شخصیت‌های سیاسی جهان و رسانه‌های مطرحی چون شبکه خبری «سی‌ان‌ان» و روزنامه های «فایننشال تایمز»، «نیویورک تایمز»، شبکه خبری «سی‌ان‌بی سی»، پایگاه خبری «بلومبرگ» و شبکه خبری «فاکس بیزینس» کنفرانس ریاض را به دلیل قتل احتمالی «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی، تحریم کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سی ان ان روز پنجشنبه تصاویری از یک افسر عالی رتبه سعودی را منتشر کرد که گفته می شود، "طراح" عملیات صورت گرفته علیه جمال خاشقچی است؛ یک افسر عالی‌رتبه در سرویس "ریاست اطلاعات عمومی عربستان" که از نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است. (اینجا)

این در حالی است که فشارهای بین المللی به عربستان سعودی بر سر پرونده خاشقچی روز به روز در حال افزایش است. رسانه ها در ساعات پایانی روز پنجشنبه اعلام کردند که وزیر خزانه داری آمریکا در نهایت متعاقب فشارها، از رفتن به کنفرانس ریاض منصرف شده است.

پس از انصراف ده ها مدیرعامل شرکت های فناوری بزرگ آمریکا و جهان از حضور در کنفرانس موسوم به داووس صحرا در عربستان، وزیر خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که در این کنفرانس شرکت نمی کند.

منوچین در روزهای اخیر به دلیل متهم بودن مقام های عربستان در قتل احتمالی «جمال خاشقچی» روزنامه نگار ناپدید شده سعودی، تحت فشار افکار عمومی داخلی و بین المللی برای انصراف از شرکت در این کنفرانس بود.

وزیران اقتصادی و بازرگانی انگلیس، فرانسه و هلند نیز پیشتر انصراف خود را از شرکت در این کنفرانس که به «داووس صحرا» مشهور است، اعلام کرده اند.

دهها تن از مدیران عامل و مقام های بلندپایه شرکت های برتر فناوری جهان و موسسه های بین المللی از جمله کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول، دارا خسروشاهی مدیر عامل شرکت بین المللی تاکسیرانی «اوبر» اعلام کرده اند که در این کنفرانس شرکت نمی کنند. (اینجا)

«جان فلینت» مدیر اجرایی بانک « اچ اس بی سی» (شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی)، «بیل وینترز» مدیر اجرایی «استاندارد چارتر» (شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری) به همراه «تیجان تیام» مدیر اجرایی بانک سوئیس کردیت در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان که قرار است بین روزهای 23 تا 25 اکتبر (یکم تا سوم آبان ماه) در عربستان برگزار شود، حضور نمی یابند.

رئیس جمهوری فرانسه گفت که تا روشن شدن وضعیت پرونده خاشقچی، سفرهای سیاسی به عربستان از جمله سفر وزیر اقتصادش به کنفرانس داووس صحرا را تعلیق کرده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل به وضعیت نامعلوم جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده سعودی اشاره کرد و گفت: در شرایط جاری تصمیم به تعلیق برخی سفرهای سیاسی (به عربستان) گرفتیم.

مکرون

وی تاکید کرد که سفر «برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه به کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» که هفته آتی در عربستان برگزار می شود نیز لغو شده است.  مکرون همچنین گفت که ترزا می نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و مارک روت نخست وزیر هلند را در جریان این تصمیم خود قرار داده است.

در همین حال وزیر خارجه آمریکا گفت که از کاخ سفید خواسته تا چند روز دیگر به عربستان برای تکمیل تحقیقات پیرامون ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی فرصت دهد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به عربستان و ترکیه پیرامون ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی خواستار ارائه فرصت بیشتری به مقام های سعودی شد. پمپئو گفت که از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواسته که چند روز دیگر به عربستان فرصت دهند تا تحقیقات پیرامون خاشقچی را تکمیل کرده و کاخ سفید نیز درک کاملی از اوضاع به دست آورد.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا

این در حالی است که پایگاه اینترنتی شبکه خبر.7 ترکیه روز چهارشنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که بر اساس اخبار دریافتی از منابع موثق، اسناد صوتی زیادی مربوط به ضرب و شتم خاشقچی در اختیار ماموران قضایی ـ امنیتی ترکیه قرار دارد که در یکی از موارد محمد العتیبی سرکنسول عربستان از ماموران بن سلمان می خواهد که هر گونه اقدام علیه خاشقچی را بیرون از کنسولگری انجام دهند. (اینجا) 

سفر پمپئو به عربستان و ترکیه در حالی صورت گرفت که برخی ناظران و کارشناسان طی روزهای اخیر اینگونه تحلیل کردند که توافقاتی میان سه طرف رخ داده و درز قطره چکانی اطلاعات نیز حکایت از همین مسئله دارد. (اینجا) و (اینجا)

روزنامه فیگارو به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: شاهزاده خالد بن سلمان سفیر عربستان در واشنگتن به این سمت (ولایتعهدی) منصوب شده است و این بدان معنا است که محمد بن سلمان ولیعهد (کنونی) پست خود را ترک خواهد کرد اما این امر فوری نخواهد بود بلکه در میان مدت اتفاق خواهد افتاد. (اینجا)

فیگارو افزود: در پرتو فشارهای بین المللی روز افزون به خاطر ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی، هیئت بیعت از چند روز پیش با اهتمام فراوان کار بررسی پرونده محمد بن سلمان را شک و تردیدهایی درباره او وجود دارد، آغاز کرده است.این روزنامه نوشت که این خبر را از یک منبع سعودی در ریاض تایید کرده است. (اینجا)

آخرین خبرها و تصاویر از عاملان جنایت
سی ان ان روز پنجشنبه تصاویری از یک افسر عالی رتبه سعودی را منتشر کرد که گفته می شود، "طراح" عملیات صورت گرفته علیه جمال خاشقچی است؛ یک افسر عالی‌رتبه در سرویس "ریاست اطلاعات عمومی عربستان" که از نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است. (اینجا)

تصاویر قاتلان خاشقچی

هنوز مشخص نیست که آیا ولیعهد در جریان اجرای این عملیات بوده است یا خیر. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است شاهزاده محمد بن سلمان داشتن هرگونه اطلاعات در مورد حوادث کنسولگری را تکذیب کرده است. 

بنابر اعلام منابع ترکیه‌ای، «مشعل سعد البوستانی» یکی از ۱۵ مظنون قتل جمال خاشقچی، در تصادفی مشکوک با خودرو کشته شده است.

به نقل از روزنامه ترکیه‌ای ینی شفق، مشعل سعد البوستانی، یکی از 15 مظنونی که در ماجرای کشته شدن احتمالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول نقش داشته است، در یک تصادف مشکوک [در عربستان] کشته شده است. 

گزارش‌ها حاکی از آن است البوستانی که دارای درجه ستوانی از نیروی هوایی سلطنتی عربستان بود، احتمالا برای جلوگیری از برملا کردن جزئیاتی از این ماجرا کشته شده است. (اینجا)

هیچ جزئیاتی درباره چگونگی تصادف البوستانی در دست نیست. البوستانی در ساعت 1:45 دقیقه دوم اکتبر به وقت محلی وارد ترکیه شد. او در ابتدا ساعاتی را در گراندهتل وایندام، در نزدیکی کنسولگری عربستان اقامت داشت و در ساعت 9:46 دقیقه شب به وقت محلی با یک جت اختصاصی متعلق به شرکت هوایی اسکای پرایم، ترکیه را ترک کرد. (اینجا)

سی ان ان روز پنجشنبه تصاویری را منتشر کرد که شماری از اعضای تیم مشکوک سعودی را نشان می دهد. در تصویر ذیل، "مطرب" یکی از آنها در حال چک اوت کردن از هتلی است که در نزدیکی کنسولگری عربستان قرار دارد. 


چمدان های هیئت مشکوک سعودی

مطرب

تصویر پاسپورت الزهرانی، یکی دیگر ازاعضای تیم مشکوک سعودی

لازم به یادرآوری است خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است. برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقچی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است. (اینجا)

خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.

واشنگتن پست روز پنجشنبه آخرین مقاله جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را پس از ناپدید شدن او منتشر کرد که وی در آن نوشته بود: کشور‌های عربی بیش از هر چیز به آزادی رسانه نیاز دارند. من چندی پیش در اینترنت گزارش سال ۲۰۱۸ "آزادی در جهان" را که موسسه "خانه آزادی" منتشر کرده است، مطالعه می‌کردم و به واقعیت تلخی رسیدم.

بر اساس این گزارش، تنها کشور عربی جهان که به عنوان کشوری آزاد طبقه بندی شده تونس است. اردن، مغرب و کویت در رده‌های بعدی هستند و در طبقه "حدودا آزاد" قرار گرفته اند. بقیه کشور‌های عرب در این طبقه بندی به عنوان "غیر آزاد" دسته بندی شده اند. مشروح مقاله را اینجا بخوانید

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    24 1
    حالا ببینید که وقتی یک فعال سیاسی خارج از کشورش کشته می شه حکومت آن کشور و به تبعیت از آن مردم آن کشور چقدر تحت فشار سیاسی قرار می گیرند. بدبختی عربستان اینه که خاشقچی را داخل کنسولگری خودش کشته وگرنه از این قتل های سیاسی زیاد در گوشه و کنار اتفاق می افته.
    • بی نام DE ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
      7 8
      مشكل عربستان اينه نوكر غرب هست مثل روسيه و كره شمالي دشمن غرب بود جرات نمي كردند سوارش بشوند از اين قتل هاي سياسي تا بخواهي در اين كشورها هست ولي مكرون و دوستانش جرات نمي كنند به انها حرفي بزنند
  • بی نام DE ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    0 0
    غرب ب ما هم چنین تهمتهایی زده حتی همان خبرگزاریهای مهم
  • ناشناس A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    3 0
    حتی اگر اردوغان ملاحظه آبروی بن سلمان را با دریافت یک باج هنگفت که کاهش 40 درصدی ارزش لیر را جبران خواهد کرد بکند و ترامپ که دغدغه 100 هزار فرصت شغلی معامله تسلیحاتی با عربستان را دارد ماله بدست گیرند و چهره خونبار نظام سعودی و در راس آن ولیعهدی که ستاره بخت آن خیلی زود غروب کرد ترمیم کنند باز هم کار از کار گذشته تصور کنید کدام رهبر اروپایی حاضر خواهد شد به ریاض سفر کند و دستان خون آلود ایشان را بفشارد و حتی اگر وی با چمدان پر از دلار برای خرید سرویس توالت و حمام هم اقدام به سفری خارجی کند کدام کشور حاضر به میزبانی از آن خواهد بود
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    13 0
    اینها همگی موقت هست ..صرفا به افکار عمومی بگن که مثلا دارند واکنش میدن.اما تا چند روز دیگه انگار که هیچ اتفاقی نیوفتاده
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    5 0
    یعنی الان تو عربستان دیگه کسی نمیتونه پوشک بخره و فشار تحریمها شدید شده ؟؟