ساخت‌ ماده ترمیم کننده اتمسفر توسط محققان ام‌آی‌تی

ایرنا نوشت: محققان دانشگاه ام آی تی ماده جدیدی را ساختند که قادر است کربن موجود در اتمسفر را جذب کرده و از آن برای تقویت یا ترمیم خود بهره بگیرد.

این ماده جدید یک نوعی هیدروژل است که از جنس آمینوپرویل متاکریل آمید (APMA)، پلیمر گلوکز و نوعی آنزیم موسوم به اکسید از گلوکز ساخته شده است.
اما ترکیبات فعال این ماده بخشی از سلول های گیاهی موسوم به کلروپلاست هستند که در فرآیند فتوسنتز نقش کاتالیزور نور را بر عهده دارند. محققان این ترکیبات را از برگ های اسفناج استخراج کرده و به هیدروژل افزودند.
این ماده مصنوعی با استفاده از کلروپلاست قادر است کربن را از ترکیب دی اکسید کربن موجود در اتمسفر استخراج کرده و مانند درختان از آن برای رشد خود استفاده کند.
این قابلیت علاوه بر پاکسازی هوا از کربن، امکان ساخت سطوحی با قابلیت خودترمیمی را فراهم می‌کند. حمل این ماده نیز ساده تر از سایر مواد است. در واقع کافی است یک ساختار سبک از این ماده به محل موردنظر حمل شود و پس از رسیدن به مقصد این ماده با استفاده از کربن موجود در اتمسفر خود را حجیم می‌کند.
به اعتقاد محققان ام آی تی این تحقیقات نشان می‌دهد که دی اکسید کربن لزوما یک ماده مضر و هزینه ساز نیست؛ بلکه می توان از وجود آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =