وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از کجا آمد؟

سی و یکمین روز از خرداد ماه سال 1390 بود که وزارت راه وشهرسازی با رای نمایندگان مجلس ایجاد شد تا علی نیکزاد اولین مردی باشد که بر صندلی آن تکیه زد.

به گزارش خبرآنلاین، آن طور که از نام وزارت راه و شهرسازی بر می آید از دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل شده است. وزارت "راه و ترابری" گذشته ای دیرینه دارد . وزارت فواید عامه، وزارت طرق و شوارع ، وزارت راه و در نهایت وزارت راه و ترابری . سابقه تشکیل این وزارتخانه به عهد ناصری باز می گردد . در زمان سلطنت ناصر الدین شاه بود که وزارت فواید عامه متولد شد و تا امروز در هر دوره ای با نامی، فعالیت کرده است .

پس از آن بود که در سال 1390 ، راه و مسکن یکی شدند تا طرحی تازه در این میان برافتد.

"راه" زیربنای توسعه است. امروز بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که زیربنای توسعه همان راه است و اگر کشوری قصد و بنای توسعه یافتگی دارد بهتر است هم و غم خود را بر توسعه راه بگذارد تا سایر جوانب توسعه از راه برسد .
اتفاقا یکی از بحرانی ترین نقاط ایران همان راه ها هستند که شاهد بیشترین تعداد کشته ها در اثر غیر استاندارد بودن خود و خودرویی که در آن تردد می کنند، هستند.

وزارت راه و ترابری از ابتدای انقلاب تا پایان دوره حیات، 10 وزیر به خود دید . برخی دو دوره ای و برخی تک دوره ای . هر چه بود این وزارتخانه کم کم از نیمه های دولت اصلاحات در وادی سیاست خزید و عزل و نصب ها و رفت و آمدها گواه تاثیر سیاست بر این وزارتخانه اقتصادی است .

یوسف طاهری قزوینی مردی بود که در دولت موقت و دولت شورای انقلاب ، پس از استعفای دولت موقت عنوان وزیر راه و ترابری را در اختیار داشت . شهید موسی کلانتری در دولت بنی صدر بر این صندلی تکیه زد و در دولت رجایی این وزارتخانه با سرپرست اداره شد.
هادی نژادحسینیان در دولت های مهدوی کنی و دوم ردای وزارت راه و ترابری را بر تن کرد و در دولت سوم این محمد سعیدی کیا بود که بر صندلی این وزارتخانه جای گرفت. وی تا پایان دولت اول هاشمی عهده‌دار این سمت بود و پس از آن در دولت دوم هاشمی ، اکبر ترکان به عنوان وزیر راه و ترابری معرفی شد .

محمود حجتی و رحمان دادمان، در دولت اول اصلاحات و احمد خرم و محمد رحمتی در دولت دوم اصلاحات بر این صندلی نشستند.
خرم به واسطه استیضاح نمایندگان از این وزارتخانه خداحافظی کرد تا نوبت به رحمتی برسد. رحمتی در دولت اول احمدی نژاد نیز به عنوان تنها بازمانده از جمع وزرای سابق ، کوتاه مدتی مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده داشت تا استاد رییس جمهور وقت، یعنی "حمیدرضا بهبهانی" از راه برسد . بهبهانی در دولت دهم نیز در این سمت ایفای نقش کرد تا اینکه با استیضاح نمایندگان این وزارتخانه را ترک کرد، در شرایطی که نامش در تاریخ به عنوان آخرین وزیر راه و ترابر ی ایران ثبت ماند.

وزارت مسکن و شهرسازی
داستان این وزارتخانه پس از انقلاب با کتیرایی آغاز شد، پس از استعفای دولت موقت یحیوی در دولت شورای انقلاب عهده دار این مسئولیت شد . با روی کار آمدن دولت بنی صدر ، سکان این وزارتخانه به محمدشهاب گنابادی سپرده شد، هر چند نام وی در چندین کابینه پیاپی دیده می شود اما دوره وزارتش چندان طولانی نیست . وی در دولت های رجایی، مهدوی کنی و دولت سوم مسئولیت اداره این وزارتخانه را بر عهده داشت.

پس از آن سراج الدین کازرونی بر این مسند نشست و تا پایان دولت اول هاشمی ، در سال 1372 این مسئولیت را در اختیار داشت.
سکان این وزارتخانه در دولت دوم هاشمی به مردی سپرده شد که شهرتش این روزها بسیار بیشتر از آن روزهاست.عباس آخوندی.

پس از وی علی عبدالعلی زاده دو دوره پیاپی در دولت اصلاحات مسئولیت گرفت و محمد سعیدی کیا در دولت اول احمدی نژاد و علی نیکزاد در دولت دوم احمدی نژاد بر این صندلی نشست و به این ترتیب پس از پیروزی انقلاب تا پایان عمر این وزارتخانه هشت وزیر بر این صندلی نشستند . مسکن هر چند سرمایه ای ترین کالا در خانوار ایرانی تلقی می‌شود اما در تمام این سال ها هیچ گاه از دستبرد تورم در امان نمانده و تمام طرح های ریز وو درشت اجرایی در این بخش نتوانسته است خط قرمزی بر بحران موجود در این حوزه بکشد .

دولت نهم هر چند وعده حل تمامی مشکلات در این حوزه را داد و طرح بلندپروازنه مسکن مهر را کلید زد اما در عمل نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد. واحدهایی که در قالب مسکن مهر ساخته شدند با جای خانه نام خوابگاه گرفتند، در مناطقی فاقد امکانات لازم و ضروری. تکمیل این پروژه به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد، وزارتخانه ای که در انتظار سومین وزیر خود است.

وزارتی به نام راه‌وشهرسازی

محمد اسلامی

اولین و دومین وزیر این وزارتخانه از وزارت مسکن آمده اند. علی نیکزاد و عباس آخوندی . هر دو با سابقه وزارت بر وزارت مسکن و شهرسازی ؛ با در نظر گرفتن استیضاح های پر سر و صدای خرم و بهبهانی در وزارت راه ، استیضاح های مکرر آخوندی را نیز می توان در همین راستا تفسیر کرد . قصه خرید هواپیما، تکمیل مسکن مهر، عدم حل مشکلات و ... سبب شد پای آخوندی سه بار به صحن علنی باز شود تا خود را در معرض رای نمایندگان بگذارد اما در نهایت داستان وزارت وی با استعفا تمام شد ، به دلیل اختلاف بر سر بازسازی بافت فرسوده .

حالا با احتساب همه آنها که بر وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی و وزارتخانه ادغامی از این دو عهده دار مسئولیت بوده‌اند، بیستمین مرد برای تصدی این پست به مجلس معرفی شده است . کاندیدای معرفی شده دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در مقطع کارشناسی، مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایو در مقطع کارشناسی ارشد و دارای مدرک MBA مدیریت جهانی هوانوردی از دانشگاه تهران است.نگاهی به سوابق وی نشان می دهد در 13 سال اخیر قائم مقام سازمان صنایع هوا فضا ،رئیس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع بوده است. 

 بسیاری معتقدند باید در انتظار تغییر بود، تغییری بزرگ برای تغییر سرنوشت راه و مسکن در ایران . شمارش معکوس از همین حالا آغاز شده است. 

برای اطلاع از کلیه سوابق گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت راه این‌جا را بخوانید. 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    6 0
    اگر مجلس این دو وزارتخانه ها را از هم جدا نمی کنه حداقل وزارت راه و مسکن ساختار خودش را طوری تغییر بده که راه از مسکن جدا باشه و کارها در هم گره نخوره. یعنی دو معاونت قوی داشته باشه و وزیر بر هر دو معاونت اشراف داشته باشه و کارهای اونها رو هماهنگ کنه.