۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰

ایرنا نوشت: رئیس جمهوری روسیه علاوه بر اینکه خواستار مجازات عاملان قتل رئیس جمهوری دونتسک در شرق اوکراین شد، ابراز امیدواری کرد که عاملان و سازمان دهندگان این جنایت مجازات شوند.

به گزارش کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین در پیام تسلیتی به مناسبت ترور «آلکساندر زاخارچنکو» خاطرنشان کرد: آلکساندر رهبری واقعی، شخصی شجاع، قاطع و میهن پرست در دونباس بود و در زمانی دشوار به دفاع از مردم این منطقه پرداخت و مسئولیت بزرگی را بر دوش گرفت و مردم را هدایت کرد.

رئیس جمهوری روسیه در پیام خود خاطرنشان کرد: قتل ناجوانمردانه آلکساندر گواه دیگری است بر اینکه کسانی که راه ترور، خشونت و ارعاب را انتخاب کردند، نمی خواهند راه حل صلح آمیز و سیاسی برای مناقشه بیابند و قصد ندارند گفت وگوی واقعی با ساکنان منطقه جنوب و شرق اوکراین داشته باشند.

پوتین افزود: آنها به دنبال بی ثبات کردن اوضاع هستند تا منطقه دونباس را بزانو در آورند اما هرگز موفق نخواهند شد به اهداف خود دست پیدا کنند.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: امیدوارم که سازمان دهندگان و مجریان این جنایت به مجازات برسند.
پوتین در پایان بیانیه با ابراز تسلیت به بستگان زاخارچنکو و ساکنان منطقه دونباس خطاب به آنها تصریح کرد: روسیه همواره با شما خواهد بود.

همچنین «ماریا زاخارووا» لحظاتی پس از انتشار خبر کشته شدن «الکساندر زاخارچنکو» براثر یک انفجار در رستورانی در مرکز دونتسک، گفت: کی یف در بیشتر موارد از چنین روش هایی برای حذف مخالفان خود استفاده می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: دولت اوکراین به جای اجرای موافقت نامه مینسک و پیدا کردن راه هایی برای حل و فصل درگیری های داخلی، با اجرای سناریو تروریستی به دنبال تشدید کردن وضعیت دشوار موجود در منطقه است.

وی گفت: به نظر می رسد دولت کی یف نه تنها به دنبال تحقق وعده صلح نیست بلکه بر اساس شواهد به قتل عام مخالفان خود روی آورده است.

آلکساندر زاخارچنکو رئیس جمهوری منطقه دونتسک امروز بر اثر انفجار بمب در کافه ای به نام «سپار» در مرکز دونتسک جان خود را از دست داد.

گفته شده در این انفجار وزیر درآمد و حقوق جمهوری خلق دونتسک نیز حضور داشت که به شدت مجروح شده است.

ماموران امنیتی چند نفر را پس از انفجار بمب دستگیر کردند و گفته می شود آنها خرابکار اوکراینی بودند.

رسانه های اوکراینی به نقل از دستگاه امنیتی اوکراین اعلام کرده اند که شبه نظامیان یا سرویس امنیتی روسیه در پشت این ترور قرار دارند.

مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس از ماه آوریل سال 2014 آغاز شد و ساکنان روس تبار این منطقه به اعتراض علیه دولت مرکزی در کی یف پرداخته و جدایی دو منطقه دونتسک و لوهانسک از اوکراین و ایجاد حکومت مستقل در آن را اعلام کردند.

درگیری ها در این منطقه دو سال پیش با امضای توافقنامه مینسک و برقراری آتش بس نسبی پایان یافت.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =