۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۹
اگر خبرنگار بودید...

به مناسبت روز خبرنگار نظر کاربران خبرآنلاین را پرسیدیم که اگر خبرنگار بودند چه سوژه‌هایی را پیگیری می‌کردند؟ سوالی که پاسخ‌های جالبی داشت و همه حوزه‌ها از سیاست تا اقتصاد و موضوعات اجتماعی را دربر می‌گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، باز هم 17 مرداد از راه رسید و خبرنگاران برای یک روز هم که شده به مرکز توجهات تبدیل شدند. قشری که هر روز سوژه ای را از پستوها بیرون می کشند تا پرده مخفی کاری ها را فروبندازند و حقایق را به مردم نشان دهند. خبرآنلاین به مناسبت روز خبرنگار برآن شد تا یک نظر سنجی بر روی خروجی خود قرار دهد؛ سوال ساده بود اگر خبرنگار بودید چه سوژه ای را دنبال می کردید؟ این سوال با پاسخ های متفاوتی روبه رو شد برخی ترجیح دادند از این دریچه انتقادات خود را نسبت به جامعه خبرنگار مطرح کنند و برخی هم از سوژه هایی را که مد نظرشان بود نوشتند. سوژه هایی که به نوعی اعتراض به وضع موجود بود.  

فساد مالی و برخورد دوگانه
اخبار فساد مالی و اختلاس مهمترین موضوعی است که ذهن مخاطبان را درگیر می کند؛ در این نظر سنجی بسیاری به موضوع مفاسد اقتصادی و برخورد با آنها اشاره کردند. مثلا کاربری نوشت« پیگیر میشدم که چرا اختلاس گران یا همون دزدا رو باهاشون برخورد نمیکنند. فقط شعار میدن » برخی هم به ماجرای استیضاح وزیر کار پلی زدند و نوشتند « به نظرم همین اتفاقات مجلس کلی سوژه داخلش داشت از دستش ندید » یا کاربری نوشت « اگر خبرنگار بودم، آمار تمام افراد و ارگان ها را به چاپ می رساندم که در ایران برای خود در بخش های مختلف انحصار ایجاد کردند. این رانت ها در تمام بخش های اقتصادی از قدیم به یه عده خاص به شکل ارثی در دولت برای این افراد منظور شده است چون برخی وابسته به افراد حکومتی و نظامی هستند. نه آقای روحانی و نه هیچ وزیری نه تنها جرآت حذف این رانت ها را ندارند بلکه نمی توانند اسم آنها را به ملت اعلام کنند. حالا این مربوط به واردات خودرو، برنج و روغن و شکر باشد یا غذا، ملزومات و دارو انسانی و دام، میوه ها و هر واردات سود آور. ریشه فساد نظام اینجاست و باید خبرنگاران افشاگری کنند و مردم شدیدآ اعتراض کنند تا این سفره رانت و انحصار و فساد را از این نظام جمع کنند»

خبرنگاران

معیشت مردم و نارضایتی های اجتماعی
گلایه هایی که در این نظر سنجی در قالب سوژه ای برای پیگیری مطرح شد تنها حوزه سیاست و اقتصاد را شامل نشد و اتفاقا بسیاری از وضعیت اجتماعی و حقوق پایمال شده سخن گفتند. المیرا از اردبیل نوشت« مباحثی چون مهریه و حقوق زنان که مورد ظلم واقع می شوند » یا  کاربر دیگری درباره پرداخت حقوق و مطالبات معلمان نوشت و تاکید کرده بود مطالبات فرهنگیان را سوژه ای برای پیگیری قرار دهید.

از سیاست خارجی تا تاریخ معاصر
تعدادی از کاربران نیز بحث سیاست خارجی و کشورهایی مانند عراق، لبنان و سوریه را سوژه خود معرفی کردند. و تعدادی دیگر از انتقاد به دولت در تحقق وعده ها گفتند و حتی کاربری نوشت«اگر خبرنگار بودم محبوبیت روحانی را بعد از انتخابات بررسی می کردم» در این میان یک کار بر هم نوشت:« سعی میکردم مردم رو به مطالعه تاریخ معاصر ترغیب کنم. اگر تاریخ معاصر را بدانیم اگر استعمار را بشناسیم اگر بدانیم هدف جاسوسانشان از ترویج جهل و خرافات بدست اوردن چه چیز بوده. ان زمان ریشه مشکلات امروز را میشناختیم و ریشه اینکه چرا کشوری با داشتن منابع بسیار بیشترین فرار نخبگان را دارد و بی ارزش ترین پول جهان»

انتقاد از رسانه ها و خبرنگاران
در میان نظرها تعدادی هم  انتقاد به خبرنگاران و رسانه ها را ترجیح دادند. برخی از وابسته بودن رسانه ها نوشتند و برخی هم از شیوه عملکرد خبرنگاران شاکی بودند. برای مثال یک کاربری نوشت: «خبرنگاران تماما در تحریریه می نشینند و این باعث می شود از مردم و مشکلات جامعه خبرنداشته باشند.» کاربر دیگری هم نوشت: « رسانه های ما همه به نهادی وابسته هستند و خبرنگاران هم باید آنچه را بنویسند که مسوولانشان می خواهند پس از خبرنگاری حرفه ای هم دور شدیم.»

29216 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    4 0
    خبرنگار شهامت و جرعت میخواد که حقایق رو بیان کنه متاسفانه حقیقت گفتن همان و ....
  • اسماعیل سعیدی A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    4 0
    توایران خبرنگاری وجود نداره کل خبرهای منتشره کپی پیسته وازقبل عنوان خبر ونوع خبر تعیین شده است وتیتر تمام خبر ها یکیست
  • یه دلسوز IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    0 0
    به دنبال سوژه هایی می گشتم که باعث رشد و توسعه فرهنگی ، اجتماعی و از همه مهمتر تکنولوژی و علمی بشه