«خبرجنوب» نوشت: اعضای شورای شهر شیراز از بافت تاریخی شیراز بازدید کردند.

كنار درب خانه برروي يك تابلو رنگ و رو رفته، نام خانه و تاريخ ثبت ملي آن درج شده. وارد كه مي شويم دنيايي از تاريخ گذشته جلو چشم هايمان رژه مي رود. شايد اگر سازنده خانه صدرجهرمي مي دانست زماني مي رسد كه خانه اي كه او با هزار اميد و با استفاده از هنر دست بسياري از معماران و هنرمندان ساخته، در معرض تخريب قرار مي گيرد، ديگر اين قدر برروي ساخت آن با استفاده از بهترين هنرمندان شهر گل و بلبل تاكيد نمي كرد. خانه اي كه به همراه تعدادي از خانه هاي تاريخي و ميراثي بافت تاريخي شهر هر لحظه بيم آن مي رود كه آنها نيز به سرنوشت چند خانه ميراثي ديگر كه در اين محل تخريب شده، دچار شوند؛ نكته اي كه در بازديد رئيس شوراي شهر و جمعي از اعضاي شوراي شهر شيراز از خانه هاي تاريخي، توسط تعدادي از ساكنان اين محل بر آن تاكيد شد.
صاحب خانه صدرجهرمي- يكي از خانه هاي تاريخي در معرض تخريب- در اين رابطه گفت: مدت هاست كه آب، برق و گاز خانه قطع شده و در معرض ويراني است، اما شهرداري به ما اجازه تعمير و جلوگيري از تخريب بيشتر را نمي دهد؛ نه اجازه فروش داريم و نه تعمير.
وي افزود: تاكنون هيچ كدام از مسئولان براي رفع مشكلات بافت تاريخي هيچ كاري انجام نداده اند.
هادی شهدوست شهردار منطقه 8 بافت تاريخي و فرهنگي شيراز هم گفت: از 4 تا 5 سال قبل به ما اعلام شد چون طرح توسعه حرم در حال اجراست بايد از حرم نيز استعلام درباره ساخت وساز در اين محدوده دريافت شود.
صاحب يكي از خانه هاي تاريخي كه در واقع بخش اندروني خانه معروف به «حسني اردكاني» است نيز در اين رابطه گفت: براي خريد اين خانه كه داراي معماري منحصربه فردي است مسئولين مربوطه به ما پيشنهاد متري يك ميليون تومان را كردند كه خيلي قيمت پاييني است و با اين مقدار پول نمي توانيم در جاي ديگري خانه اي براي خودمان خريداري كنيم.
يكي از سرمايه گذاران بافت تاريخي و فرهنگي شهر شيراز كه به گفته خودش تاكنون 30 خانه را به همراه شركايش خريده و 10 مورد از آنها را نيز بازسازي كرده، در اين رابطه اظهار کرد: براي تملك و تخريب خانه ها ابتدا مسئولين آنها را اولويت بندي مي كنند و با توجه به اينكه اكثر خانه ها مربوط به ورثه است، در مرحله اول، خدمات عمومي مانند آب، برق و گاز خانه ها قطع مي شود و اطراف خانه را نيز تخريب مي كنند و سپس نامه اي براي ورثه مي فرستند كه بايد ظرف مدت يك هفته براي تعيين تكليف اقدام نمايند وگرنه مورد به دادگاه مي رود و بعد مي گويند كه طبق دستور العمل، آنها خانه ها را متري 700 هزار تا يك ميليون تومان مي توانند خريداري كنند.
حميدرضا جهان بكام افزود: پس از آن در صورت مخالفت صاحب خانه، ابتدا اطراف محل را پر از نخاله كرده يا درب خانه را آتش مي زنند تا معتادان راحت بتوانند رفت وآمد كنند و از طرفي اجازه ساخت وساز هم نمي دهند و در نهايت عرصه را چنان بر مالك خانه تنگ مي كنند كه او راهي جز فروش با قيمتي كه آنها مي گويند را نداشته باشد.
احمد تنوري، رئيس كميسيون حقوق شهروندي شوراي شهر شيراز هم در حاشيه بازديد از يكي از خانه هاي تاريخي و قديمي مربوط به دوره صفويه كه به گفته يكي از كارشناسان ميراث فرهنگي، تنها خانه در بافت تاريخي بوده كه داراي بادگير است نيز گفت: ويژگي خانه هاي مربوط به دوران قاجاريه و پهلوي در تزئيناتي است كه در آنها به كار برده شده، حال آنكه بناهايي مانند اين خانه كه مربوط به پيش از قاجار است و تزئينات خاصي ندارد از نظر تاريخي داراي ارزش بيشتري است و حتي اگر به همين شكل كه تخريب شده نيز نگهداري شود، ارزش دارد.
رئيس شوراي اسلامي شهر شيراز نيز هنگام گرفتن عكس يادگاري در خانه عطروش- از خانه هاي تاريخي- به شوخي گفت: بگذاريد تا اينجا را تخريب نكرده اند لااقل يك عكس بگيريم.
سيداحمدرضا دستغيب در حاشيه بازديد اعضاي شوراي شهر از منطقه تاريخي و فرهنگي شيراز و تعدادي از خانه هاي تاريخي و ميراثي افزود: منطقه تاريخي و فرهنگي شهر شيراز از گذشتگان براي ما به ارث رسيده و حتي بخشي از آن مربوط به دوره زنديه است و بايد حفظ اين بافت با همان هويت مدنظر باشد.
وي تصريح كرد: طرح توسعه حرم هم اكنون در شوراي عالي شهرسازي در دست بررسي است و معتقديم بايد ضمن تعامل با متوليان توسعه، با حفظ حرمت حرم و حفظ حريم بافت، اين طرح اجرا شود و كارها به گونه اي پيش رود كه بافت دچار آسيب نشود.
وي با گلايه از شهردار و فرماندار شيراز، استاندار فارس و مسئولين ميراث فرهنگي كه از آنها براي اين بازديد دعوت به عمل آمده بود اما حضور نيافتند، افزود: براي حراست از بافت تاريخي و فرهنگي شهر تنها به حرف و شعار بسنده نمي كنيم و مي خواهيم براي حفظ بافت كار كنيم و حتي اگر نياز باشد جلو لودرها مي خوابم و نمي گذارم اين بافت تخريب شود. بافت تاريخي و خانه هاي آن زماني محل زندگي بسياري از بزرگان جنوب كشور بوده است.
دستغيب گفت: در اين راستا جا دارد تمامي متوليان فرهنگي، فرهنگ دوستان، مسئولين، مردم شهر و خبرنگاران براي حفظ بافت تاريخي- فرهنگي شهر، ما را ياري دهند، اما رويكرد ما در حفظ بافت به گونه اي است كه اين كار با حفظ حريم حرم انجام گيرد.
وي درباره برخي مشكلات مردم از جمله عدم صدور مجوز تعميرات در اين محل توسط شهرداري، اظهار کرد: در حال حاضر اجازه تعميرات جزئي صادر مي شود و به دنبال پيگيري براي انجام تعميرات كلي هستيم.
رئيس شوراي اسلامي شهر شيراز درباره طرح شورا براي احياي بافت نيز گفت: آبادشدن بافت مرهون آن است كه مردم به بافت بازگردند. به عنوان مثال من خودم بسيار تمايل دارم به بافت بازگردم و حتي خانه پدري ام را خريداري و تبديل به موزه اي براي خاندان دستغيب كنم و مطمئن باشيد شوراي شهر محكم پاي دفاع از بافت تاريخي و فرهنگي شهر ايستاده است.
وي افزود: رويكرد شورا به بافت تنها ساخت هتل نيست بلكه ما معتقديم بافت بايد نوسازي و احيا شود و بخشي از آن هتل، بخشي موزه و بخشي هم خانه هاي خود مردم باشد كه با اين كار، زندگي به بافت بازمي گردد.
دستغيب گفت: توسعه بافت به چند فاكتور بستگي دارد كه اولين مورد، بحث امنيت، دوم نظافت و پاكيزگي و سوم حضور سرمايه گذاران و اجراي پروژه هاي مختلف در بافت است.
دستغيب در پاسخ به يكي از ساكنان محله بيات كه خطاب به وي گفت ما در محله خود گردشگر مي خواهيم نه معتاد، اظهار کرد: وقتي زندگي به محل بازگردد و گردشگران به اين بافت بيايند، معتادين نيز از اينجا خواهند رفت.

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =