مهر نوشت: مدیر کل کاریابی‌های وزارت کار با اشاره به ثبت نام ۱۹۲ هزار کارجو در کاریابی‌های سراسر کشور طی ۶ ماهه نخست سال جاری گفت: از این میزان حدود ۲۲ هزار نفر جذب بازار کار شدند.

محمد اکبرنیا  با اشاره به اثرگذاری کاریابی‌ها در نیمه نخست امسال در جذب نیروی کار گفت: در ۶ ماه نخست امسال از طریق کاریابی‌ها حدود ۱۹۲ هزار نفر از کارجویان ثبت نام کردند که از این تعداد حدود ۲۲ هزار مشغول به کار شدند.

کاریابی

کاریابی

وی با تاکید بر اینکه میزان موفقیت و اثرگذاری کاریابی‌ها ارتباط مستقیم با شرایط بازار کار دارد، گفت: طی دو سال گذشته رکود حاکم بر بازار کار تاثیر منفی بر وضعیت اقتصادی کاریابی‌ها گذاشت؛ ضمن اینکه در گذشته حمایت از کاریابی‌ها در قالب برنامه پنجم توسعه قابل قبول بود اما در برنامه ششم به واسطه کاهش مشوق ها، میزان مراجعه به کاریابی‌ها ، تحت تاثیر قرار گرفت.

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار، درباره برنامه های حمایت از کاریابی‌ها افزود: مکاتباتی انجام شده تا مشوق‌های محدود شده در برنامه ششم توسعه تا حد امکان احیاء شوند؛ ضمن اینکه واگذاری امور غیرحاکمیتی از جمله بیمه بیکاری به کاریابی‌ها برای حمایت از این مراکز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به واگذاری طرح بیمه بیکاری به کاریابی‌ها در پنج استان تهران، البرز، قزوین، سمنان و فارس گفت: یک سری مشکلات قانونی در این زمینه وجود دارد که پس از رفع این مشکلات، واگذاری بیمه بیکاری به کاریابی‌ها را در سراسر کشور اجرایی می کنیم.

اکبرنیا، با اشاره به موفقیت کاریابی‌ها در اجرای طرح بیمه بیکاری در ۵ استان مذکور، اظهار داشت: به دلیل اجرای این طرح به صورت آنلاین توسط کاریابی‌ها، شاهد کاهش زمان فرایند بررسی صلاحیت افراد بیکار شده برای دریافت مقرری به حداکثر ۱۰ روز هستیم.

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: همچنین پیش از واگذاری طرح بیمه بیکاری به کاریابی‌ها، متقاضیان باید با مراجعه چندین باره به اداره کار و تامین اجتماعی استعلام‌های لازم را دریافت می‌کردند اما در پنج استان مذکور متقاضیان با یک بار مراجعه به مراکز کاریابی می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند و نتیجه از طریق پیامک به آنها ارسال می شود.

مشوق‌های حذف شده کاریابی‌ها در برنامه ششم توسعه

یکی از موضوعاتی که کاریابی‌ها را با مشکل مواجه کرده، محدودیت مشوق‌ها در برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه پنجم توسعه است.

به عنوان مثال در ماده ۴۹ برنامه سوم توسعه، ماده۱۰۳برنامه چهارم توسعه و بند «و» ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه مشوق هایی در حوزه جذب نیرو در نظر گرفته شده بود که همه این موارد در برنامه ششم توسعه حذف شده اند.

در ماده ۴۹برنامه سوم توسعه پیش بینی شده بود: «به منظور تشویق کارفرمایان کارگاه های موجود به استخدام نیروی کار جدید، دولت موظف است کارفرمایانی را که در دوران برنامه از طریق مراکز خدمات اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی مبادرت به استخدام نیروی کار جدید کنند، مشمول تخفیفاتی کند.»

همچنین بر اساس ماده ١٠٣ قانون برنامه چهارم توسعه، «به منظور تشویق کارفرمایان کارگاه های موجود به استخدام نیروی کار جدید، دولت موظف است برای کارفرمایانی که در دوران برنامه از طریق مراکز خدمات اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی نیروی کار جدید استخدام کنند تخفیف هایی در نظر گیرد.»

در بند «و» ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه نیز آمده بود: «به دولت اجازه داده می‌شود برای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه کارآفرینی، کاهش بی تعادلی منطقه‌ای و توسعه مشاغل نو نسبت به اعمال تخفیف پلکانی یا تامین بخشی از حق بیمه سهم کارفرمایان کارگاه هایی که با تایید یا معرفی واحدهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به بکارگیری نیروی کار جدید مبادرت می‌ کنند، اقدام کند؛ مشروط به آنکه واحد، تازه تاسیس بوده یا در سال پیش از آن، کاهش نیروی کار نداشته باشد.»

حذف این مشوق‌ها در برنامه ششم توسعه مراجعه و جذب نیروی کار از طریق کاریابی‌ها را کاهش داده است.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =