درمان افسردگی در سالمندان با شبکه‌های اجتماعی

سیناپرس نوشت: محققان دانشگاه میشیگان در تحقیقات جدید خود دریافتند که شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند افسردگی را در افراد سالمند و بیماران افسرده ناشی از درد کاهش دهند. این نتیجه‌گیری برخلاف بسیاری از پژوهش‌های پیشین است.

 

پژوهشگران مدعی شدند که رسانه‌های اجتماعی ممکن است افسردگی را کاهش دهند. بر اساس بررسی‌های این تحقیق، میزان افسردگی افراد مبتلابه درد که دچار افسردگی شده‌اند، با استفاده از رسانه‌های اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد.

این پژوهش‌ها در کشور ایالات‌متحده آمریکا انجام‌گرفته و نشان داده که ارتباط اجتماعی آنلاین ممکن است درد را در افراد مسن و افسرده تضعیف کند. کسانی که از درد مزمن رنج می‌برند، می‌توانند افسرده شوند، زیرا تمایل دارند در خانه باقی‌مانده و معمولاً علاقه‌ای ندارند تا با دوستان و خانواده خود تعامل داشته باشند.

پیش‌ازاین مقاله‌هایی در مجلات علم پیری‌شناسی (Gerontology) به چاپ رسیده که در آن‌ها ارتباط درد مزمن و ایجاد افسردگی نشان داده‌شده است. از دلایل ایجادکننده این امر، خارج نشدن بیماران افسرده از خانه و تنها ماندن و کاهش تعامل فرد بیمار با دوستان و خانواده ذکرشده است.

در بررسی‌های انجام‌شده طی این پروژه تحقیقاتی سه هزار و چهارصد و یک نفر از گروه سنی ۶۷ ساله شرکت کردند که به‌طور عادی در جامعه زندگی کرده و هیچ‌کدام در یک مرکز مراقبت‌های ویژه زندگی نکرده بودند. از این تعداد یک‌سوم به‌تنهایی زندگی می‌کردند و هزار و هشتصد و سی و سه نفر برابر با ۵۴ درصد از درد رنج می‌بردند. شش درصد از شرکت‌کنندگان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند، در مقایسه، ۱۵ درصد افراد از آن استفاده نمی‌کردند، به گزارش علائم افسردگی خود پرداختند.

شانون انگ (Shannon Ang) دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه میشیگان به تجزیه‌وتحلیل این مسئله پرداخت که یکی از نخستین بررسی‌ها در این زمینه محسوب می‌شود. به اعتقاد وی، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به بهبود تنش‌های انزوای اجتماعی ناشی از درد کمک کنند. درواقع این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اجازه می‌دهند که افراد مبتلابه افسردگی ناشی از درد، با دیگران ازجمله دوستان، آشنایان و فامیل در ارتباط باشند.

انگ در نظر دارد تا با ارتباط با بخش خدمات و برنامه نویسان شبکه‌های اجتماعی بتواند راهکاری در مسیر کمک به سالمندان و افراد افسرده ناشی از درد ارائه دهد. او و گروه پژوهشی‌اش امیدوارند که سایت‌های رسانه‌های اجتماعی بتوانند راهکار آسان‌تری برای استفاده سالمندان از این شبکه‌های اجتماعی ارائه دهند که افراد برای غلبه بر افسردگی‌شان به برقراری ارتباط با دیگران علاقه‌مند شوند.

دکتر ویلیان پیرل (William Pir) از مؤسسه سرطان دانا فاربر (Dana-Farber) در بوستون درروند بررسی و نتایج این تحقیق دخالتی نداشته است. او از اینکه به افراد سالخورده و بیماران افسرده ناشی از درد توصیه کند که برای درمان افسردگی‌شان به رسانه‌های اجتماعی روی‌آورند، تردید داشت چراکه معتقد است این افراد با شنیدن داستان‌های دیگران ممکن است مضطرب شوند و عواقب خوبی در پی نداشته باشد؛ اما او تماس‌های تلفنی و ویدئویی را عاملی کمک‌کننده برای از بین رفتن افسردگی این افراد معرفی می‌کند.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =