ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور فیلیپین در انتقادی نادر از چین خواهان آن شد که پکن در رفتارش در دریای چین جنوبی بازنگری کند و این حق را ندارد که جلوی تحرک هواپیماها و قایق‌های خارجی که از کنار جزایر مصنوعی این کشور در آب‌های مورد مناقشه عبور می‌کنند، بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین اظهار امیدواری کرد: چین رفتارش را اصلاح کرده و دست از ایجاد محدودیت برای تحرکات بردارد؛ چراکه این محدودیت‌ها می‌تواند منجر به رویارویی از جمله با آمریکا شود.

او گفت که از این لحاظ فیلیپین به حد کافی نزدیک این منطقه است که خطر این اتفاق متوجه آن نیز شود.

دوترته در سخنرانی خود گفت: آنها (چینی‌ها) باید در این رفتار بازنگری کنند چون ممکن است روزی منجر به نقطه اشتعال درگیری‌ها شود.

وی افزود: شما نمی‌توانید یک جزیره خلق کنید. شما می‌گویید که این جزیره ساخته دست انسان است و بنابراین حریم هوایی روی این جزیره مصنوعی نیز متعلق به شماست. این اشتباه است چون این آب‌ها از نظر ما جز دریاهای بین‌المللی هستند و حق عبور و مرور بدون مشکل از این آب‌ها باید تضمین شود.

وزارت خارجه چین هنوز در این خصوص اظهارنظری نکرده است.

این در حالی است که رئیس‌جمهور فیلیپین سیاست تعامل با چین را نیز در پیش گرفته به این امید که بتواند میلیاردها دلار را از این کشور در قالب سرمایه گذاری یا وام یا اشکال دیگر جذب کند.

او با انتقادهایی که از خودش درخصوص تسلیم شدن در برابر فشارهای چین و یا واگذار کردن حاکمیت فیلیپین می‌شود،‌ مخالفت کرده است.

با این حال دوترته به جای آنکه چین را مقصر ساخت و نظامی کردن این جزایر در آب‌های مورد مناقشه بداند، گفت: آمریکا به دلیل عدم جلوگیری از ساخت این جزایر به هنگام آغاز ساخت آنها مقصر است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =