطانی در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با اشاره به اینکه شهرستان‌ های استان، مشارکت فعالی در حوزه گردشگری داشته و به فراخور ویژگی‌ های محیطی و بومی، جشنواره‌هایی را برگزار کرده ‌اند، اظهار کرد: فرمانداران باید به‌ گونه ‌ای برنامه‌ریزی کنند که ضمن پرهیز از موازی ‌کاری و شناسایی پتانسیل‌ های واقعی شهرستان ‌ها، جشنواره‌ ها بر مبنای ظرفیت ‌ها و پتانسیل ‌ها برگزار شده و از حالت بالقوه به بالفعل درآید.
وی با تاکید بر توسعه معیارهای ارزیابی گردشگری برای رصد جشنواره‌ ها، افزود: مقایسه تعداد گردشگران و بازدید کنندگان نسبت به دوره‌ های قبل، یکی از این معیارهاست، اما گردش مالی و اقتصادی جشنواره‌ ها نیز یکی دیگر از معیارهای با اهمیت است که به متولیان کمک می‌کند که در کدام بخش‌ ها بیشتر سرمایه ‌گذاری کرده و کدام بخش، نیازمند کمک و تقویت برای توسعه و رونق مطلوب است.
سلطانی با اشاره به وجود محدودیت ‌ها در حوزه گردشگری برای برگزاری برخی از برنامه‌ ها، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نشاط اجتماعی، شادابی مردم، آموزش، ارتقای کیفیت زندگی، کمال انسانی و توسعه اقتصادی از اهداف گردشگری است، باید به این نکته توجه شود که مشکلات مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از خارج به کشور، تحمیل شده و سد راه توسعه گردشگری است. پس در داخل که شرایط همدلی و انسجام بیشتری حاکم است، نباید به ‌گونه ‌ای رفتار شود تا محدودیت‌ های موجود، تشدید و اضافه شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، با بیان اینکه استارت ‌آپ‌ های گردشگری، اتفاق مبارکی است که برای اولین بار رخ می‌دهد، ابراز کرد: استارت ‌آپ‌ ها، کسب و کارهای نوپایی بوده که فعالیت خود را عمدتا به صورت دانش ‌بنیان در حوزه‌ های مختلف آغاز می ‌کنند و دانش ‌بنیان بودن و توسعه سریع، دو ویژگی مهم استارت ‌آپ‌ هاست؛ چرا که با سرعت بسیار زیادی نسبت به شرکت ‌هایی که در روال سنتی خود پیش می ‌روند، در حال حرکت‌ هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید راهکارهای نوین بر مبنای ارزیابی‌ های دانش ‌بنیان برای توسعه گردشگری دنبال شود، ادامه داد: همین جشنواره‌ ها روزی استارت ‌آپ بوده ‌اند که امروز رونق پیدا کرده ‌اند، اما نام و برچسب استارت ‌آپ نداشتند، لذا با راهبرد برگزاری جشنواره‌ ها که یک فکر دانش ‌بنیان است، می‌ توان گردشگری را توسعه داد و به سرمایه ‌گذاری در این حوزه کمک کرد.
سلطانی با بیان اینکه خانه ‌های بومگردی نیز نوعی استارت ‌آپ است، گفت: تا 2 سال پیش، هیچ خانه بومگردی در استان وجود نداشت، در حالی که امسال تعداد این خانه ها در استان به 59 مورد رسیده و با؛ توجه به افزایش سریع، استان و کشور در سال‌ های آینده با تعداد فراوانی از این نوع خانه‌ ها مواجه می ‌شود؛ چرا که زیر ساخت‌ های کلی آن فراهم بوده و نیاز به حمایت مالی و فکری دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه به زودی، سرعت رونق کمّی خانه‌ های بومگردی به رونق کیفی منتقل خواهد شد، افزود: از هم ‌اکنون باید برای رتبه ‌بندی، درجه ‌بندی و ستاره ‌بندی این خانه ها، برنامه‌ ریزی شده و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به معرفی آنها پرداخت. هرچند بسیاری از خانه ‌های بومگردی به واسطه کیفی ‌سازی در سطح بین المللی مطرح هستند، اما باید توجه داشت که اگر در زمینه کیفی ‌سازی سایر خانه ‌ها برنامه ‌ریزی نشود، فرصت توسعه سریع به تهدید، تبدیل شده و مشکلات بعدی را ایجاد می ‌کند.
وی با بیان اینکه توسعه حمل ‌و نقل و گردشگری هوایی به ورود گردشگر کمک می ‌کند، اضافه کرد: گردشگری استان در سال‌ های گذشته، رونق زیادی پیدا کرده است؛ به گونه ای که باید به وظایف حوزه‌ های مختلف در کمک به رونق فرودگاه زنجان، توجه شده و با برگزاری جلسات مشترک و استفاده از ظرفیت حوزه‌ های مختلف به فعال شدن فرودگاه زنجان کمک کرد.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =