خدمه اصلی و پشتیبان ناو کیهانی سایوز MS8 که قرار است نوروز ۱۳۹۷ رهسپار ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند، در خلال برنامه آموزشی خود، فعالیت‌ها یک روز معمولی فضایی را روی زمین تمرین کردند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، این تمرین در شبیه‌ساز ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام گرفت که در مرکز آموزشی گاگارین واقع در شهرک ستاره‌ها (شمال‌شرقی مسکو) واقع شده است.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

در طول برنامه آموزش فضانوردان، اعضای هر گروه پروازی ملزم هستند تقریبا تمامی حالات پیش‌بینی‌شده و نشده‌ای را که در فضا رخ خواهد داد، بارها و بارها تمرین کنند.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

دوربین‌های نصب‌شده در محل آموزش لحظه‌به‌لحظه از این تمرین‌ها فیلم‌برداری می‌کنند و تصاویر نه‌تنها برای بررسی‌های بعدی ذخیره می‌شوند، که به‌طور زنده در اتاق فرمان پخش می‌شوند تا کارشناسان مختلفی که آنجا حضور دارند، کارهای تک‌تک فضانوردان را زیر نظر بگیرند و اگر خطایی انجام گرفت، به آن‌ها در جهت اصلاح، تذکر دهند.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

تمرین روزهای معمولی پرواز تنها یکی از این آموزش‌های مهم است که اجازه می‌دهد کارشناسان ارزیابی کنند آیا اعضای گروه می‌توانند برای سفری طولانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی با هم کار کنند یا خیر.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

روز کاری معمولی یا استاندارد در ایستگاه فضایی بین‌المللی شامل موارد زیر است:

بررسی دستگاه‌های بخش مرکزی ایستگاه (ماژول روسی)
تعمیر احتمالی سامانه‌های پایگاه
ارزیابی تجهیزات موجود و نگهداری داده‌ها
آزمایش‌های علمی و پزشکی
ورزش
ارتباط با مرکز هدایت پرواز
بررسی و تنظیم مجدد اطلاعات با زمین

تمرین یک روز فضایی روی زمین

البته در روند آموزش خدمه، برخی از شرایط اضطراری مانند قطع ارتباط یا بروز مشکل در سامانه‌های پشتیبانی از حیات گنجانده می‌شود تا کارشناسان، عکس‌العمل فضانوردان (یا آن‌طور که روس‌های می‌گویند، کیهان‌نوردان) را ارزیابی کنند.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

در طول تمرین روزهای معمول پرواز، همانند زندگی واقعی در مدار، از تمام امکانات ماژول روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شود تا فضانوردان، ریتم کار در فضا را تجربه کنند.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

این کار هم‌چنین باعث تقویت مهارت‌های فعالیت روی برنامه کاری می‌شود. در پایان آموزش در شبیه‌ساز ماژول روسی، کمیسیونی ویژه، کار هر یک از خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی را ارزیابی می‌کند و به آن نمره می‌دهد.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

برنامه کاری ایستگاه دقیقا مشخص است و گروه کیهان‌نوردان طبق آن باید به انجام وظیفه بپردازند. در عرشه ایستگاه بین‌المللی فضایی، روزها ساعت ۴ بامداد به وقت گرینویچ (۷:۳۰ صبح به وقت ایران) آغاز می‌شود و ساعت ۱۹:۳۰ (۲۳:۰۰ به وقت ایران) پایان می‌یابد.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

ساعت ۱۹:۳۰ در واقع زمان خاموشی است. این همان زمانی است که فضانوردان فرصت استراحت و صحبت با هم را پیدا کنند، با اعضای خانواده خود تماس می‌گیرند یا فقط از پنجره بیرون را نگاه می‌کنند و از مناظر پیش چشمانشان شگفت‌زده می‌شوند.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

تمام کسانی که به فضا سفر کرده‌اند، گفته‌اند که دیدن سیاره مادری، احساسی مطبوعی از آرامش را به همراه دارد.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

ایستگاه هر ۹۰ دقیقه یک‌بار مدار خود را به دور زمین تکمیل می‌کند؛ بنابراین زمانی که از شب صحبت می‌کنیم گمان نکنید این شب همانند زمین است. خورشید در طول هر دور مداری، طلوع و غروب می‌کند و فضانوردان در هر شبانه‌روز زمینی ۳۲ بار طلوع و غروب خورشید را می‌بینند.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

در طول روز، هر یک از کیهان‌نوردان به‌شدت درگیر انجام مأموریت‌هایی است که از سوی مرکز هدایت پرواز در مسکو (روسیه) و هیوستون (تگزاس، ایالات‌متحده) به آن‌ها ابلاغ می‌شود. برنامه روزانه به همراه دستورالعمل‌های تخصصی موردنیاز فعالیت‌ها برای خدمه فرستاده می‌شود.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

هر روز ۲ جلسه تشکیل می‌شود؛ صبح‌ها برای بررسی و اطمینان از مرتب بودن همه موارد و پایان روز برای بررسی اینکه چه فرایندهایی در طول روز به انجام رسیده و برای روز بعد چه کارهایی باید انجام شود.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

حتی تعطیلات آخر هفته هم در ایستگاه تعطیل نیست؛ شاید حجم کارها اندکی کمتر باشد، اما باز هم برنامه‌های زیادی هست که باید انجام شود، برخی از دستگاه‌ها باید تعمیر شوند و برنامه‌های آموزشی باید کامل گردند.

تمرین یک روز فضایی روی زمین

خدمه اصلی و پشتیبان سایوز MS8 طی دیروز و امروز (۲۰ و ۲۱ فوریه ۲۰۱۸) درون شبیه‌ساز ماژول روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی و سفینه سرنشین‌دار سایوز حضور داشته‌اند تا امتحان جامع عملی بسیار دشوار و پیچیده را پس بدهند. آن‌ها تنها در صورت داشتن نمره قبولی اجازه پرواز خواهند داشت.

لازم به ذکر است که خدمه اصلی ناو سایوز MS8 شامل کیهان‌نورد روس‌کاسموس «اولگ آرتمیف» و فضانوردان ناسا «اندرو فویستل» و «ریچارد آرنولد» هستند و کیهان‌نورد روس‌کاسموس «الکسی آوچینین» همراه با فضانورد ناسا «نیک هیگ» گروه پشتیبان را تشکیل می‌دهند.

پرتاب کپسول فضایی سایوز MS8 برای ۲۱ مارس ۲۰۱۸ (۱ فروردین ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی‌شده است.

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =