بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیوانات اهلی در طالقان کنترل شد

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه از کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز و منطقه طالقان در بین حیوانات اهلی خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین علی اصغر شریفی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی که صبح امروز در محل این اداره برگزار شد، اظهار داشت: دامپزشکی با بهداشت و سلامت مردم مرتبط است و نقش مهمی در تغذیه و سلامت انسان دارد.

وی افزود: بیماری‌هایی مانند شاربن، سل، برسلوز و تب کریمه کنگو تا حدودی زیادی کنترل شده و هر دام سالانه بین 6 الی 7 بار در استان مورد معاینه قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه جمعیت گوسفند استان بین 350 تا 500 هزار در فصول مختلف است، بیان کرد: بالغ بر 293 هزار گوسفند و بز واکسیناسیون تب برفکی شدند که این موضوع ادامه دارد

شریفی با اشاره به مثبت شدن تلفات طاعون نشخوار کنندگان کوچک در حیات وحش طالقان عنوان کرد: به خاطر کنترل این بیماری بالغ بر 93 هزار راس دام در کرج، طالقان و ساوجبلاغ واکسینه شده است و بیماری در حیات وحش تحت کنترل است و در گله‌های کل و قوچ تلفات نداشتیم و ستاد بحران استان در همان روز اول بعد از بروز طاعون نشخوارکنندگان تشکیل جلسه داد و در این زمینه پیشگیری‌های لازم انجام شد.

وی با اشاره به واکسیناسیون فوق حاد پرندگان در استان البرز،گفت: البرز استان پایلوت انتخاب شد و تا امروز بالغ بر سه میلیون دز واکسن در این حوزه استفاده شده و هیچ بیماری بعد از واکسیناسیون در استان البرز بروز نکرده است و همزمان با این واکسیناسیون بازدیدها و اقدامات خود را افزایش دادیم و بالغ بر 40 هزار آزمایش بر نمونه‌های فعال در مزارع انجام شده و گزارشات روزانه و ساعتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه بحث نظارت بر مواد غذایی و پروتئینی استان البرز موضوع مهمی است که به آن توجه شده است، تصریح کرد: در سال جاری این موضوع با 210 فقره ارجاع پرونده به دستگاه قضایی پیگیری شده و فراورده‌های خام دامی کشف شده 56 تن بوده و بیش از 25 تن از این مقدار معدوم شده که با تلاش مدیرکل تعزیرات حکومتی و دادستانی استان البرز بوده است.

شریفی با اشاره به واردات گوشت گرم از فرودگاه پیام البرز و نظارت‌ها بر 386 تن گوشت وارداتی برای تنظیم بازار و واردات غذای حیوانات کوچک به میزان 115 تن بوده،گفت: 316 هزار قطعه جوجه یک روزه صادر شده و میزان صادرات ماهی خوراکی 45 تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه البرز در تولید تخم مرغ در جایگاه چهارم کشور است، تصریح کرد: 11 درصد تخم مرغ کشور در استان البرز تولید می‌شود و در حال حاضر 2 میلیون و 900 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در استان در حال تولید تخم مرغ هستند و در حال حاضردر صورت تقاضا امکان صادرات تخم مرغ وجود دارد و در استان حدود 5 میلیون و 200 هزار قطعه ظرفیت تولید داریم که همه این ظرفیت در حال حاضر فعال نیست.

وی در مورد نظارت سازمان دامپزشکی بر کشتارگاه‌های طیور و دام در استان البرز و عدم کمبود مرغ و گوشت در این استان، اظهار داشت: نظارت بر کشتارگاه دام و طیور استان البرز با حضور ناظران بخش خصوصی و بخش دولتی در حال انجام است و ناظران بهداشتی در کشتارگاه طیور مستقر بوده و در حال نظارت بر کشتارگاه صنعتی دام و طیور هستند.

 

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =