ایرنا نوشت: نشریه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: انتظار می رود «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور در قالب بخشی از عملیات ترفیع نظامی طی ماه های آتی، یک مقام عملیاتی سابق را به عنوان رئیس فرماندهی عملیات ویژه منصوب کند.

به گزارش روزنامه آمریکایی، مقام عملیاتی مذکور نقش مهمی را در حمله سال 2011 ( 1390) به «بن لادن» مغز متفکر سرکرده سابق القاعده داشت و انتصابات قریب الوقوع ترامپ بازتاب تاکید بر عملیات مخفی است.

تغییرات در ارتش آمریکا که شامل فرماندهان خاورمیانه و اروپا است، بیشترین تاثیر را در رهبری نظامی این کشور تاکنون خواهد داشت. این تغییرات شامل مقامات ارشد ناظر درگیری ها در خاورمیانه، سیاست آمریکا در مقابله با روسیه، مراکز بازداشتگاهی درخلیج گوانتانامو، کوبا و عملیات مخفی در جهان خواهد بود.

قرار است ترامپ «ریچارد کلارک» را رسما به عنوان رئیس فرماندهی عملیات ویژه درشهر «تمپا» واقع در ایالت فلوریدای آمریکا منصوب کند. مقامات آمریکایی مذکور در بالا گفته اند که وی جانشین ژنرال ارتش «تونی توماس» می شود که قرار است سال آینده میلادی بازنشسته شود.

فرماندهی عملیات ویژه بر نیروهای ویژه و آموزش دیده در همه شاخه های نظامی، یگان ویژه نیروی دریایی، کلاه سبزها (کماندوهای ارتش آمریکا) و غیره نظارت دارد.

ژنرال کلارک که اکنون به عنوان مدیر برنامه های راهبردی و سیاسی ستاد مشترک پنتاگون خدمت می کند، در زمانی که پنتاگون حملاتی را انجام داد که بن لادن را به قتل رساند، افسر عملیاتی فرماندهی عملیات مشترک ویژه در پایگاه نظامی فورت برگ در ایالت کارولینای شمالی بود. وی به عنوان افسر عملیات در ماموریت برنامه ریزی، آموزش و اجرا شرکت داشت.

چند مقام آمریکایی در این زمینه گفتند: کاخ سفید قرار است دو انتصاب دیگر برای جانشینی با روسای سابق فرماندهی رزمی منطقه انجام دهد.

ترامپ

به گفته مقام های یاد شده، انتظار می رود «کِنِت مک کنزی جونیور» ژنرال نیروی دریایی جانشین «ژوزف ووتال» ژنرال ارتش در فرماندهی مرکزی آمریکا شود. این فرماندهی در شهر تمپا همچنین مهم ترین مرکز در ارتش قلمداد می شود که مسئولیت بیشتر مناطق خاورمیانه از جمله در کشورهای افغانستان، عراق و سوریه را برعهده دارد. ژنرال ووتال انتظار می رود بهار آینده بازنشسته شود.

ژنرال مک کنزی، اکنون مدیر ستاد مشترک است که اغلب سکوی پرتابی برای مناصب بالاتر محسوب می شود و سالها در زمینه جنگ عراق و افغانستان و در داخل واشنگتن تجربه کسب کرده است.

ژنرال نیروی هوایی «تاد وُلترز» احتمالا گزینه بعدی ریاست فرماندهی اروپای آمریکا و فرماندهی عالی متحدین اروپایی (SACEUR) خواهد بود. ژنرال ولترز اکنون رئیس نیروی هوایی اروپا و آفریقای آمریکا و فرماندهی هوایی متحدان آمریکا است که همگی در آلمان مستقر هستند. مقامات آمریکایی مذکور در بالا گفتند تاد ولترز که جانشین «کورتس اسکاپاروتی» (Curtis Scaparrotti) می شود، بازنشسته است.


ژنرال ولترز عملیات متعددی را به عنوان مقام عملیاتی در ستاد مشترک وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) انجام داده بود و در سالهای اخیر بر سیاست نظامی آمریکا در قبال روسیه متمرکز بوده است.

ترامپ به منظور تاکید بر عملیات مخفی، اوایل سال جاری میلادی نیز ژنرال ارتش «اسکات میلر» فرماندهی عملیات مشترک ویژه را به عنوان فرمانده جدید آمریکا در افغانستان منصوب کرد. انتظار می رود میلر در هفته های آتی وارد افغانستان شود.

این انتصابات همچون موارد دیگری در فرماندهی های رزمی و جغرافیایی به تایید سنا نیاز دارد. در حالی که سنا پیشتر از چنین ترفیع هایی جلوگیری کرده بود، این اقدامی نادر قلمداد می شود.

به نوشته وال استریت ژورنال، پنتاگون و افراد منصوب شده از اظهار نظر درباره تغییرات آتی خودداری کرده اند.

این روزنامه نوشت بسیاری از این تغییرات تا سال آینده اجرایی نخواهد شد.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه انتصاب دستیار ارشد نظامی اش «گِریگ فالر» را برای ریاست ستاد فرماندهی جنوبی (یواس ساوتکام) را اعلام کرد که مسئولیت رسیدگی به اوضاع در آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین و خلیج گوانتانامو را برعهده دارد.
انتظار می رود دو پست ارشد پنتاگون با بازنشستگی ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک و ژنرال «پل اسلوا» معاون ستاد مشترک خالی شود.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات نوشت: با وجودی که رئیس جمهور وظیفه تعیین مقامات پست های خالی شده را برعهده دارد، انتظار می رود جیمز متیس نقش مهمی را در انتخاب جانشین های مقامات متصدی پست های مذکور داشته باشد. «ژنرال دیوید گلدفین» رئیس کنونی ستاد نیروهای هوایی و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا دیگر رقبای جانشینی با دانفورد هستند.

این روزنامه همچنین به نقل از برخی مقام های آمریکایی نوشت: یکی دیگر از مقام های رقیب «جان هیتن» رئیس ستاد فرماندهی راهبردی آمریکا است.

به گفته مقامات، انتظار می رود ژنرال ارشد «جان نیکلسون» فرمانده ارشد آمریکایی در افغانستان و «وینس بروکس» فرمانده کنونی آمریکا در کُره که ممکن است تحت فشار باشد، بازنشسته شوند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =