کاهش کیفیت برخی پروژه های عمرانی در فارس به بهانه کمبود نقدینگی

«خبرجنوب» نوشت: مدیر نظام فنی و اجرایی فارس هشداد داد شرکت های پیمانکار در زمان فروش اسناد خزانه و اوراق مشارکت مراقب باشند سودشان به جیب واسطه ها نرود.

محسن ربانی زاده اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی، عمده تخصیص اعتبار پروژه های عمرانی به صورت اسناد خزانه و اوراق مشارکت است که این موضوع برای عوامل اجرایی به ویژه پیمانکاران کوچک مشکلاتی به همراه داشته است.
وی تصریح کرد: متاسفانه این پیمانکاران به دلیل نداشتن تجربه لازم، اسناد دریافتی را با نرخ تنزیل نا مناسب در بازارهای رسمی فروخته تا نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.
مدیر نظام فنی و اجرایی فارس به این پیمانکاران توصیه کرد با استفاده از مشاوره انجمن های تخصصی مربوط به رسته فعالیت خود و با بهره گیری از شرکت های مجرب در این زمینه، اسناد خزانه و اوراق خود را از مبادی قانونی عرضه کنند تا حق الزحمه واقعی آنها توسط واسطه ها ضایع نشود.
ربانی زاده اظهار داشت: در کمیته آموزش شورای فنی استان به گونه ای برنامه ریزی شده تا ضمن برگزاری دوره های آموزشی، شرکت های پیمانکاری و مشاوره با ضوابط و مقررات جدید و همچنین موضوعات و چالش های موجود در عرصه فنی و اجرایی کشور و حتی چارچوب صدور خدمات فنی و مهندسی خارج از کشور آشنا شوند.
مدیر نظام فنی و اجرایی استان فارس خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد پروژه های عمرانی و محدودیت های اعتباری موجود، چند سالی است که مشکلاتی در روند اجرایی پروژه ها ایجاد شده است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی براساس وظیفه ای که در رفع موانع بر عهده دارد همواره تلاش کرده تا از راه های مختلف و تهیه ضوابط و بخشنامه های مربوطه ثبت به ارایه راه های لازم برای رفع موانع و مشکلات موجود در این زمینه اقدام کند.
ربانی زاده مهم ترین اقدام های صورت گرفته در این زمینه را اتخاذ سیاست جذب سرمایه گذار برای مشارکت در ساخت به شیوه های مختلف و یا واگذاری پروژه های عمرانی در دست اجرا و پروژه های به بهره برداری رسیده ذکر و اظهار امیدواری کرد که در سال جاری با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین مشارکت بخش خصوصی و انجمن های صنفی و تخصصی گام های موثری در این زمینه برداشته شود.
ربانی زاده البته به این نکته نیز اشاره کرد که هیچ پیمانکاری حق ندارد به بهانه مشکلات مالی و نبود و کمبود نقدینگی نسبت به کیفیت اجرای پروژه ها بی اعتنا باشد.
ربانی زاده گفت: متاسفانه در برخی پروژه ها، به بهانه مشکلات مالی شاهد کاهش کیفیت اجرا هستیم که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نبوده و کیفیت با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست.
وی با تاکید بر این که بر اساس ضوابط و مقررات با شرکت هایی که در کیفیت پروژه ها اهمال کنند برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در شرایط فعلی چنانچه شرکت های پیمانکارانی از پشتوانه و توان مالی خوبی برخوردار نیستند نباید در مناقصات شرکت کنند.
مدیر نظام فنی و اجرایی استان فارس تاکید کرد: دستگاه های اجرایی در زمان واگذاری پروژه ها باید با توجه به منابع اعتباری پیش بینی شده برای پروژه، نسبت به ارزیابی صحیح از توان پیمانکاران دقت ویژه ای داشته باشند.
ربانی زاده گفت: اگر قرار است به دلیل کمبود نقدینگی پروژه ای ضعیف اجرا و یا نیمه کاره رها شود بهتر است که عملیات اجرایی این پروژه ها از همان ابتدا متوقف گردد.
وی در خصوص افزایش قیمت مصالح و بالا رفتن هزینه تمام شده اجرای پروژه ها گفت: با توجه به نوسانات قیمتی اخیر مصالح و بالا رفتن هزینه اجرای پروژه های عمرانی پیش بینی می شود از طریق مراجع ملی، تصمیمات لازم در خصوص قراردادهای مقطوع اتخاذ و در قیمت ها بازنگری شود.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =