در بخش فعال شهرک صنعتی ارومیه چه می‌گذرد

بحران این روزهای اقتصاد و صنعت کشور سبب ایجاد رکودی سنگین در این بخش کشور باشد با این حال برخی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی فاز ۲ ارومیه همچنان با قدرت مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، صدها واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی فاز ۲ ارومیه وجود دارد که از این تعداد برخی دچار رکودی سنگین هستند، با این حال بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی توانسته اند علاوه بر یافتن بازار هدف و تولید محصولات با کیفیت، برای جوانان نیز اشتغالزایی داشته باشند.

برخی از خبرنگاران استان به همراه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی، از این واحدها مشکلات این واحدها احصا و از نزدیک از فعالیت آنان بازدید شد.

کسب بازار ۲۰ درصد مصرف داخلی لوله‌های خون‌گیری

واحد تولیدی اروم تجهیزگستر یکی از واحدهای تولیدی است که در زمینه ساخت سانتریفیوژ و لوله‌های خون‌گیری با اشتغالزایی نزدیک به ۴۰ نفر فعال است.

به گفته حسن تنهایی مدیرعامل و مالک این واحد تولیدی، سرمایه گذاری اولین واحد ۸ میلیارد تومان و از سال ۷۸ مشغود فعالیت است که امروز تولیدات این شرکت ۲۰ درصد بازار لوله‌های آزمایشگاهی کشور و بخشی از بازار سانتریفیوژ آزمایشگاه‌های پزشکی را تامین می کند.

تولید لوله‌های آزمایشگاهی

 تولید ۵۰ قلم محصول بهداشتی با هدف صادرات

واحد تولیدی آنیل طی آذران که از سال ۹۵ فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات بهداشتی آغاز کرده هم اکنون با سبد محصول ۵۰ قلم کالا و با اشتغالزایی بیش از ۵۰ نفر فعالیت می کند.

به گفته مهشید جراحی مدیرعامل این شرکت، محصولات برند نخست شرکت در بازار داخلی به فروش می رسد و قرار است بزودی با همکاری یک شرکت ترکیه‌ای، برند دوم و ویژه صادرات نیز ایجاد و به کشورهای هدف صادر خواهد شد.

وی چشم انداز شرکت را تبدیل شدن به یکی از ۵ برند اول کشور عنوان کرد.

تولید محصولات بهداشتی با هدف صادرات

فعالیت یکی از ۲ شرکت تولیدکننده ایمپلنت تیتانیوم ایرانی در ارومیه

واحد تولیدی آترا ارتوپد با ۷۰ نفر پرسنل کاری و مجموعا ۱۱۰ پرسنل کاری و اداری که ۲۸ نفر آنها مدرک تحصیلی فوق لیسانس دارند، در زمینه تولید انواع ایمپلنت ارتوپدی و ستون فقرات با جنس استیل و تیتانیوم در فاز ۲ شهرک صنعتی ارومیه فعالیت می کند.

به گفته محمدباقر حسین‌زاده رییس هیات مدیره این شرکت، این واحد تولیدی که از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، هم‌اکنون، یکی از ۵ واحد تولیدی فعال کشور در این زمینه و یکی از ۲ واحد کشور در زمینه تولید ایمپلنت‌های تیتانیومی است و محصولات این شرکت به کشورهای جمهوری آذربایجان و اربیل عراق صادر می شود ضمن اینکه قیمت تولیدات این شرکت ۱/۵ قیمت کالاهای صادراتی است و توان رقابتی بالایی با آنها دارد.

ایمپلنت های پزشکی و ستون فقرات

مشکل مواد اولیه خارجی، مهم‌ترین مشکل تولید مبل

کارگاه تولیدی مبل دنیز با اشتغالزایی 55 نفر در زمینه تولید انواع مبل کلاسیک، راحتی، سرویس خواب و میز غذاخوری در فاز توسعه شهرک صنعتی فاز 2 ارومیه فعالیت می کند.

به گفته اسماعیل حسینی مدیرعامل این شرکت، هم‌اکنون علاوه بر بازار داخلی سعی در صادرات به بازار کشورهای خارجی داریم امّا به دلیل مشکلات در زمینه ورود مواد اولیه به‌خصوص چوب که از خارج کشور وارد می‌شود مشکلاتی داریم.

تولید مبل

بیش از ۹۲درصد صنایع تولیدی استان، صنایع کوچک و متوسط است

علی عبدلی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به غیرفعال بودن یا راکد بودن ۴۰ درصد واحدهای تولیدی استان گفت: هم‌اکنون ۱۹۷۰ واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌ها و ناحیه صنعتی در سراسر استان وجود دارد که ۱۲۹۸ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: این تعداد واحد در فضایی به مساحت ۶۳۱ هکتار و با اشتغالزایی ۲۲۸۰۰ نفر در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۶۰ درصد واحد ها فعالیتی بالای ۶۰ درصد دارند و ۴۰ درصد آنها نیز غیرفعال یا راکد هستند.

علی عبدلی

وی ادامه داد: بیست و ششمین شهرک صنعتی استان، چندی قبل در نالوس به بهره‌برداری رسید و درحال مکان‌یابی و طی مراحل اداری ایجاد ۸ ناحیه صنعتی جدید در استان هستیم.

عبدلی اظهار کرد: درحالی که در کشور حدود ۹۰ درصد واحدها، صنایع کوچک و متوسط هستند، این رقم در آذربایجان غربی رقمی بالای ۹۲ درصد است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت استان و کشور اظهار کرد: باید مشکلات صنعت را عارضه یابی کرد و برای حل آنها فکر اساسی نمود ضمن اینکه برای مقابله با این مشکلات و حل قطعی، نیاز به توسعه صنعتی و تکنولوژیکی داریم بطوری که نیاز به ورود علم بروز برای ایجاد تحول در ساختار صنعت کشور داریم.

عکاس: علی آقایاری / گزارش:سینا پسران افشاریان

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =